arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۱ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۸

تصمیم نتانیاهو برای تشکیل ائتلاف دولتی با احزاب راست‌گرا / مخالفت حزب لیبرمن

نخست وزیر مکلف اسرائیل تصمیم گرفت ائتلاف دولتی متشکل از ۶۰ عضو کنست (پارلمان اسرائیل ) از احزاب راست‌گرا را تشکیل دهد. این در حالی است که حزب "اسرائیل خانه ماست" با این تصمیم مخالف است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت ائتلاف دولتی متشکل از ۶۰ عضو کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از احزاب راست‌گرا را تشکیل دهد. این در حالی است که حزب "اسرائیل خانه ماست" با این تصمیم مخالف است.

به گزارش ایسنا، روزنامه یدیعوت آحارونوت اسرائیل نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مکلف اسرائیل این تصمیم را پس از نشست فوق‌العاده میان او و رهبران حزب لیکود با رهبران احزاب راست‌گرا اتخاذ کرد.

این روزنامه نوشت: احزاب راست‌گرا به جز حزب "یسرائیل بتنو" (اسرائیل خانه ماست) به رهبری آویگدور لیبرمن، نتانیاهو را مکلف به تشکیل دولت کردند؛ حزبی که لیکود پیشتر آن را به سنگ اندازی در برابر تشکیل ائتلاف دولتی راست‌گرا توسط نتانیاهو متهم کرده بود.

با استناد به بیانیه صادره از سوی لیکود، یدیعوت آحانورنوت نوشت: احزابی که در این نشست حاضر بودند با اتفاق نظر تاکید کردند که تنها نتانیاهو مکلف به تشکیل دولت است. این احزاب از لیبرمن خواستند به ائتلاف دولتی پیوندد تا دلیلی برای تشکیل دولت چپ گرای جایگزین در صورت شکست ائتلاف دولتی نباشد.

این روزنامه نوشت: حزب آویگدور به سرعت به بیانیه مذکور لیکود واکنش نشان داده و اعلام کرد، این حزب نتانیاهو را به محض پیروزی در انتخابات پارلمانی مکلف به تشکیل دولت کرده بود. آنچه باید اجرایی شود این است که از احزاب حریدی‌های اسرائیل (حزب شاس و اتحاد یهودیت توراتی) خواسته شود مخالفت خود را با "قانون سربازی" کنار بگذارند، قانونی که کنست سابق با آن موافقت کرده و با حمایت لیکود و اکثر شرکا در ائتلاف دولتی سابق به تصویب رسید.

حزب "اسرائیل خانه ماست" معتقد است، دولتی با ۶۰ عضو کنست دولت راست‌گرا نبوده بلکه دولت حریدی‌ها است که به جای محافظت از اسرائیل به عنوان دولت یهود آن را به دولتی تبدیل خواهد کرد که شریعت یهودی را اجرایی می‌کند و به همین دلیل به شدت با این دولت مخالف است.

پیش نویس قانون سربازی که لیبرمن در سال ۲۰۱۸ پیش از استعفا از سمت وزارت جنگ تدوین کرد، بر خدمت سربازی اعضای احزاب حریدی‌ به صورت تمام وقت جهت بررسی تورات تصریح دارد. قانونی که احزاب مذکور که در انتخابات اخیر پارلمان ۱۵ کرسی به دست آوردند با آن مخالف هستند.

نتانیاهو تنها کمتر از یک هفته تا پایان مهلت نهایی برای تشکیل ائتلاف دولتی زمان دارد و در صورت شکست، روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی، عضو دیگر کنست را برای انجام این ماموریت مکلف خواهد کرد و در صورت نبود نامزدهایی که قادر به تشکیل ائتلاف دولتی باشند، اسرائیل ممکن است در مسیر انتخابات پارلمانی جدیدی قرار بگیرد.

نظرات بینندگان