arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۰۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۸

مقام‌آمریکایی: هند با چالش مشابه ترکیه برای خرید اس‌400 مواجه می‌شود

یک مقام آمریکایی به هند هشدار داد در صورتی که سامانه دفاع موشکی روسی اس400 را خریداری کند با چالشی مشابه ترکیه مواجه خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقام‌آمریکایی: هند با چالش مشابه ترکیه برای خرید اس‌400 مواجه می‌شودیک مقام وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود هشدار داد تصمیم هند برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 می‌تواند همکاری دفاعی آتی هند با آمریکا از جمله تامین تجهیزات نظامی پیشرفته را متزلزل کند.

این منبع افزود که خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 معامله بزرگی برای هند به شمار نمی‌آید و این یک اقدام اشتباه است.

وی اضافه کرد که هند نیز با همان لحن بسیار تندی از سوی واشنگتن مواجه خواهد شد که ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 با آن مواجه است.

هند در اکتبر 2018 قرارداد 5 میلیارد دلاری خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 را امضا کرد. این اقدام با مخالفت شدید آمریکا مواجه شد و تهدید کرد فروش تجهیزات نوین نظامی به هند را متوقف خواهد کرد.

دسامبر سال گذشته (۲۰۱۷) نیز ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

چند ماه قبل، یک هیأت از کنگره آمریکا با سفر به آنکارا، به ترکیه پیشنهاد داد که اگر سامانه‌های اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری نکند، آنگاه می‌تواند جنگنده‌های اف-۳۵ که پول آنها را نیز پرداخت کرده‌، تحویل بگیرد. وزارت خارجه آمریکا همچنین پیش از آن تهدید کرده بود که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد.

ترکیه طی قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار، ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ از شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» خریداری کرده است. این کشور هم‌اکنون مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار را به آمریکا پیش پرداخت کرده است و در تاریخ ۱ تیر، دو فروند از این جنگنده‌ها را طی مراسمی نمادین در پایگاه هوایی «فورت وورث» در تگزاس تحویل گرفت.

نظرات بینندگان