arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸

کاخ سفید: محور مذاکرات اسلو باید کناره گیری مادورو باشد

کاخ سفید روز چهارشنبه ضمن تاکید بر افزایش فشارهای سیاسی بر دولت قانونی کاراکاس، خواستار آن شد که کناره گیری نیکلاس مادورو، یکی از اصلی ترین محورهای مذاکرات اسلو باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کاخ سفید: محور مذاکرات اسلو باید کناره گیری مادورو باشدکاخ سفید روز چهارشنبه ضمن تاکید بر افزایش فشارهای سیاسی بر دولت قانونی کاراکاس، خواستار آن شد که کناره گیری نیکلاس مادورو، یکی از اصلی ترین محورهای مذاکرات اسلو باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اسلو، "مورگان اورتاگوس" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت: "واشنگتن از دور مذاکراتاسلو درباره ونزوئلا را زیر نظر دارد. همانطور که ما بارها تاکید کردهایم، تنها شرط برای مذاکره با دولت مادورو، کناره گیری وی از قدرت است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: " از آنجایی که تلاش‌هایی قبلی برای مذاکره با دولت کاراکاس به شکست منجر شده است، امیدواریم مذاکرات اسلو روی کنار رفتن مادرو از قدرت به عنوان پیش شرط اصلی برای هرگونه پیشرفتی متمرکز شود."
نمایندگان دولت و مخالفان ونزوئلا برای بررسی گزینه‌های احتمالی درباره تحولات این کشور به نروژ سفر کردند.
این سفر نشان می‌دهد که پس از ناکامی‌ها مکرر در گفت وگوهای میان حزب حاکم سوسیالیست و اپوزیسیون دو طرف به دنبال رویکردی تازه هستند.
جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و برخی منابع دیگر گفته بودند مقام‌های ارشد دولت ونزوئلا پیشتر مذاکراتی را درباره تشکیل دولت انتقالی برگزار کرده بودند. بنابه ادعای این افراد، آنان در پی تشکیل دولتی انتقالی بدون مشارکت نیکولاس مادورو رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا بودند.
تلاش‌ها در این زمینه پس از آن ناکام ماند که مخالفان خواستار خیزش ارتش علیه مادورو شدند. مقام‌های ارشد ارتش دعوت مخالفان از نظامیان برای رویگردانی از مادورو را کودتا می‌دانند.
خورخه رودریگز وزیر اطلاع رسانی ونزوئلا و هکتور رودریگز فرماندار ایالت میراندا از جمله مقام‌های دولتی هستند که به نروژ سفر کردهاند. استالین گونزالس، جراردو بلاید و فرناندو مارتینز نیز افرادی هستند که به نمایندگی از مخالفان به نروژ رفته اند.
تاکنون دیدار مستقیمی میان دو طرف برگزار نشده و قرار است که آنها به طور جداگانه با دیپلمات‌های نروژی دیدار کنند. نروژ در ماه مارس گفته بود که آماده است به عنوان میانجی یا تسهیل کننده مذاکرات میان دولت و مخالفان ونزوئلا عمل کند.
مادورو امروز (چهارشنبه) اعلام کرد رودریگز «در حال تکمیل یکمأموریت خارجی بسیار مهم است.» او از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.
خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلایی در ماه ژانویه خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا خواند. تاکنون بیش از پنجاه کشور از جمله آمریکا وی را به رسمیت شناخته اند.
آمریکا در راستای فشار بر مادور، مقام‌ها و نهادهای دولتی، ونزوئلا را تحریم کرده است. ایالات متحده در تازه‌ترین اقدام همه پروازهای مسافرتی و ترابری میان آمریکا و ونزوئلا را متوقف کرد. وزارت حمل و نقل آمریکا علت این تصمیم را ناآرامی و خشونت در اطراف فرودگاه‌های ونزوئلا اعلام کرد.

نظرات بینندگان