arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۳۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
چهارمین جلسه دادگاه متهمان پرونده بانک سرمایه؛

نماینده دادستان: احسان دلاویز متهم ردیف دوم در جلسات به مزاح گفته اگر الان بریزند و ما را بگیرند از من هیچ چیزی ندارند / آن آقای فامیل و صاحب منصب شما، توضیح دهد چرا حیدرآبادی را به بانک سرمایه تحمیل کرد / هادی رضوی گفته دلاویز با من تماس گرفت و درصدی بین یک تا یک و نیم درصد مبلغ وام را مطالبه کرد / امامی و دلاویز لیست بدهکاران کلان بانک سرمایه را در اختیار داشتند و کارچاق کن بودند / دلاویز 200 میلیارد از رضوی گرفت / پرونده امامی و دلاویز یک پولشویی حرفه ای است / دلاویز: من برای نظام می میرم و حال بیایم و اخلال کنم؟ من بچه شهرستان را عزت دادند / شهرزاد و شاهگوش را با رضوی شروع کردم؛ در بسیاری از کارها حضور داشتم ولی اسمم نبود / سرمایه سریال شهرزاد آلوده نبود

متهم دلاویز گفت: هادی رضوی فردی تندخو و عصبی مزاج است که همه را از موضع بالا نگاه می کند اما شخصیت من متفاوت است و من خاک پای همه هستم و اهل از بالا نگاه کردن به دیگران نیستم. هادی رضوی سیراب ارتباطات در هر حوزه‌ای هست و هیچ نیازی به ارتباط با من و امثال من ندارد. حتی بنده با هادی رضوی اختلافات سیاسی داریم و همین اختلافات اجازه نمی داد که رابطه دوستانه نزدیک داشته باشیم البته رضوی هر از گاهی می آمد و با عذرخواهی دل آدم را بدست می آورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده دادستان: احسان دلاویز متهم ردیف دوم در جلسات به مزاح گفته اگر الان بریزند و ما را بگیرند از من هیچ چیزی ندارند / آن آقای فامیل و صاحب منصب شما، توضیح دهد چرا حیدرآبادی را به بانک سرمایه تحمیل کرد  / هادی رضوی گفته دلاویز با من تماس گرفت و درصدی بین یک تا یک و نیم درصد مبلغ وام را مطالبه کرد  / امامی و دلاویز لیست بدهکاران کلان بانک سرمایه را در اختیار داشتند و کارچاق کن بودند / دلاویز 200 میلیارد از رضوی گرفت / پرونده امامی و دلاویز یک پولشویی حرفه ای است / دلاویز:  من برای نظام می میرم و حال بیایم و اخلال کنم؟ من بچه شهرستان را عزت دادند  / شهرزاد و شاهگوش را با رضوی شروع کردم؛ در بسیاری از کارها حضور داشتم ولی اسمم نبود / سرمایه سریال شهرزاد آلوده نبود

چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدهادی رضوی و ۳۰ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه صبح امروز ( یکشنبه) - ۵ خردادماه - در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.

به گزارش «انتخاب»، در ابتدای این جلسه قاضی مسعودی مقام گفت: در جلسه قبلی ادعاهایی مطرح شد در بحث کلان و عمده بودن و گزارش‌هایی داده شد؛ لذا ما از بانک مرکزی خواستیم نمایندگان آن در رابطه با موضوع توضیح دهند.

به نوشته ایسنا، در ادامه جلسه دادگاه نماینده بانک مرکزی با حضور در جایگاه به ارایه توضیحات پرداختند.

امیر مظلوم‌شایان نماینده بانک مرکزی در ارایه توضیحاتش گفت: در خصوص مسایل مطرح شده درباره استعلامات اخذ شده از سوی بانک مفاد پاسخ خود را به محضر دادگاه می‌گویم، ضمن اینکه تعاریفی را از روی آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان قرائت می‌کنم. مجموع تسهیلات و تعهدات کلان باید حداقل معادل ۱۰ درصد سرمایه موسسه اعتباری باشد. با توجه به اینکه سرمایه این بانک ۵ هزار و ۹۴۶ میلیارد ریال بوده با احتساب ۱۰ درصد تسهیلات کلان است.

وی ادامه داد: تسهیلات کلان است و اگر موضوع کیفرخواست کلان بودن تسهیلات باشد تسهیلات کلان احراز شده و آنکه سقف ۲۰ درصد را رد نکرده در خصوص هیات مدیره وقت کاربرد دارد.

نماینده بانک مرکزی افزود: بیش از ۵۹ میلیارد تومان تسهیلات به استناد این آیین نامه کلان محسوب می شود.

در این هنگام سیدهادی رضوی در پاسخ نامه‌ای را که از بانک مرکزی در دست داشت مبنی بر تسهیلات و مفاد آن قرائت کرد و خطاب به نماینده بانک مرکزی گفت: این نامه مورد تایید شما هست یا خیر؟

نماینده بانک مرکزی گفت: شما می گویید تسهیلات کلان است و من می گویم بله.

