arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۰۲۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۹ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۸

عمان: معامله قرن با دشواری‌های زیادی روبرو خواهد شد

وزیر امور خارجه سلطان نشین عمان اجرای طرح سازش آمریکایی موسوم به «معامله قرن» را دشوار دانست، طرحی که هدف از آن حذف مسئله فلسطین است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه سلطان نشین عمان اجرای طرح سازش آمریکایی موسوم به «معامله قرن» را دشوار دانست، طرحی که هدف از آن حذف مسئله فلسطین است.

به گزارش تسنیم، یوسف بن علوی در گفت وگو با نشریه المجله درباره طرح سازش آمریکایی معامله قرن و اعلام جزئیات آن در آینده نزدیک گفت: می دانیم که این امر ساده نیست. با مشکلات زیاد و تدابیر و زمینه سازی و بحث و جدل روبرو خواهد شد. اما بسیاری از این پیچیدگی ها راه حل دارد.

بن علوی از به اصطلاح ایده دو دولت حمایت کرد و در عین حال رژیم اسرائیل را غاصب خواند و گفت: اسرائیل باید دولتی دوست با فلسطینی ها و شریکی برای آنها باشد؛ نه دولتی غاصب اراضی و حقوق آنها . اگر طرح آمریکا (معامله قرن) همه این امور را حل و فصل نکند، طرح ناقص خواهد بود. نمی توان قبول کرد که اسرائیل یک دولت باشد..وفلسطینی ها در چادر. این امر قابل قبول نیست. مسئله، پول نیست بلکه مسئله ملتی 10 میلیونی در داخل و خارج (از فلسطین) است.

بن علوی درباره سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل به سلطان نشین عمان گفت: او تنها نخست وزیری نبود که به مسقط سفر کرد، زیرا قبل از او اسحاق رابین و شیمون پرز و سایر مسئولان (صهیونیست) به سلطان نشین عمان آمده بودند. این دیدارها در زمان های حساس و بحران های منطقه انجام شد . سفر نتانیاهو به سلطان نشین عمان به درخواست خودش بود. پیش از آن ابومازن (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) به سلطان نشین عمان سفر کرده بود. بحث درباره کمک به دو طرف فلسطینی و اسرائیلی برای خروج از بحران خودشان بود.

وزیر خارجه سلطان نشین عمان گفت: ما نظر نتانیاهو را شنیدیم و او هم متقابلا نظر ما را شنید. فکر می کنیم که به رسمیت شناختن یک دولت مستقل و برخوردار از حاکمیت برای فلسطینی ها مبنای هرگونه طرح یا ابتکار صلحی است..هر چیزی که مانع تشکیل یک کشور فلسطینی شود، قابل قبول نخواهد بود.

وی درباره طرح سازش معامله قرن گفت: سلطان نشین عمان از این طرح آگاهی ندارد.. اما باید مدنظر داشته باشیم که بحث و جدل داغی درباره آن روی خواهد داد.

نظرات بینندگان