arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۳ - ۳۰ آذر ۱۳۹۰

انتقاد بي سابقه شوراي امنيت از آمريکا به علت مخالفت با هرگونه محکوميت اسرائيل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چهارده عضو شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه تلویحا از آمریکا به علت مخالفت با هر گونه محکومیت رژیم صهیونیستی به علت سرعت بخشیدن به شهرک سازی در اراضی فلسطینی، انتقاد کردند.

به گزارش انتخاب، در اقدامی که ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل آن را تاریخی خواند، دیپلمات های همه گروه های منطقه ای که در شورای امنیت نماینده ای دارند، روز سه شنبه پس از رایزنی های این شورا پشت درهای بسته در خصوص مناقشه خاورمیانه، از عدم پیشرفت در جهت حل مناقشه بین اسرائیل و فلسطینی ها انتقاد کردند.

چورکین رئیس فعلی شورای امنیت، اعلام کرد ناخرسندی از بن بست در گفتگوهای بین اسرائیل و فلسطینی ها در بیانیه های چهار کشور اروپایی عضو شورای امنیت، جنبش عدم تعهد، گروه کشورهای عربی و گروه قدرت های نوظهور متشکل از هند، برزیل و آفریقای جنوبی، نمایان شد. چورکین با اشاره مشخص به آمریکا اعلام کرد یک هیئت معتقد است مسائل خود به خود «معجزه آسا» حل و فصل می شود.

دیپلمات ها از جمله متحدان مهم آمریکا در اروپا همچنین از ناتوانی شورای امنیت در برخورد با خشونت های فزاینده شهرک نشینان اسرائیلی انتقاد کردند و از سرگیری فوری مذاکرات بین اسرائیل و فلسطینی ها را خواستار شدند. به رغم اینکه از آمریکا نام برده نشد ولی خشم دیپلمات ها آشکارا متوجه این کشور بود که در ماه فوریه قطعنامه مورد حمایت چهارده عضو دیگر شورای امنیت را که خواستار توقف فوری هر گونه شهرک سازی بود، وتو کرد. دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا همچنین وعده داده است هر گونه قطعنامه در حمایت از تلاش فلسطینی ها را برای عضویت در سازمان ملل، وتو خواهد کرد.

آمریکا بارها اعلام کرده است از شهرک سازی های اسرائیل حمایت نمی کند ولی پیتون نوپ سخنگوی هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در گفتگو با آسوشیتدپرس اعلام کرد: «تنها راه برای حل مسائل باقیمانده بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها از طریق مذاکرات مستقیم جدی و اساسی است».

فلسطینی ها تاکید دارند تا زمانیکه اسرائیل شهرک سازی را در کرانه باختری و شرق بیت المقدس متوقف نکند، گفتگوهای صلح را از سر نخواهند گرفت.

گفتگوهای صلح بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها درست چند هفته پس از از سرگیری آن در ماه سپتامبر سال دو هزار و ده، فرو پاشید.
نظرات بینندگان