قاضی مسعودی مقام گفت: تسهیلات مربوط به مدیران ۲۰ درصد و مربوط به تسهیلات گیرندگان ۱۰ درصد است.

نماینده بانک‌ مرکزی مجددا با اشاره به تعریف تسهیلات و تعهدات کلان برای هر ذی نفع واحد که میزان آن حداقل ۱۰ درصد سرمایه باشد، خطاب به متهم رضوی گفت: آیا شما طبق این تعریف ۱۰ درصد هستید.

متهم پاسخ داد: بله.

نماینده بانک مرکزی گفت: از حیث پرداخت و اعطا، سقف ۲۰ درصد رد نشده که مشمول هیات مدیره است و تسهیلات شما کلان بود و وثایق کافی نبود و صلاحیت دریافت نداشتید.

نماینده بانک مرکزی خطاب به رییس دادگاه گفت: تسهیلات کلان است و اگر لازم است موارد ذکر شده را به صورت مکتوب به دادگاه ارایه می‌کنم.

در این هنگام قاصی مسعودی مقام از متهم احسان دلاویز خواست در جایگاه حاضر شود.

در ادامه قاضی مسعودی مقام خطاب به احسان دلاویز متهم ردیف دوم پرونده گفت: بر اساس گزارش هیات کارشناسی و نظریه سازمان بازرسی و گزارش دادستانی و گزارش شورای عالی ضد پولشویی وزارت صنعت، شما متهم به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام بانکی و دریافت ۵ فقره تسهیلات به مبلغ یک هزار و ۷۵ میلیارد ریال هستید، از خود دفاع کنید.

متهم دلاویز در دفاع از خود گفت: بنده دفاع حقوقی را به وکیلم می سپارم، اما با توجه به عناوین اتهامی توضیحاتی را باید مطرح کنم. در کیفرخواست اتهام‌ مطرح شده به بنده یک مورد نیست و چند اتهام دیگر نیز مطرح شده است.

رییس دادگاه در پاسخ به متهم گفت: بقیه اتهامات در صلاحیت این دادگاه نیست و در دادگاه کیفری دو به آنها رسیدگی می‌شود.

متهم دلاویز گفت: اتهامات مطرح شده در این پرونده به من از سوی هادی رضوی چندین بار پس گرفته شده است و نمی دانم چرا مجدد به آنها رسیدگی می شود. هادی رضوی و خانم شریف کاظمی مطالبی را مطرح کردند که تناقضاتی هم در مبلغ پرداختی و هم در دلیل پرداخت آنها از سوی این دو نفر وجود دارد. مثلا هادی رضوی یک بار گفته که دو میلیارد تومان به من پرداخت کرده است، در حالی که خانم شریف کاظمی آن را ۴ میلیارد تومان مطرح کرده است. یک بار گفته اند این مبلغ را برای گرفتن تسهیلات داده اند و بار دیگر گفته اند آن را برای افزایش تسهیلات به من داده‌اند. در کل یک روایت یکسان در کیفرخواست وجود ندارد.

متهم دلاویز افزود: مسایل حاشیه‌ای زیادی در پرونده هست که رضوی به بخشی از آنها در جلسات گذشته اشاره کرده است. حتی نوع احضارم به دادسرا هم حاشیه داشت. من نیمه دوم اسفند ماه از طریق یک اس ام اس به دادگاه احضار شدم و در بازپرسی به من گفته اند که هادی رضوی ادعا کرده به شما مبالغی را پرداخت کرده است و من متعجبم که این موضوع مطرح شده است.

متهم ردیف پرونده ادامه داد: من نمی دانم چرا امروز در دادگاه هستم و فکر می‌کنم دلیل حضورم دوستی با امامی و رضوی هست، اما باید در محضر دادگاه بگویم بین من و هادی رضوی هیچ دوستی وجود ندارد و تنها یک ارتباط فرهنگی و کاری بوده است. آقای رضوی چندین بار به خاطر اتهامی که به بنده زده است، حلالیت گرفته و من نمی توانستم حلالیت او را نپذیرم؛ زیرا شرالناس به کسی می گویند که عذرخواهی دیگران را نپذیرد.

