arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۵۵۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۱ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
المانیتور بررسی کرد:

راز سکوت نتانیاهو در ماجرای تنش های اخیر میان ایران و آمریکا

یکی از مقامات سابق اسرائیل در این ارتباط گفت: «واضح است که نتانیاهو از ایده بولتون برای اقدام نظامی علیه ایران پشتیبانی می کند. اما نمی تواند به طور شفاف نظر خود را بگوید. او به خاطر نقش خود در شروع جنگ عراق مورد انتقادات شدید قرار گرفته بود».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

بن کاسپیت در المانیتور نوشت: اخیرا شاهد تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران بوده ایم. دولت ترامپ در حال تلاش برای صفر کردن صادرات نفت ایران است. یکی از مقامات دیپلماتیک اسرائیل در مورد واکنش ایران به این تحریم ها با ما صحبت کرد: «ایران تلاش می کند به عربستان، آمریکا و متحدان آن ها در منطقه نشان دهد که چنانچه نتواند نفت خود را صادر کند، دیگر کشورهای منطقه نیز برای صادرات نفت خود با مشکل روبرو خواهند شد».

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه مطلب این رسانه آمریکایی آمده است: این هفته مقامات ارشد اسرائیلی یک جلسه محرمانه امنیتی را  به ریاست بنیامین نتانیاهو برگزار کردند. ارزیابی سازمان های اطلاعاتی اسرائیل نشان می دهد (!) که ایران در حملات اخیر علیه نفت کش ها در بندر فجیره و حمله های حوثی ها علیه تاسیسات پتروشیمی عربستان نقش داشته است.

یکی از مقامات امنیتی در مورد دیدگاه رهبران اطلاعاتی اسرائیل گفت: «ظاهرا ایران به دنبال نشان دادن این موضوع است که می تواند در جریان صادرات نفت اختلال ایجاد کند». مطابق با این ارزیابی، حملات علیه نفت کش ها عمدا در مقیاسی کوچک پیاده سازی شدند. ایران صرفا به دنبال نشان دادن قابلیت های خود به آمریکا بوده است.

ایران از مشارکت مستقیم در این حملات پرهیز کرد و ترجیح داد که از گروه های نیابتی خود استفاده کند. اما در صورتی که جنگی تمام عیار در منطقه رخ دهد، ایران وارد صحنه خواهد شد. مقامات اسرائیل معتقدند که دولتشان یکی از اهداف اصلی ایران خواهد بود. نتانیاهو ملاقاتی با رهبران وزارت دفاع برگزار کرد تا در مورد حوادث روزهای اخیر و تشدید تنش ها بین ایران و آمریکا در خلیج فارس صحبت کنند. حاضران شامل ژنرال آویو کوچاوی، رئیس ستاد ارتش و رئیس موساد بودند.

نتانیاهو به مقامات امنیتی دستور داده است که حداکثر تلاش خود را برای دور نگه داشتن اسرائیل از درگیری احتمالی در منطقه انجام دهند. البته نتانیاهو می داند که احتمال حمله به اسرائیل بالا خواهد بود. یکی از منابع ارتش اسرائیل گفت: «ما معتقدیم که اسرائیل باید به فکر تقویت قدرت بازدارندگی خود باشد.».

هم زمان، در روزهای اخیر شاهد افزایش تنش ها در خلیج فارس بوده ایم.  یکی از رهبران سیاسی ارشد اسرائیل در این ارتباط گفت: «ایران به دنبال قدرت نمایی در منطقه است تا از حمله آمریکا جلوگیری کند. آن ها قصد دارند به آمریکا نشان دهند که حمله علیه ایران هیچ شباهتی به جنگ عراق در سال 2003 نخواهد داشت».

این مقام اسرائیلی ادامه داد: «آمریکا تمایلی برای حمله به ایران ندارد. اما ایرانی ها قصد دارند به دولت ترامپ نشان دهند که در مقایسه با رژیم صدام حسین، می توانند ضربه جدی تری به منافع آمریکا در منطقه وارد کنند».

تلاش نتانیاهو برای دور نگه داشتن اسرائیل از تنش های منطقه قابل درک است. نتانیاهو در روزهای منتهی به جنگ عراق در یکی از کمیته های کنگره آمریکا حاضر شد و ادعا کرد که صدام حسین به دنبال توسعه تسلیحات هسته ای است. او مدعی شد که سرنگونی صدام می تواند باعث افزایش ثبات در سرتاسر خاورمیانه شود. اما همه پیش بینی های نتانیاهو اشتباه از آب درآمدند. هیچ شواهدی در مورد تلاش صدام برای ساخت تسلیحات هسته ای وجود نداشت. سرنگونی صدام حسین، رئیس جمهور عراق نیز موجب زنجیره ای از اتفاقات شد که کل منطقه را بی ثبات کرد. اما نتانیاهو اکنون تلاش می کند با لحن متفاوتی در مورد احتمال جنگ صحبت کند تا جامعه جهانی تصور نکنند او آمریکا را برای انجام اقدام نظامی علیه ایران تحریک کرده است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا از درگیری مستقیم با ایران حمایت می کند و به عنوان جنگ طلب ترین مقام دولت ترامپ شناخته می شود. رهبران اسرائیل در ظاهر تلاش می کنند نشان دهند که از دیدگاه بولتون حمایت نمی کنند. یکی از مقامات سابق اسرائیل در این ارتباط گفت: «واضح است که نتانیاهو از ایده بولتون برای اقدام نظامی علیه ایران پشتیبانی می کند. اما نمی تواند به طور شفاف نظر خود را بگوید. او به خاطر نقش خود در شروع جنگ عراق مورد انتقادات شدید قرار گرفته بود». اما ترامپ بارها نشان داده است که تمایلی به شروع جنگ های جدید در منطقه ندارد. ترامپ برخلاف بولتون علاقه ای به ماجراجویی نظامی نشان نداده است. رهبران اسرائیل نگران هستند که ترامپ در نهایت انگیزه خود برای تشدید فشارها بر ایران را از دست بدهد.

یکی از منابع سیاسی ارشد اسرائیل در مصاحبه با ما گفت: «در حال حاضر در دوره حساسی برای کنترل قابلیت های هسته ای ایران قرار داریم. ترامپ تاکنون اقدامات صحیحی انجام داده است و فشارهای آمریکا ضربه بزرگی به اقتصاد ایران وارد کرده اند. اما هنوز تا رسیدن به اهداف خود زمان داریم».

یکی از چالش های دیگر اسرائیل ادامه دادن حملات علیه پایگاه های ایران در سوریه است. این حملات در راستای جلوگیری از حضور نظامی ایران در نزدیکی مرزهای اسرائیل انجام میشوند. با توجه به این موضوع که در روزهای اخیر شاهد افزایش تنش ها در منطقه و آماده شدن نیروهای دو طرف برای درگیری بوده ایم، واضح است که حمله اسرائیل به نیروهای نیابتی ایران در منطقه می تواند به شعله ور شدن آتش جنگ در کل خاورمیانه منجر شود. تصور می شود که رهبران اسرائیل در شرایط کنونی رویکرد محتاطانه تری را اتخاذ خواهند کرد تا به عنوان عامل افزایش تنش ها در منطقه سرزنش نشوند.

 

نظرات بینندگان