arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۸

 «دیپ فیک» با یک عکس هویت شما را جعل می کند؟ / هوش مصنوعی جدید سامسونگ همزمان ترسناک و مهیج است

گروهی از پژوهشگران در موسسه پژهشی سامسونگ در مسکو موفق شده اند نوعی الگوریتم هوش مصنوعی جدید طراحی کنند که می تواند با کمک "دیپ فیک" تصاویر جعلی سه بعدی  را به راحتی و تنها با یک عکس ساده ایجاد کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروهی از پژوهشگران در موسسه پژهشی سامسونگ در مسکو موفق شده اند نوعی الگوریتم هوش مصنوعی جدید طراحی کنند که می تواند با کمک "دیپ فیک" تصاویر جعلی سه بعدی  را به راحتی و تنها با یک عکس ساده ایجاد کند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، طی سال های اخیر مبحث دیپ فیک بارها مورد توجه قرار گرفته است اما شاید بتوان گفت از سال گذشته میلادی تا کنون روند پیشرفت دیپ فیک اسرار آمیز و خیره کننده بوده است.

یکی از جدیدترین استفاده ها از دیپ فیک شامل ساخت سالوادور دالی زنده با کمک هوش مصنوعی است. سالوادور دالی نقاش مشهور اسپانیایی تبار در موزه خود  با کمک دیپ فیک به سوالات کاربران پاسخ می دهد، درست مثل این که هنوز زنده است. اکنون خبر رسیده که تیم تحقیقاتی سامسونگ رکورد زده اند و با یک عکس ساده موفق به اجرای پروژه های دیپ فیک شده اند.

اگر در مورد دیپ فیک اطلاعات ندارید جالب است بدانید که در تکنولوژی دیپ فیک از تصاویر واقعی برای ایجاد تصاویر  ویدئوهای جعلی استفاده می شود. ویدئوهایی که از سیاستمداران تا هنرمندان را هدف قرار می دهند و می توانند حواشی متعددی نیز ایجاد کنند. تا پیش از این دیپ فیک برای جعل تصاویر به هزاران تصویر نیاز داشت، اما پژوهشگران سامسونگ می گویند الگوریتمشان تنها با یک تصویر، تصاویری جعلی ایجاد می کند؛ موضوعی که همزمان ترسناک و مهیج است.

مهندس یگور زاخاروف، سرپرست این تیم در این خصوص توضیح می دهد که اگر چه امکان ایجاد یک مدل از طریق یک تصویر واحد وجود دارد اما هنوز هم ساخت تصاویر جعلی با کمک چند تصویر باورپذیرتر و طبیعی تر است.

تیم پژوهشی سامسونگ اعلام کرد که این مدل در طول فرآیند یادگیری هوشمند، سه شبکه عصبی ایجاد می شود. اول، یک شبکه که فریم های مرتبط با نشانه های چهره را با بردارها پیوند می دهد. سپس با استفاده از این داده ها، سیستم یک شبکه داده جدید ایجاد می کند که نشانگرهای آن را به فیلم های سنتز شده منتقل می کند و سرانجام، شبکه جدید تصویری واقع گرایانه را باز تولید می کند.

با این روش می توان چهره های متعددی را بازسازی سه بعدی کرد، از چهره هایی تک تصویر و باستانی تا چهره های معاصر مثل مریلین مونرو و انیشتین. به نظر می رسد این تکنولوژی برنامه های کاربردی دیگری  از جمله کنفرانس های ویدئویی و بازی های چند نفره یا جلوه های ویژه در فیلم ها را پشتیبانی می کند.با این حال، احتمال زیادی وجود دارد که این مدل را می توان برای ایجاد تقلب های خطرناک استفاده کرد. نمونه های تقلب خطرناک شامل سوء استفاده از تصویر بازیگران مشهور در فیلمهای مستهجن می شد.

نظرات بینندگان