arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۰۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸

پکن در مقابله با فشارهای اقتصادی آمریکا به انتشار اوراق قرضه روی می آورد

همزمان با بالا گرفتن تنش تجاری میان چین و آمریکا، برخی کارشناسان معتقدند؛ دولت پکن برای مقابله با این موضوع، اقدام به انتشار اوراق قرضه خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پکن در مقابله با فشارهای اقتصادی آمریکا به انتشار اوراق قرضه روی می آوردهمزمان با بالا گرفتن تنش تجاری میان چین و آمریکا، برخی کارشناسان معتقدند؛ دولت پکن برای مقابله با این موضوع، اقدام به انتشار اوراق قرضه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، تنش تجاری میان چین و آمریکا این روزها به اوج خود رسیده است.

تاکنون چنین اختلاف تجاری میان دو کشور بی سابقه بوده و حتی برخی کارشناسان آمریکایی نسبت به آینده این موضوع ابراز نگرانی می کنند.

همزمان با اسپوتنیک، با بالاگرفتن تنش تجاری میان آمریکا و چین و افزایش متقابل و افزایش اقدامات تنبیهی و تعرفه های گمرکی بر کالاها و محصولاتی وارداتی از سوی دو کشور، چین ممکن است از اوراق قرضه و اوراق بهاداری که از آمریکا در اختیار دارد به عنوان اهرمی برای اعمال فشار بر این کشور استفاده کند.
کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که با توجه به اینکه چین یکهزار و ۲۰۰ میلیارد دلار اوراق قرضه و اوراق بهادار سازمان خزانه داری آمریکا در اختیار دارد و در واقع اکنون چین بزرگترین طلبکار آمریکا در جهان به حساب می آید، این احتمال وجود دارد که با افزایش تنش های تجاری میان دو کشور از آن به عنوان اهرمی علیه آمریکا استفاده کند.
بر اساس این گزارش، فقط در ماه مارس، چین ۲۰ میلیارد دلار از این اوراق قرضه و اوراق بهادار سازمان خزانه داری آمریکا را فروخت.

در ادامه جنگ تجاری میان چین و آمریکا، پکن از امروز شنبه بر ۶۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه بست.

کمیسیون تعرفه های گمرکی شورای دولتی چین امروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد این تعرفه ها در سه سطح ۲۵، ۲۰ و ۱۰ درصدی بر روی ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا اعمال شده است.
پیش از این وزارت بازرگانی چین اعلام کرده بود؛ تصمیم دارد یک لیست از شرکت های غیرقابل اعتماد خارجی که قوانین بازار را زیر پا گذاشته و به حقوق مشروع شرکت های چینی آسیب رسانده اند را منتشر می کند.
ترامپ مدعی است؛ چین با سرقت حق مالکیت معنوی و تبعیض تجاری، شرکت‌های خارجی و آمریکایی را تحت فشار می‌گذارد و کالاهای ارزان قیمت را با پرداخت یارانه به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا به همین بهانه و در مرحله نخست در سا ل ۲۰۱۸ برای کاستن از مازاد تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری چین، بر ۲۵۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چینی، تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصد وضع کرد؛ او بعداً نیز و در ادامه رویارویی تجاری با چین، ۲۷۵ میلیارد دلار دیگر از این کالاها را مشمول تعرفه کرد.
چین نیز در واکنش به این اقدام ۱۱۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را تحت تعرفه ۵ تا ۱۰ درصدی و در پاره‌ای موارد بین ۲۵ تا ۴۰ درصد قرار داد.
در نهایت، در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی سران دو کشور برای ۹۰ روز آتش بس اعلام کردند؛ ترامپ تهدید کرده بود اگر طرفین در این مدت به توافق دائمی نرسند، سایر کالاهای چینی نیز مزه افزایش تعرفه را خواهند چشید. طرفین در این مدت، چندین دور از گفت وگوهای تجاری و اقتصادی را برگزار کرده اما هنوز به نتیجه نرسیده‌اند؛ اگرچه امیدوار بودند بزودی به توافق برسند اما اعلام افزایش تعرفه‌ها به نظر می‌رسد همه چیز را بار دیگر خراب کرده است.

نظرات بینندگان