arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۰۰۴۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۷ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸

اقدام سه کشور عربی برای همگروه نشدن با فلسطین در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲/ ایران کاری کرده است؟

عربستان به همراه دو کشور دیگر برای همگروه نشدن با فلسطین در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و پیشگیری از سفر به سرزمین‌های اشغالی اقداماتی صورت داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، قرعه‌کشی مرحله نخست انتخابی جام جهانی 2022 قطر و مقدماتی جام ملت‌های 2023 در شرایطی 17 جولای (26 تیرماه) برگزار می‌شود که موضوعی هنوز با ابهام مواجه است. فارغ از اینکه همگروهان تیم ملی ایران چه تیم‌هایی خواهند بود، این نکته را باید در نظر گرفت که آیا با همگروهی ایران با فلسطین بازهم باید منتظر دردسری جدید باشیم یا نه. حالا چرا این نکته را به عنوان ابهام می‌دانیم، به این دلیل که تیم‌های عربستان، لبنان و سوریه برای همگروه نشدن با فلسطین در قرعه‌کشی انتخابی جام جهانی 2022 نامه‌نگاری کرده‌اند.

ماجرا از این قرار است که علاوه بر ایران که برای سفر به سرزمین‌‌های اشغالی، دچار محدودیت و ممنوعیت است، عربستان، سوریه و لبنان هم چنین قوانینی را در کشورشان دارند. ممنوعیت سفر به سرزمین‌های اشغالی فلسطین توسط رژیم صهیونسیتی، سال‌هاست سفر شهروندان برخی کشورهای مسلمان به این سرزمین‌ها را ممنوع کرده و این ممنوعیت مسابقات ورزشی از جمله فوتبال را هم تحت الشعاع قرار می‌دهد.

آخرین مواجهه در این زمینه، همگروهی تیم ملی بانوان ایران با فلسطین، فیلیپین و چین تایپه در انتخابی المپیک بود. مسابقاتی که فلسطین به عنوان میزبان آن معرفی شده بود و در صورت عدم سفر تیم بانوان ایران به مناطق اشغالی، امکان جریمه و حتی محرومیت فوتبال ایران وجود داشت. این مسئله در نهایت با پیگیری‌هایی که صورت گرفت و ورود مستقیم سعود المهندی، نایب رئیس قطری AFC و رئیس کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا به سرانجام رسید و میزبانی تغییر کرد. با مذاکراتی که در قطر صورت گرفت و تلاش‌هایی که انجام شد و در نهایت نامه‌نگاری از سوی فدراسیون فوتبال ایران برای طی شدن روال اداری کار، قطر میزبان مسابقات این گروه شد تا فوتبال ایران این مشکل را از سر بگذراند.

حالا بار دیگر قرعه‌کشی در میان است و این بار تیم ملی فوتبال بزرگسالان باید در مسابقات انتخابی جام جهانی روبه‌رو شود. در حالی که چندی پیش فدراسیون فوتبال با مشکل همگروهی تیم ملی بانوان با فلسطین و چالش سفر به سرزمین‌های اشغالی مواجه شده بود، به نظر می‌رسد باید اقدامی در این باره انجام داد. پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد فدراسیون‌های فوتبال عربستان، سوریه و لبنان درخواست خود را برای همگروه نشدن با فلسطین ارسال کرده‌اند تا با چالش جدی مواجه نشوند و در این بین نامی از ایران نیست. مگر اینکه فدراسیون فوتبال ایران به تازگی در این خصوص اقدام کرده باشد و هنوز وارد لیست نشده باشد. این مسئله چالشی است که در دور قبلی مسابقات انتخابی جام جهانی، عربستانی‌ها با آن مواجه بودند و در نهایت پس از نامه‌نگاری با فیفا و AFC دیدار آنها مقابل فلسطین در کشور اردن برگزار شد.

اتفاقی که برای مالزی نیز رخ داد و تیم ملی این کشور حاضر نشد برای دیدار مقابل فلسطین راهی سرزمین‌های اشغالی شود. حالا عربستانی‌ها به همراه لبنان و سوری با پیشگیری و نامه‌نگاری سعی دارند مقابل اتفاقات دور قبلی مسابقات را بگیرند که امیدواریم فدراسیون فوتبال ایران هم چنین اقدامی را صورت داده باشد.

با این حال خبرنگار تسنیم از AFC پیگیری کرد تا متوجه شود که آیا ایران هم مانند عربستان، لبنان و سوریه در این خصوص نامه‌نگاری کرده یا نه که تنها با یک پاسخ مواجه شد: «در فصل جاری مسابقات باشگاهی آسیا، سه بازی بین تیم‌هایی از لبنان و سوریه مقابل نماینده فلسطین به دلیل میزبانی فلسطین لغو شد و در نهایت این بازی‌ها در عربستان و زمین بی‌طرف صورت گرفت. AFC این مسئله و شرایط حقوقی این کشورها را می‌داند، اما عمدتاً تصمیم اصلی را در این خصوص، فیفا طبق آیین‌نامه می‌گیرد. AFC فقط کار اجرایی را به عهده دارد و در این باره فیفا باید تصمیم‌گیری کند».

اگر فدراسیون فوتبال تاکنون اقدامی انجام نداده بهتر است مانند اقدامی که مثلث عربستان، لبنان و سوریه انجام داده‌اند، برای همگروه نشدن با فلسطین و وارد نشدن به چالشی جدید، با فیفا و AFC نامه‌نگاری کند تا بار دیگر مسائل تیم ملی فوتبال بانوان برای فوتبال ایران تکرار نشود. سیدبندی مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 هنوز اعلام نشده و مشخص نیست که آیا تیم‌هایی چون لبنان و سوریه با فلسطین در یک سید قرار می‌گیرند یا نه، اما با توجه به رنکینگ فیفا، قطعاً تیم ملی ایران با فلسطین در یک سید قرار نمی‌گیرد و احتمال هم گروه شدن با این تیم وجود دارد. این در حالی است که کشورهایی چون عربستان، لبنان و سوریه برای هم گروه نشدن با فلسطین و مواجه نشدن با این چالش پیش دستی کرده‌اند.

نظرات بینندگان