arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۷۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۳۰ آذر ۱۳۹۰

جزئیات نشست ضد ایرانی در رم با حضور اعراب حاشیه خلیج فارس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع ایتالیایی از توافق کشورهای حاضر در نشست دیروز رم برای افزایش فشارها بر ایران به زعم خود با هدف ترغیب کشورمان به مذاکره در خصوص موضوع هسته ای خبر می دهند.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، منابع وزارت خارجه ایتالیا می گویند که دیپلمات های آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر متحدان آنها در نشست روز سه شنبه رم برای افزایش فشار بر ایران برای از سرگیری گفتگوهای مربوط به برنامه اتمی اش توافق کرده اند.

این دیپلماتها از "کشورهای همفکر" برای بحث درباره تحریمهای بیشتر علیه ایران که امکان دارد شامل تحریم واردات نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا باشد در رم دیدار کردند.
 
این گروه غیررسمی از کشورهای به اصطلاح "همفکر" در دو سال اخیر در مواردی دیدار کرده اند و هدف آنها مبادله اطلاعات و بحث درباره گامهای بعدی در فرآیند تحریم ایران است.
 
آسوشیتدپرس به نقل از دیپلماتهایی که نام آنها فاش نشده، گزارش داده است که نمایندگان آمریکا، اعضای اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در این نشست حضور داشتند.
 
یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفت : "شرکت کنندگان دوباره بر نیاز به اجرای قطعنامه های سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط ایران تاکید کردند و از این کشور خواستند تقاضاهای جامعه جهانی برای رفع ابهام از برنامه اتمی اش به صورت فوری را اجرا کند."
 
این منبع ناشناس افزود : "حاضران عزم جدی خود را برای ادامه همکاری برای تشدید فشار بر ایران به منظور از سرگیری مذاکرات بیان کردند."
 
در هیمن رابطه عربستان در این نشست قول افزایش تولید نفت را داده است تا در صورت تحریم نفت ایران، شکاف به وجود آمده در بازار پر شود و قیمتها به شدت بالا نرود.
 
این نشست پشت درهای بسته و به میزبانی وزارت امور خارجه ایتالیا انجام شد. دیپلماتها پیشتر گفته بودند که در این نشست استدلالها درباره یک تحریم نفتی از سوی اتحادیه اروپا بر ایران را در نظر خواهند گرفت. تصمیم در این مورد ممکن است در نشست بعدی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در ماه ژانویه اتخاذ شود.
 
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دیپلماتهای آمریکایی، اروپایی و عرب نوشته بود که موضوع صادرات نفت ایران و قیمت جهانی انرژی احتمالا در این نشست مطرح خواهد شد.
نظرات بینندگان