arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / چه کسی پیروز انتخابات امروز ریاست مجلس است؟ لاریجانی یا عارف؟ / بازهم تندروها، بازهم حمله به ظریف / امروز تهران طوفانی تر از دیروز است / ریشه حملات به زنگنه / پیشنهاد روحانی برای رفراندوم هسته ای در سال 83

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

امروز؛ رقابت لاریجانی و عارف برای کرسی ریاست مجلس --- عارف که سال گذشته نیز در انتخابات ریاست مجلس از لاریجانی شکست خورده بود، بازهم قصد دارد شانس خود را امتحان کند. بنابراین امسال خبری از ائتلاف فراکسیون امید و ولایی چه بر سر ریاست مجلس و چه بر سر نواب آن، نیست.

تخت‌روانچی در واشنگتن‌پست: ترامپ برخلاف برخی نزدیکانش دنبال جنگ نیست --- مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل، در یادداشتی در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست  نوشته: "بر کسی پوشیده نیست که چند مقام ارشد آمریکایی و بعضی رهبران خاورمیانه می‌خواهند ترامپ را به اتخاذ سیاست سختگیرانه‌تر علیه ایران سوق دهند و حتی از تغییر رژیم می‌گویند. این گروه با ارائه 'اطلاعات جعلی' می‌خواهد 'اثبات کند' که ایران مسئول همه مشکلات در خاورمیانه است و باید فورا با آن مقابله کرد و از جمله به راه‌های نظامی متوسل شد." او ادامه داده که به نظر می‌رسد دونالد ترامپ برخلاف بعضی از نزدیکانش در کابینه آمریکا دنبال جنگ با ایران نیست، با این حال موضع متناقضی در مورد ایران دارد.

بازهم تندروها، بازهم حمله به ظریف --- چند نماینده تندرو از ملاقات ظریف با دایان فاینستاین، سناتور ارشد دموکرات، انتقاد کرده‌اند.  حسین نقوی حسینی گفته: "وقتی آقای ظریف وزیر امور خارجه با سناتور آمریکایی گفت‌وگوکرده است باید توضیح دهد با چه مجوزی این کار را کرده و چه کسی به وی چنین توصیه‌ای را کرده است ضمن اینکه محتوای مذاکرات را هم باید اعلام کند و به مقامات و مسئولان عالی‌رتبه کشور متن مذاکرات را اعلام کند. سخنگوی وزارت خارجه اما گفته " هدف این گونه دیدارها - که البته وقت و نیروی زیادی نیز از وزیر امور خارجه در سفرهای فشرده ایشان می گیرد - جلوگیری از تاثیرگذاری گروه های فشار همچون «گروه بی» بر جامعه سیاسی و افکار عمومی آمریکاست و به همین دلیل هم با واکنش شدید و عصبانیت تندروها مواجه می‌شود.

آیت الله مکارم: بدحجابی در قم یک مسئله سیاسی ضد نظام است --- آیت الله مکارم گفته: "بدحجابی در قم یک مسئله سیاسی ضد نظام است که دشمنان با رواج آن قصد متزلزل کردن پایه‌های نظام را دارند و مسئولان باید این مسئله را جدی بگیرند."

هشدار عمران خان: نگران افزایش تنش ها در خلیج فارسم --- نخست وزیر پاکستان در دیدار با وزیر خارجه ایران، درباره خطر جنگ در منطقه هشدار داده است. عمران خان گفته، از افزایش تنش ها در منطقه خلیج فارس نگران است. او گفته جنگ راه حل نیست و منافع هیچ کشوری را تامین نمی کند.

سه جلسه محرومیت تعلیقی برای دروازه‌بان پرسپولیس --- کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران به دلیل «رفتار ناشایست» علیرضا بیرانوند با مامور پلیس در دیدار پارس‌جنوبی جم - پرسپولیس سه جلسه محرومیت تعلیقی و ۵۰ میلیون تومان جریمه در نظر گرفت

 قد ایرانی‌ها «کوتاه‌‌تر» می‌شود --- عضو هیئت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی ایران می‌گوید طی ۲۵ سال گذشته، شهروندان ایرانی با کوتاه‌ شدن قد مواجه بوده‌اند. دکتر سهیل اسکندری روز شنبه به خبرگزاری ایسنا گفت که ژاپن با بهبود تغذیه موفق شده است در طول ۲۰ سال میانگین قد را ده سانتی‌متر افزایش دهد، «در حالی که کشور ما با کوتاهی قد در طول ۲۵ سال گذشته روبه‌روست». وی دلیل اصلی کوتاه‌تر شدن قد ایرانی‌ها را کاهش مصرف شیر و لبنیات عنوان کرد.