متهم دلاویز گفت: بنده اگر موقعیتی داشتم از تلاش خودم بوده و از سوی کمک جناح یا حزبی نبوده است. هادی رضوی یکبار در مراسم افطاری بنده را دید و سوگند خورد و حلالیت گرفت. واقعیت این است که هیچ دوستی بین من و هادی رضوی نیست زیرا شحصیت های ما دو نفر با هم متفاوت است. هادی رضوی فردی تندخو و عصبی مزاج است که همه را از موضع بالا نگاه می کند اما شخصیت من متفاوت است و من خاک پای همه هستم و اهل از بالا نگاه کردن به دیگران نیستم. هادی رضوی سیراب ارتباطات در هر حوزه‌ای هست و هیچ نیازی به ارتباط با من و امثال من ندارد. حتی بنده با هادی رضوی اختلافات سیاسی داریم و همین اختلافات اجازه نمی داد که رابطه دوستانه نزدیک داشته باشیم البته رضوی هر از گاهی می آمد و با عذرخواهی دل آدم را بدست می آورد.

متهم دلاویز گفت: من سوگند می خورم که هرگز هیج نقطه و نیت مشترکی با هادی رضوی نداشته ام. آدم‌های نزدیک به من و رضوی می‌دانند که من همیشه رفتارهای او را نقد می کردم‌.

وی گفت: من به دلایل خاصی از مجموعه این دوستان در آذر ماه ۹۲ به خواست خودشان منفک شدم. با آقای امامی پروژه مشترکی به نام شاهگوش و شهرزاد پر حاشیه داشتیم. بنده مسئول جذب اسپانسر و سرمایه گذار و تبلیغات شاهگوش بودم‌. انصافا آقای امامی انسان است و اصلا نمی تواند چیزی را زیر سوال ببرد. روحیات من به آقای امامی نزدیک و نقاط مشترک با یکدیگر داشتیم‌. به ‌شدت به من اعتماد پیدا کرده بود و رفت و آمد خانوادگی داشتیم؛ بنده آدم محافظه کاری هستم و هیچ تعارفی با هیچ فردی و آقای امامی ندارم.

متهم دلاویز افزود: آقای امامی تولیدکننده بود و تولیدی داشت و پدرشان نساجی داشت و چهره ماندگار صنعت نساجی هست. شاهگوش به اعتبار لطف استاد میرباقری شکل گرفت. شهرزاد در ابتدا با نام روز و روزگاری عاشقی بود که در این ارتباط با آقای فتحی صحبت کردم و آقای رضوی تهیه‌کننده شهرزاد نبود.

متهم دلاویز گفت: من آدم رسانه‌ای هستم؛ اهل سکوتم و اهل حرف زدن نیستم.

متهم دلاویز در ادامه دفاعیات خود گفت: در کار ارزشمندی به نام شهرزاد شأن افراد آن را خراب نکنید. شهرزاد کار ارزشمندی بود که گرفت و پول داخل آن آمد و دلیلی نداشت پول آلوده به آن وارد شود. مدت‌هاست روی آن را ندارم با کارگردان و دیگر افراد آن روبرو شوم. چرا فردی که شغل او بازیگری هست باید پاسخگو باشد که آن پول آلوده بوده یا خیر. با بازیگر چه کار دارید. علیه این فضای ارزشمند این روزها هجمه زیادی وجود دارد و بهتر است محل مصرف تسهیلات گیرندگان را تفکیک کنید تا پاسخگو باشند. در مقطعی که من بودم کمی شلختگی مالی وجود داشت و در آن وقت مسئول آقای قادری بود و همه پول ها به حساب وی واریز می‌شد و همه را او امضا می کرد، اما دلیل سوءنیت در جریان جذب و دفع نبود.

متهم دلاویز خطاب به متهم رضوی ادامه داد: چرا راست نمی گویید؟ آقای رضوی عکس‌های چک هایی که مبنای اتهامات است را به من ارسال کرد که به شما تقدیم می کنم. من از دیدن آن تعجب کردم؛ زیرا اولا چک در وجه آقای قادری بود و دوما تاریخ آن سه ماه بعد از رفتن من از مجموعه بوده است که از اقای قادری خواستم این موضوع را پیگیری کند. یک فایل ضمیمه می کنم که شامل دو سند هست و اجازه بدهید توضیح ندهم زیرا اخلاقی نیست، اما ثابت می کند چه کسی چک گرفته و چه کسی نگرفته و برای دادگاه روشن می شود.

متهم دلاویز در این هنگام مدرک تبلیغ شرکت فاطمی در شاهگوش را به دادگاه نشان داد و گفت: وقتی که می توانم از راه درست کار کنم که به لطف خدا برکاتی داشت چرا باید وارد فضای دیگری بشوم از اینکه کلام الله را آوردم عذرخواهی می کنم اما یک زمانی انسان به خدا پناه می برد.

متهم دلاویز خطاب به مدیران بانک سرمایه که در جایگاه متهم بودند از آقایان متهم خانی و بیرانوند پرسید آیا شما یک تماس حضوری یا تلفنی از من در بانک‌ سرمایه داشتید که آنها جواب دادند خیر.

