arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۸

تاجر آمریکایی خوش شانسی که با اشتباهاتش سود می کرد

شاید اگر قرار باشد فهرستی از خوش شانس ترین تاجران جهان تهیه کنیم، بد نباشد اگر نام تیموتی دکستر را در صدر این فهرست قرار دهیم. فردی که حتی در تصمیم گیری های اشتباه خود درست عمل می کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شاید اگر قرار باشد فهرستی از خوش شانس ترین تاجران جهان تهیه کنیم، بد نباشد اگر نام تیموتی دکستر را در صدر این فهرست قرار دهیم. فردی که حتی در تصمیم گیری های اشتباه خود درست عمل می کرد.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، تیموتی دکستر، یک تاجر آمریکایی بود که در قرن هجدهم میلادی زندگی می کرد. او اساسا شم اقتصادی نداشت اما با این ضعف بزرگ، یکی از ثروتمندترین تاجران زمان خود بود.

تیموتی اغلب اهل انجام فعالیت های عجیب و غریب بود. درواقع زندگی او پر است از تصمیم هایی که توجیه منطقی ندارند اما بسیار موفقند. برای مثال او یک بار مراسمی ترتیب داد تا دیگران را قانع کند مرده است و سپس بررسی کند پس از مرگش بازماندگان چه بازخوردی خواهند داشت.

تیموتی يک هنرمند چرم ساز بود که در سال 1748 در نزديکي بوستون متولد شد. پس از ازدواج با يک بيوه ثروتمند، لقب لرد گرفت به جامعه ثروتمندان سرشناس راه یافت. سپس به بوستون رفت و از همینجا زندگی عجیب تجاری خود را آغاز کرد. او همیشه در معاملاتی وارد می شد که همه تصور می کردند به سرعت شکست خواهد خورد اما ماجرا برعکس می شد.

در اواخر دهه 1700، دلار به عنوان نخستین شکل پول کاغذی آمریکا، هیچ اعتبار عمومی نداشت و بسیاری از افراد ثروتمند با خرید برخی از صورتحساب های معتبر معامله می کردند. دکستر تصمیم گرفت تمامی پول های خود و همسرش را برای خرید  سکه های نیمه رسمی سرمایه گذاری کند و به شکل عجیبی با تصویر قانون اساسی ایالات متحده تا پایان قرنهجدهم ناگهان خریدهای بی ارزش دکستر با ارزش و او به شدت ثروتمند شد.

مدتی بعد یک تاجر مکار سعی کرد دکستر را فریب دهد و با دریافت کل سرمایه او به وی 42 هزار سیستم گرمایش تخت فروخت. این ابزار برای ایالت های بسیار سرد کاربردی بود اما این تاجر برای شکست دادن دکستر به وی توصیه کرد این ابزار را در هند بفروشد. دکستر ساده دل به هند رفت و دید با گرمای هوای بیش از حد هند هیچکس نیازی به سیستم گرمایشی ندارد. شاید تصور کنید دکستر در این بخش شکست خورد و ورشکست شد. اما اشتباه می کنید.

دکستر در معامله ای باورنکردنی این سیستم گرمایشی را به افراد تولید کننده اقلامی مثل قارچ فروخت تا در شرایط گلخانه ای و با سرعت بیشتری محصولات خود را تولید کنند و در نتیجه نه تنها شکست نخورد بلکه سودی 79٪ را به دست آورد. بار دیگر یک تاجر سعی کرد سر دکستر را کلاه بگذارد. وی دکستر را قانع کرد که برای فروش زغال سنگ به نیوکاسل برود اما به وی نگفت نیوکاسل دارای یک معدن زغال سنگ بزرگ است. این بار هم در کمال ناباوری دکستر شکست نخورد چون در عجیب و غریب ترین اتفاق ممکن ، زمانی که دکستر به نیوکاسل رسید، معدن در اعتصاب بود و مردم برای خرید زغال سنگ به او پناه آوردند و در نتیجه دکستر با  یک و نیم بشکه نقره خالص از این معامله پیروز بیرون آمد.

او کتاب خاطرات خود را نیز منتشر کرد. اگرچه کتاب او پر از غلط املایی و انشایی بود و ناشران مطمئن بودند هیچکس این کتاب را نمی خرد، اما در کمال ناباوری به چاپ دوم رسید.

نظرات بینندگان