تذکر لاریجانی به صداوسیما ---  رئیس مجلس شورای اسلامی از صداوسیما خواست از طرح مسائل «اختلافی بین مذاهب» پرهیز کند. علی لاریجانی در جلسه علنی روز شنبه، چهارم خرداد، مجلس در واکنش به تذکر نماینده محلات در مورد طرح مسائل اختلاف‌برانگیز از تلویزیون حکومتی ایران گفت: «صداوسیما باید از طرح مسائل اختلافی بین مذاهب پرهیز کند و همه رسانه‌ها نیز باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشند.»

ظریف: چرا باید به تماس پامپئو پاسخ دهم وقتی توهین می کند؟ --- ظریف در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اکنون امکان حل سریع بحران‌های احتمالی بین ایران و آمریکا وجود دارد، گفت: «خیر، چگونه می‌توان از آنها جلوگیری کرد؟» وی همچنین درباره احتمال برقراری تماس تلفنی با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا افزود: «پامپئو هر زمانی که درباره ایران صحبت می‌کند، به من توهین می‌کند. چرا باید حتی به تماس او پاسخ بدهم؟»

آغاز کار کانال مالی اینستکس، احتمالا 2 ماه دیگر ---  كريستينا رادي، سفير اسلووني در ايران، احتمال مي‌دهد تا دو ماه ديگر كانال مالي اینستکس كار خود را آغاز كند.  سفیر اسلوونی گفت: «فعلا اينستكس اصلا فعال نيست. احتمالا تا دو ماه ديگر آغاز به كار خواهد كرد. اولين معاملات مالي كه صورت مي‌گيرد، در زمينه دارو و كالاهاي اساسي براي ايران و به صورت بالعكس براي ديگر كشورهاست.»

«ناوهای آمریکا را می‌توانیم با دو سلاح به کلی سری به قعر دریا بفرستیم» --- سردار مرتضی قربانی، مشاور عالی فرمانده کل سپاه گفت: دشمن در صورت انجام کوچک‌ترین حماقتی در آب‌های خلیج فارس، می‌فهمد که ما او را چه کار خواهیم کرد. آمریکایی‌ها از این فیلم‌ها برای ما بازی نکنند که مثلا ۲ ناو جنگی وارد منطقه کردند. این ۲ ناو را در صورت کوچکترین حماقتی با همه خدم و حشم و هواپیماهایش با دو موشک یا دو سلاح جدید و به کلی سری به قعر دریا می‌فرستیم.

عراقچی امروز به عمان، کویت و قطر سفر می کند --- براساس آنچه اعلام شده، بررسی تحولات بین‌المللی در روزهای اخیر به ویژه در حوزه خلیج فارس، موضوع رایزنی‌های معاون سیاسی وزیر امور خارجه در جریان سفر به سه کشور عمان، کویت و قطر خواهد بود.

پیشنهاد رفراندوم هسته ای در سال 83 --- روحانی با اشاره به سخنان یکی از مدیران رسانه‌ها در خصوص استفاده از اصل 59 قانون اساسی، برای همه پرسی، گفت: اصل 59 قانون اساسی، اصلی بن‌بست شکن است و می‌گوید در هر زمان لازم دریچه به روی مردم باز است، حالا چه موقع باید از این اصل استفاده کرد یا آیا باید قبلاً استفاده می‌کردیم، موضوعی دیگر است. رئیس جمهور افزود: در سال 83 از رهبر معظم انقلاب خواستم تا موضوع هسته‌ای را به آراء مردم بگذارند، که ایشان هم استفاده از این اصل را خوب دانسته و قبول کردند، اما در مورد زمان اجرای آن مطلبی عنوان نشد و پس از آن هم دولت تغییر کرد و روند به شکل دیگری ادامه یافت، اما به هر حال اصل 59 در هر مقطعی می‌تواند راهگشا باشد.

امروز تهران طوفانی تر از دیروز است --- سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری تهران گفت: یکشنبه طوفان شدیدتری نسبت به دیروز عصر در پایتخت به وقوع می پیوندد. منصور درجاتی افزود: طوفان و تندباد دیروز مهمان ناخوانده بود و حتی سرعت 60 کیلومتر بر ساعت برای آن به ثبت رسید.

ریشه حملات علیه زنگنه --- در روزهای گذشته حملات به زنگنه وزیر نفت افزایش یافته. او نهایت سعی خود را کرده که در میانه ی اوج گیری تحریم های نفتی، کار صادرات بشکه های نفت ایران را به امثال بابک زنجانی نسپرد. در همین حال، برخی خواستار آزادی زنجانی شده اند. ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس نیز همگام با افزایش حملات، مدعی شده که اخیراً سه کارت‌خوان فروش در دفتر زنگنه کشف شده که ده میلیارد تومان گردش مالی این کارت‌خوان‌ها بوده است؛ یکی از این کارت‌خوان‌ها به نام یکی از آبدارچی دفتر زنگنه است.

نظرات بینندگان