arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۹۲۱
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۷ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
المیادین بررسی کرد؛

آیا هدف از فشارهای بی سابقه به ایران، پیشبرد «معامله قرن» است؟

عربستان برای جلب حمایت و اتحاد موضع اعراب در قبال تحریم‌های ایران، دعوت به برگزاری دو نشست کرده است و در این شرایط، این نگرانی وجود دارد که چنین نشست‌هایی مقدمه پذیرش معامله قرن از سوی اعراب و از بین رفتن حقوق فسلطینی‌ها باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا هدف از فشارهای بی سابقه به ایران، پیشبرد «معامله قرن» است؟

لیلى نقولا در المیادین نوشت: عربستان برای جلب حمایت و اتحاد موضع اعراب در قبال تحریم‌های ایران، دعوت به برگزاری دو نشست کرده است و در این شرایط، این نگرانی وجود دارد که چنین نشست‌هایی مقدمه پذیرش معامله قرن از سوی اعراب و از بین رفتن حقوق فسلطینی‌ها باشد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: روز به روز فصل‌های بیشتری از معامله قرن آشکار می‌شود و آخرین فصل آن، اعلام کنفرانس اقتصادی بود که قرار است در بحرین برگزار شود و هدف از آن، تشویق به سرمایه گذاری در اراضی فلسطین، تحت عنوان «صلح برای شکوفایی» است و اسرائیل نیز به این کنفرانس دعوت شده است. این در حالی است که به گفته یک مسئول اسرائیلی، احتمال تعامل مثبت اسرائیل با این کنفرانس و مشارکت در آن وجود دارد.

در واقع، نمی‌توان تحولات منطقه را از توجه دولت آمریکا به اجرایی شدن معامله قرن، جدا کرد؛ معامله‌ای که تحت عنوان نقشه صلح، رسما خاک فلسطین را غصب کرده و در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد، تا در مقابل، اوضاع فلسطینی‌های ساکن نوار غزه بهبود یابد. بعید نمی‌دانیم که بحران‌های پیش آمده نیز جزئی از زمینه سازی‌ها برای طرح معامله قرن باشد. به همین دلیل است که شاهد فشار‌های بی سابقه بر ایران هستیم، که هدف از آن، به قحطی کشاندن ایران و فشار بر نظام آن برای تغیر رفتارش است. مقصود آمریکایی‌ها از این تغییر رفتار ایران، توقف حمایت آن‌ها از مقاومت فلسطینی یا وارد کردن فشار بر حماس و جهاد اسلامی برای قبول معامله قرن آمریکایی است.

آمریکایی‌ها معتقدند که فشار‌ها علیه ایران احتمالا منجر به از دست رفتن برگ‌های برنده تهران می‌شود و در شرایطی که چشم پوشی ایرانی‌ها از برنامه‌های موشکی شان یا حمایت آن‌ها از حزب الله در لبنان یا حشد الشعبی در عراق محال است، آمریکا تصور می‌کند که حداقل نتیجه فشار‌های آن بر ایران، چشم پوشی آن از برخی کارت های قدرت خود، در مورد پرونده فلسطین است.

برگزاری نشست عربی در مکه مکرمه در روز سه شنبه و در فاصله چند روز تا اعلام معامله قرن، درخواست آمریکا بوده است، تا سعودی‌ها بتوانند پیام‌ها و تهدیدات را منتقل کرده و دولت‌های حاضر در این نشست را در مورد پذیرش معامله قرن، بدون اعتراض، قانع کنند.

فشار‌های اقتصادی که دولت لبنان با آن درگیر است و همچنین شایعه‌های برنامه ریزی شده‌ای که تلاش می‌کند لبنانی‌ها را در مورد شرایط اقتصادی سخت بیم دهد؛ در واقع با هدف انجام معامله‌ای با لبنان است که در ازای کمک‌های اقتصادی خارجی، اجازه اقامت پناهندگان فلسطینی در لبنان و عدم بازگشت آن‌ها به وطنشان را بدهند.

همچنین تمام آنچه در مورد معامله قرن فاش شده، نشان می‌دهد که معامله مذکور با هدف فیصله دادن به موضوع فلسطین و پایان حق بازگشت به آن است. خطرناکتر آنکه برخی دولت‌های عربی اشکارا در حال عادی سازی روابط خود با اسرائیل هستند و بی هیچ شرمی در مسیر از بین بردن حقوق فلسطینی‌ها حرکت می‌کنند. اما قطعا لبنانی‌ها تحت این فشار‌ها تسلیم نمی‌شوند و رئیس جمهور و مقاومت اجازه اجرایی شدن بخش‌های مرتبط معامله قرن که به ضرر لبنان است را نمی‌دهند. امید است که فلسطینی‌ها متحد شده و اختلافاتشان را برای مقابله با خطرناکترین مرحله در تاریخ جدید فلسطین، کنار بگذارند.

نظرات بینندگان