متهم دلاویز افزود: در کیفرخواست ذکر شده من نفوذ قابل توجهی در مدیران داشتم در حالی که تعدادی از این افراد را حتی یکبار ندیده بودم. در سال‌های ۹۲ و ۹۱ آقای بخشایش را می شناختم که البته نفوذی هم نبود و هرگز از او خواسته اقتصادی نداشتم و در حد گفت‌وگو و خاطره گویی بود؛ زیرا تمایل داشت خاطراتشان کتاب شود که آن‌ هم‌ نشد. از آقای بخشایش خواستم وارد فضای سرمایه گذاری در حوزه فرهنگی و آرت شود، اما درک این قضیه را نداشت و نکرد.

متهم دلاویز گفت: بعد از رفت و آمدها و صحبت با آقای بخشایش توانستیم قراردادی با بانک سرمایه برای سریال شاهگوش داشته باشیم که بانک تبلیع کرد و جواب هم گرفت. به موازات این کار و ورود آقای امامی به بانک سرمایه، او پروژه نفتی به این بانک پیشنهاد دادند به نام پترو گلف) که از سوی بخشایش حکم گرفتند تا کار جلو برود، اما شرکت نفتی نمی شناختند که من شرکت نفت و گاز سرمایه را پیشنهاد دادم.

متهم دلاویز گفت: چک های مورد ادعای آقای رضوی به من وصول نشده است و در رفتارهای کاری رضوی هرگز نقطه مشترکی نداشتم پس نمی توانستیم کار مشترکی با هم داشته باشیم. من هیچ وامی نه برای خود و نه برای کس دیگر نگرفتم و علاقه ای به این کار ندارم و اینکه در رسانه ها گیرنده تسهیلات شدم فضای تلخی هست و حتی یک آگهی دولتی هم در هیچ کدام از کارها نداشتم. من گران ترین مجله را از نظر تولید و اگهی داشتم و من خواهرزاده و برادرزاده و داماد هیچ مسئولی نیستم، اما مرا به این متهم می کنند.

بر اساس این گزارش،‌ در ادامه جلسه دادگاه متهم دلاویز چنین عنوان کرد: زدن احسان دلاویز با خط رسانه‌ای آمدنیوز شروع شد. آمدنیوز از عشق بنده به کشور کینه دارد. من برای نظام می میرم و حال بیایم و اخلال کنم. من بچه شهرستان را عزت دادند که اینجا آوردند، من شیر پاک خورده و تربیت شده یک معلم در یک شهرستان دورافتاده به نام گچساران هستم و نمی توانم دست در جیب معلمان کنم و هرگز نمی گذارم کسی هم این کار را بکند و سوگند می خورم این موارد هیچ ارتباطی به من ندارد و می خواهم به من کمک کنید که به کارم ادامه دهم.

در ادامه جلسه دادگاه قهرمانی نماینده دادستان گفت: آقای رضوی در تحقیقات مقدماتی گفته است که احسان دلاویز پس از اطلاع از روند پرداخت تسهیلات با بنده تماس گرفت و یک تا یک و نیم درصد مطالبه کرد و گفت کار را به بانک بسپار و اتفاقی نمی افتد و رضوی یک و نیم درصد را در قالب حق مشاوره داده است. دلاویز قبول می کند که وثایق به سفته تبدیل شود و رضوی می گوید که 2 میلیارد به دلاویز دادم، اما وثایق به سفته تبدیل نشد. رضوی چک ها را صادر می کند و خانم شریف کاظمی منشی رضوی از حساب بانک مسکن 10 چک 200 تومانی و یک چک 250 تومانی در وجه امیر قادری بابت حق مشاوره صادر می کند.

وی گفت: قادری ماشین پولشویی آقای امامی بوده است و اگر این فرد را ببینید متوجه می شوید که در حدی نیست که بتواند به کسی مشاوره دهد. 50 درصد چک ها بابت تبلیغات شرکت فاطمی در شاهگوش داده شد. امامی چک ها را به اسم خودش صادر نمی کرد بلکه تمام چک ها را به اسم قادری و دختر 14 ساله‌اش صادر می کرد.

نماینده دادستان ادامه داد: طبق اظهارات حسامی مدیر دفتر بخشایش، امامی سال 91 به همراه دلاویز و فرد دیگری به عنوان مشاوران بخشایش حکم رسمی داشتند و رابطه بسیار نزدیکی به علی بخشایش داشتند و هر زمانی که می خواستند با او تشکیل جلسه می دادند و در بانک سرمایه، دلاویز و امامی همه کاره بودند و حتی در اعطای تسهیلات به خود و دیگران دخالت می کردند. حسامی مسول دفتر بخشایش گفته است که دلاویز هیچ سند و چکی را امضاء نمی کرده و می گفته است اگر بریزند، بگیرند، هیچ چیزی از من پیدا نمی کنند.

وی خطاب به دلاویز گفت: امامی بازیگر اصلی تئاتر در بانک سرمایه بود. شما خواهر زاده هیچ کسی نیستید، اما آقای حیدر آبادی را شما به بانک سرمایه آوردید و در خصوص ارتباط خود با بخشایش و حیدر آبادی توضیح دهید.

