arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۶۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۱ - ۳۰ آذر ۱۳۹۰

پنج فناوري تكان‌دهنده جهان در پنج سال آينده!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شركت فناوري آي‌بي‌ام طبق برنامه هرساله خود به انتخاب پنج فناوري بديع پرداخته كه طبق برآورد آن، زندگي بشريت را طي پنج سال آينده تغيير خواهد داد.

به گزارش انتخاب، در ششمين برنامه پيشگويي‌هاي «پنج در پنج»، اين شركت آمريكايي ابتكاراتي همچون امكان برقراري ارتباط از طريق سه‌بعدي، باتري‌هايي با سوخت هوا و استفاده از رايانه‌ها براي انرژي بخشيدن به شهرها مطرح شده‌اند.

اين پيش‌بيني‌ها بر اساس بازار و گرايش‌هاي اجتماعي مورد انتظار براي متحول کردن زندگي انسان و همچنين فناوري‌هاي جديد آزمايشگاه‌هاي شركت آي‌بي‌ام در سراسر جهان هستند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، در پنج سال آينده، نوآوري‌هاي فناوري به روش‌ها و با امكاناتي كه توصيف آن در پي مي‌آيد، زندگي انسان را متحول خواهند كرد:

ارتباطات سه بعدي بي‌درنگ با دوستان

در پنج سال آينده، تعاملات سه‌بعدي به شما اجازه خواهد داد تا با هولوگرامهاي سه‌بعدي، با دوستانتان بي‌درنگ تعامل داشته باشيد. در حال حاضر فيلم‌هاي تلويزيوني و سينمايي به سوي استفاده از اين فناوري پيش رفته و با پيچيده‌تر و كوچكتر شدن دوربين‌هاي هولوگرافي سه‌بعدي براي قرار گرفتن در گوشي تلفن همراه،‌ مي‌توان با تصاوير ارتباط برقرار كرده، به جست‌وجو در اينترنت پرداخته و به شيوه‌هاي جديد با دوستان گفت‌وگو كرد.

دانشمندان در حال كار براي تبديل گفت‌وگوهاي ويدئويي به حضور از راه دور سه‌بعدي هستند. اين شيوه از پرتوهاي نوري منتشر شده از اجسام براي ساخت يك تصوير از آنها استفاده مي‌كند. همچنين اين شيوه منجر به هوشمندتر شدن اطلاعات ديجيتالي خواهد شد.

دانشمندان مركز تحقيقاتي آي‌بي‌ام اكنون در حال كار بر روي راه‌هاي جديد ساخت اطلاعات سه‌بعدي بوده و به دنبال فناوري هستند كه به مهندسان اجازه خواهد داد تا وارد طراحي بناها و برنامه‌هاي نرم‌افزاري شده و به شبيه‌سازي‌هايي از چگونگي شيوع بيماري در سراسر جهان‌هاي سه‌بعدي تعاملي بصورت بلادرنگ و با كمترين ميزان تحريف بپردازند.

 باتريهايي كه از هوا براي توليد انرژي استفاده مي‌كنند

از ديگر پيش‌بيني‌هاي اين شرکت ماشين‌آلات بين‌المللي کسب و کار، ارتقاي ترانزيستورها و فناوري باتري بوده كه دستگاه‌ها را تا 10 برابر بيشتر روشن نگه داشته و يا حتي در دستگاه‌هاي كوچك ديگر نيازي به وجود باتري نخواهد بود.

دانشمندان به جاي باتري‌هاي سنگين ليتيوم يوني امروزي در حال كار بر روي باتري‌هايي هستند كه مانند انسان از هوا براي واكنش با فلز پر انرژي استفاده كرده و يك مهاركننده كليدي را در باتريهايي با طول عمر بيشتر از بين خواهد برد. در صورت موفقيت،‌ نتيجه يك باتري سبك، پرقدرت و قابل شارژ مجدد خواهد بود كه قادر به انرژي بخشيدن به هر چيز از خودرهاي برقي گرفته تا دستگاه‌هاي مصرفي است.

همچنين آي‌بي‌ام تصميم دارد در صورت امكان، باتري را از ميان برداشته و ميزان انرژي هر ترانزيستور را تا كمتر از 0.5 ولت كاهش دهد. در اين صورت دستگاه‌هايي مانند تلفن همراه و كتابهاي الكترونيكي نيازي به باتري نخواهند داشت.