نماینده دادستان گفت: امامی و دلاویز لیست بدهکاران کلان بانک سرمایه را در اختیار داشتند و کارچاق کن بودند. حسامی در اقاریر خود گفته است که رضوی چندین شرکت داشته و در ساخت فیلم شهرزاد با امامی شریک بوده و عملا آقای نان چیان رییس شعبه اسکان توسط امامی و دلاویز ساپورت می شد و آقای دلاویز 200 میلیارد از رضوی گرفته است.

در ادامه جلسه دادگاه حسامی مسول دفتر بخشایش گفت: این مطالب برای 7 سال پیش است و یادم هست که امامی از بخشایش در بانک سرمایه حکم داشته است.

در ادامه دادگاه نماینده دادستان از آرمان علمایی خواست تا در جایگاه قرار بگیرد.

قهرمانی نماینده دادستان گفت: آرمان علمایی گفته که دلاویز و امامی در سال‌های ۸۸ و ۸۹ با بخشایش ارتباط داشتند. امامی سال ۸۶ وضعیت مالی سبکی داشت و از زمانی که با بخشایش آشنا شد وضعیت مالی خوبی پیدا کرد.

در ادامه قهرمانی نماینده دادستان گفت: اقای علمایی در اظهارات خود گفته است که کار اصلی امامی و امیر فرزام، دلالی شدید برای شرکت های خودشان و دیگر شرکت ها بود و در ادامه آقای یارمحمدی هم به آنها اضافه می شود.

در ادامه آرمان علمایی گفت: آقای دلاویز به عنوان مشاور روابط عمومی بانک سرمایه بود و بعد از مدتی در بانک سرمایه، شورای بازرگانی و تامین سرمایه تشکیل شد که دلاویز به حکم علی بخشایش عضو آن شد و این شورا فقط دو بار تشکیل جلسه داد. دلاویز در بانک سرمایه کار فرهنگی انجام می داد و مدتی هم به عنوان مشاور روابط عمومی بانک سرمایه فعالیت داشت.

قهرمانی نماینده دادستان گفت: خانم پیراسته همسر جداشده امامی گفته است که امامی و دلاویز از طریق لابی گری ۲ بار بخشایش را به عنوان مدیرعامل بانک سرمایه معرفی می کنند و خانم پیراسته همسر سابق امامی چندین بار تهدید شده است و تذکر می دهم که اگر مجدد تهدید شود با برخورد جدی دادستانی رو به رو می شوند. طبق اظهارات همسر امامی، احسان دلاویز مشاور بخشایش بود و همزمان شرکت نفت و گاز پاسارگاد به امامی معرفی شده است و احسان دلاویز به صراحت بیان می کرد که هیچ جا ردی از خودش بجا نمی گذارد. طبق اظهارات همسر آقای امامی، دلاویز و امامی رابطه نزدیک با آقای بخشایش داشتند.

در این هنگام نماینده دادستان از آقای ضیایی خواست تا در جایگاه حاضر شود و در خصوص آقای حیدرآبادی توصیح دهند.

نماینده دادستان ادامه داد: آقای ضیایی وقتی به بانک آمد قبلا مدیرعامل شرکت آتیه صبا بود که اقداماتی داشته است. حیدرآبادی جزو حلقه فاسد نفتی بودند که به بانک سرمایه می آید و در خصوص احسان دلاویز باید بگویم او در بانک سرمایه به عنوان مشاور بود و در بسیاری از تسهیلات نقش واسطه داشته است.

قهرمانی افزود: احسان دلاویز به واسطه آشنایی هایی که در مجلس داشت نقش حمایت از بخشایش را در ارکان دولت و مجلس ایفا می‌کرد و برادر آقای دلاویز مدیرعامل نفت پاسارگاد بوده که آقای ضیایی باید توضیح دهد.

متهم ضیایی با حضور در جایگاه گفت: درباره آقای دلاویز و تسهیلات امامی و رضوی، من در سال‌های ۹۱ و ۹۲ مسولیتی نداشتم؛ زیرا این تسهیلات در این سال ها بوده و درباره واسطه گری دلاویز مستندات را آورده ام که در تسهیلات آقای رضوی هم بود. درباره نفت پاسارگاد آقای دلاویز کلیه ضمانت های منتسب به خود را که دریافت می کرد در شرکت نفت پاسارگاد تبدیل به قیر صادراتی می‌کرد.

قهرمانی نماینده دادستان خطاب به ضیایی گفت: شما جوری صحبت می کنید که انگار به شما تحمیل شده است و تحت فشار بودید.

ضیایی گفت: خیر تحمیلی نبوده و بنا بر اقرار و مکتوبات آقای رضوی نزد بازپرس می گویم و تحت فشار هم نبودم.

قهرمانی گفت: آقای قندالی توضیح دادند در اینکه حیدرآبادی چگونه به او تحمیل شد و حیدرآبادی رنگ و بوی نفتی داشته و او را در بانک سرمایه مدیرعامل می کنند.

در این هنگام قهرمانی متهم شیانی را برای بیان توضیحات به جایگاه خواند و متهم شیانی گفت: آقایان دلاویز و امامی با حکم آقای بخشایش در بانک رفت و آمد داشتند.

در این هنگام نماینده دادستان از آقای سلمان اعلایی خواست در جایگاه حاضر شود و از او پرسید در خصوص پرونده رضوی شما مطلع بیشتری هستید که نامبرده را آقایان امامی و دلاویز به مدیرعامل معرفی و دستور افتتاح حساب و پرونده دادند و سفارش می کردند که نامبرده داماد فلانی هست.

علایی با حضور در جایگاه گفت: من از سال ۸۷ در بانک سرمایه بودم و از سال ۹۰ که آقای بخشایش با آقای قندالی به بانک سرمایه آمدند مصیبت ما شروع شد. درباره پرونده آقای رضوی آن زمان من در حوزه بودم و از آنجایی که دلاویز و امامی حکم داشتند به ما دستور می دادند. آقای بخشایش ابتدا خیلی سختگیری می کرد اما رفته رفته زیاد فکر آمدن پرونده ها نبودیم و ما فکر نمی کردیم که بخشایش و توسلی و کاظمی بخواهند این کارها را بکنند که امروز زن و بچه ما با دهان روزه آه می کشند.

اعلایی گفت: درباره آقای رضوی باید بگویم او خیلی کم به بانک زنگ می زد، اما دلاویز و امامی تردد داشتند و حتی زمانی که مشاور بودند برای بعضی پرونده ها تاکید می کردند و آنها برنامه ریزی را عین جدول چیده بودند.

اعلایی گفت: ما تاسف می خوریم ۳۱ سال کارمند بانک بودیم و بعد از بازنشستگی گیر این آقایان افتادیم؛ چرا ما ۳۲ نفر که سابقه همکاری بانکی داریم زیر سئوال برویم.

متهم بایرامی به خواسته نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و قهرمانی نماینده دادستان گفت که آقای بایرامی علاوه بر اینکه اتهام دارند در حال حاضر به عنوان مطلع هستند.

قهرمانی ادامه داد: به گفته آقای بایرامی، امامی و دلاویز نقش مستقیم داشتند و کلیه کارها توسط این افراد پیگیری و به نتیجه می رسید. دلاویز و امامی به صورت مکرر به دفتر بخشایش رفت و آمد می کردند و ارکان اعتباری بانک را برای تسهیلات برخی مشتریان خاص تحت فشار قرار می دادند. احسان دلاویز و امامی همیشه با فشارهای لازم خواسته های شان را محقق می کردند.

متهم بایرامی خلج به عنوان مسئول مطالبات معوق بانک سرمایه گفت: من از سال ۸۹ در بانک سرمایه مشغول بکار شدم و مدیر شعبه در آن موقع از رفت و آمدها به بانک هیچ نمی دانست. من اصلا درخواستی ندادم و مصوبه ای که داده بودند بعد از زمانی بود که من از بانک رفته بودم و این دوستان را اصلا ندیدم.

متهم بایرامی گفت: آقای دلاویز را یک بار دیدم و به همراه آقای امامی به عنوان بازرس ویژه و به همه شعبه ها می رفتند. شیوه کار مدیران بانک اینگونه بود اگر آقای کاظمی سه پرونده امضاء می کرد می گفت به شرطی این کار را می کنم که بخشایش هم سه پرونده امضا کند و بقیه دوستان تحت فشار بودند.

متهم بایرامی خلج گفت: من سه بچه دارم و تا ساعت دو نصف شب برای این بانک و مطالبات معوق کار می کردم و اموال و دارایی من رفته است.

قهرمانی نماینده دادستان اظهارات صانعی مقدم را قرائت کرد که جزو متهمین نیست.

وی در ادامه نانچیان متهم را فراخواند و متهم نانچیان گفت: دلاویز چند بار پیگیر تسهیلات بود.

در ادامه نماینده دادستان گفت وثیقه مصوب را امامی تامین می کرد و این تسهیلات ۱۳ دست چرخیده تا بدست رضوی برسد که مصداق پولشویی است.

قهرمانی افزود: تسهیلات تا به حساب آقای رضوی بیاید، از حساب فلان شخص به حساب دختر ۱۴ ساله کارپرداز آقای امامی به حساب باران تجارت که مربوط به کارتن خواب‌هاست و پس از آن به حساب شیرخوارگاه از بستگان محمد امامی ارسال می‌شده و دوباره به حساب یک دختر ۱۴ ساله و به حساب‌های دیگر می‌رفته و تمامی اینها معنای پولشویی حرفه‌ای را دارد.