دستيابي به مجموعه عظيم اطلاعات با شكل‌گيري گروه جديد شهروندان دانشمند

در پنج سال آينده، حسگرهاي موجود در گوشي، خودرو، كيف پول و حتي نوشته‌هاي درون سايت توئيتر به جمع‌آوري اطلاعاتي پرداخته كه به دانشمندان يك تصوير كلي و فوري از محيط فرد ارائه خواهد داد. مي‌توان از اين داده‌ها براي مبارزه با گرم شدن جهان، نجات گونه‌هاي در معرض خطر و رديابي گياهان يا حيواناتي كه اكوسيستم اطراف جهان را به خطر مي‌اندازند، استفاده كرد.

در پنج سال آينده، طبق پيش‌بيني سالانه «پنج در پنج»، يك گروه جديد از شهروندان دانشمند ايجاد خواهد شد كه با استفاده از حسگرهايي كه اكنون موجوديت دارند، به ايجاد مجموعه‌هاي عظيم اطلاعاتي براي تحقيقات خواهند پرداخت.

آي‌بي‌ام اخيرا به ثبت شيوه‌اي پرداخته كه يك سيستم را قادر به انجام تجزيه و تحليل دقيق پس از واقعه از رويدادهاي لرزه‌اي مانند زمين‌لرزه كرده و همچنين هشدارهاي اوليه را براي رويدادهايي مانند سونامي كه ممكن است در پي زلزله رخ دهند، ارائه مي‌دهد. از ديگر قابليت‌هاي اين اختراع، توانايي اندازه‌گيري سريع و تحليل منطقه خسارت‌ديده از يك زلزله براي كمك به اولويت‌بندي واکنش‌هاي اضطراري مورد نياز پس از بلاياي طبيعي است.

حمل‌ونقل شخصي و پاياني بر گزارشات ترافيكي سنتي

در سالهاي آينده، فناوري‌هاي تحليل پيشرفته به افراد در يافتن مسيرهاي كم ترافيك و سريع براي دستيابي به مقصد خود از طريق توصيه‌هاي شخصي كمك خواهند كرد.

سيستم‌هاي ترافيک قابل تطبيق به طور مستقيم به يادگيري الگوها و رفتار مسافر براي ارائه ايمني مسافرتي و اطلاعات مسير پوياتر نسبت به مسافران امروزي خواهند پرداخت.

دانشمندان آي‌بي‌ا‌م در حال ساخت الگوهاي جديد براي پيش‌بيني نتايج تغيير مسيرهاي حمل‌ونقل براي ارائه اطلاعاتي هستند كه گزارشات ترافيكي سنتي را پشت سر خواهد گذاشت. محققان با استفاده از مدلهاي رياضياتي جديد و فناوريهاي تحليل پيش‌بيني‌كننده به تحليل و تركيب چندين سناريوي محتمل مؤثر بر انتخاب مسير مناسب از جمله عواملي مانند حوادث ترافيكي، محل جاي‌گيري فرد، ساخت‌وسازهاي كنوني در حال برنامه‌ريزي جاده‌اي، روزهاي شلوغ هفته، ساعت كاري، رويدادهاي محلي و آب‌وهوا خواهند پرداخت.

تامين انرژي شهري با استفاده از رايانه‌ها

نوآوري‌هاي انجام شده در رايانه‌ها و مراكز داده، منجر به ايجاد فناوري‌هايي شده كه از گرما و انرژي اضافي اين دستگاه‌ها براي گرمايش ساختمانها در زمستان و تامين انرژي تهويه مطبوع در تابستان استفاده مي‌كنند. فناوري‌هاي جديد اين شركت مانند سيستمهاي آب‌سرد‌كن روي تراشه مي‌توانند به بازيافت انرژي حرارتي پردازشگرهاي رايانه‌اي براي ارائه آب داغ در ساختمانها بپردازند.

يك پروژه آزمايشي در سوئيس، با استفاده از سيستم رايانه در كنار اين فناوري قرار است تا 30 تن از انتشارات دي‌اكسيد كربن در سال بكاهد.

يك شبكه مويرگ‌هاي ميکروسيالي در كاهش گرما با سطح هر تراشه در خوشه رايانه متصل بوده كه آب را تا حدود ميكرونها فلز نيمه‌رسانا پمپاژ مي‌كند. با اين ميزان نزديكي جريان آب به هر تراشه، مي‌توان گرما را بطور كارآمدتري حذف كرده و همچنين آب داغ در اختيار داشت.
نظرات بینندگان