نماینده دادستان تهران با اشاره به ردیابی چک‌های دلاویز گفت: بخش قابل توجهی از اینها به حساب حمید حاجیان رفته است که باید توضیح دهد پول‌ها را چطور گرفته و چرا محمد امامی برایش پورشه خریده است و تبلیغات برای او چقدر سودده بوده است؟

قهرمانی تاکید کرد: رضوی به دنبال هر بهانه‌ای بود که پول از بانک بر دارد و فاکتورها و قراردادهای جدیدی هم در این رابطه ارائه داده است و لازم می‌شد رضوی به اسم بستنی هم از بانک پول بر می‌داشت.

نماینده دادستان تهران همچنین با ارائه چند عکس از جلسات محرمانه امامی و دلاویز با بخشایش در ویلایی در امارات از متهم خواست در این باره توضیح دهد.

نماینده دادستان افزود: بازیگر اصلی میدان تهاترها با بانک سرمایه امامی بوده است و از طریق ارتباط با دلاویز و فردی که از بستگان رضوی و مدیر شرکت توسعه ساختمان بانک سرمایه بوده ملک خریده و ۳۰ میلیارد گران‌تر به شرکت توسعه می‌فروختند.

در این هنگام هادی رضوی خطاب به نماینده دادستان گفت: آیا این موضوع به من ربط دارد؟

نماینده دادستان پاسخ داد: شما به خودت نگیر.

قهرمانی گفت: دلاویز و امامی لیست بدهکاران کلان بانک سرمایه را داشتند و دنبال کارچاق کنی در صندوق ذخیره و بانک سرمایه بودند. احسان دلاویز با کمک آن فرد صاحب منصب سیدمحمد امامی را پشتیبانی می‌کرد تا اهداف خود را اجرا کنند.

متهم دلاویز برای بیان ادامه دفاعیات در جایگاه حاضر شد و گفت: یک کارت ویزیت، یک امضا و حکم در مورد من نشان دهید، در این صورت هر چه بگویید می‌پذیرم.

قاضی مسعودی مقام گفت: مراجعات شما به بانک سرمایه برای چه بوده است؟ شما فرمودید دخالتی در بانک سرمایه نداشتم اما وقتی شرکت تاسیس می‌کنید باید نقش پررنگی در بانک سرمایه داشته باشید که توانسته‌اید این کارها را انجام دهید.

متهم پاسخ داد: برادر من مدیرعامل نفت پاسارگاد بوده است، اما یک نامه‌ای وجود دارد که آن را به شما نشان خواهم داد، اگر یک مورد قرارداد در زمان مسئولیت برادرم آوردید که به دوستان من مربوط می‌شد و اگر قیر خریداری شده در زمانی بود که برادر من در آن شرکت مسئولیت داشت هر آن چیز که بفرمایید می‌پذیرم. من آذر ماه سال ۹۲ از دوستان جدا شدم، شرکت نفت و گاز سرمایه عمر سه یا چهار ماهه داشت و برای اینکه به بانک سرمایه داده شود تاسیس شده بود تا بتواند کار نفتی کند. آقای اولیایی اگر در دادگاه حضور دارند در این رابطه توضیح دهند. ایشان مشاور مدیرعامل و سرمایه‌گذار شرکت نفت بودند و پول حاصله در دوران تحریم‌ها به بانک سرمایه می‌رفت.

متهم دلاویز افزود: دو بار بیشتر آقای قندالی را ندیدم، ارتباط و نفوذی با او نداشتم، آقای حاجیان وکیل امامی بوده است و هر وقت شما فکرش را بکنید با آقای امامی دیدار داشت و فقط کار وکالت نمی‌کردند، چون خیلی به هم اعتماد داشتند، اگر این همه سوال و ابهام در ذهن داشتید چرا یک بار من را نخواستید و یک مورد از اینها در کیفرخواست نیامده است و تمام این موارد بر اساس فشارها و شنیده‌ها و تحمیل‌ها بوده است؟

قاضی مسعودی مقام از متهم دلاویز خواست در مورد املاک و خودروها توضیح دهد.

متهم دلاویز گفت: خرید آنها با حساب و پول شخصی خودم بوده است و اگر خودرویی خریدم قبل از آن یک خودرو فروختم، در سال ۹۰ خودرو لکسوس ال اس را ۸۵ میلیون خریدم که بعد قیمت آن یک میلیارد و خرده‌ای شد، سال ۸۱ سالنامه جوان بنده پرتیراژترین سررسید بود و تقاضاهای زیادی داشت و در سال ۸۴ آقای امامی در زندگی من وجود نداشت و در بهترین نقطه تهران خانه خریدم و بهترین ماشین را که زانتیا بود خریداری کردم؛ آقای قاضی زندگی قبل از سال ۹۰ بنده را بررسی کنید.

متهم دلاویز گفت: آقای قهرمانی شغل شما برای بنده حسادت‌برانگیز است چرا که در جایگاهی ایستاده اید که حق را می‌ستانید.

پس از پایان دفاعیات متهم احسان دلاویز وکیل مدافع وی در جایگاه حاضر شد و گفت: جای بسی خوشحالی است که همه آزادانه در این دادگاه حرف‌هایشان را می‌زنند و در کمتر دادگاهی دیده ام که فرصت کافی به افراد داده شود که به این میزان صحبت کنند.

وی در ابتدای دفاعیات خود نکاتی را پیرامون کیفرخواست متذکر شد و گفت: در پرونده‌های کیفری، کیفرخواست مهمترین و اساسی‌ترین وظیفه دادستان‌هاست و بعد از آن دادگاه است که پرونده را هدایت می‌کند و عملکرد دادستان با تایید دادگاه ادامه می‌یابد که این موضوع در همه محاکم و در اینجا رعایت شده است.

وکیل مدافع متهم دلاویز افزود: در ماده ۳۷۹ و ۳۹۶ قانون آیین‌دادرسی کیفری به صراحت وظیفه نماینده دادستان قرائت کیفرخواست عنوان شده است، متاسفانه در قرائت کیفرخواست شنیدم بخشی از قسمت‌ها تغییر داده شده است، اتهامات موکل بنده معاونت در اتهامات آقای رضوی عنوان شده است؛ لذا ممکن است در اظهاراتم مطالبی بگویم که شاید به نوعی به ضرر آقای رضوی باشد.

وی افزود: شرکت‌های منتسب به آقای رضوی توسط نماینده دادستان شرکت‌های موهوم قرائت شد، از دفاعیات نماینده دادستان لذت بردم و اشراف کامل و تسلط کامل دارند و بسیار عالی بیانات خود را ارائه می‌دهند اما تغییراتی را در هنگام قرائت مشاهده کردم. از طرفی مفسد خواندن متهمی که در مظان اتهام است جالب نیست و در کیفرخواست نیز چنین عنوان نیامده است.

وکیل مدافع متهم دلاویز گفت: صدور کیفرخواست مقدمات و الزاماتی دارد که باید در رسیدگی‌ها به آن توجه شود تا مقدمه صدور کیفرخواست، قرار جلب به دادرسی است که آن هم مقدماتی همچون تفهیم اتهام، اخذ آخرین دفاع و اعلام ختم رسیدگی دارد لذا اتهاماتی که به موکل بنده تفهیم شده است تا جلد ۱۸ هیچ اتهامی نبوده است.

وی گفت: آقای قاضی تا جلد ۱۰ پرونده اتهامات آقای رضوی کلاهبرداری، تحصیل مال از طریق نامشروع، پولشویی و پرداخت رشوه عنوان شده است و شما در برخی موارد ایراداتی گرفتید و نهایتا آقای تورک به عنوان سرپرست دادسرا گفته است اتهامات آقایان به صورت جداگانه اخلال عنوان شده است اما به موکلم تفهیم اتهام نشده است.

وکیل مدافع دلاویز در ارتباط با قسمت مربوط به الزامات کیفرخواست گفت: محور اصلی پرونده‌های کیفری دلیل است اما مواردی که به عنوان دلیل در کیفرخواست ذکر شده است اساسا دلیل نیستند و برخی از این بندها چند بار تکرار شده است.

 

وکیل مدافع دلاویز با تاکید بر اینکه نماینده دادستان باید عین کیفرخواست را در جلسه دادگاه قرائت می‌کرد گفت: استحضار دارید آن چیزی که موکلم را در معرض اتهامات قرار داده است اظهارات بی‌پایه و اساس اولیه و بدون دلیل سایر متهمین پرونده در پرداخت این مبلغ بوده است.

وی با بیان اینکه ۲۷ بند به عنوان دلیل در کیفرخواست آورده شده است، گفت: بند ۳، ۹ و ۱۲ مربوط به گزارش بازرسی بانک سرمایه است که سه بار تکرار شده است. همچنین بند ۶ و ۲۳ مربوط به اظهارات آقای قادری در بازپرسی است که تکراری است، بند ۸ و ۱۸ مربوط به اظهارات خانم شریف کاظمی و بند ۱۴، ۲۱ و ۱۶ مربوط به گزارش سازمان بازرسی کل کشور است که آن هم تکراری است لذا اشکالات به کیفرخواست کاملا وارد است.

براساس این گزارش، در این هنگام قاضی مسعودی مقام ختم جلسه امروز را اعلام کرد و ادامه جلسه دادگاه و دفاعیات وکیل مدافع متهم احسان دلاویز را به ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۸ خرداد ماه موکول کرد.

نظرات بینندگان