arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۱۴۱۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۹ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۸

روزنامه ژاپنی: آمریکا با خروج از برجام از متحدانش فاصله گرفت

یک روزنامه ژاپنی در سرمقاله ای با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی ایران می نویسد که خروج آمریکا از برجام باعث فاصله گرفتن واشنگتن از متحدانش شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه ژاپنی: آمریکا با خروج از برجام از متحدانش فاصله گرفتژاپن تایمز روز چهارشنبه در مطلبی نوشت: خروج آمریکا از برجام و اقداماتی نظیر اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران مورد سوال قرار گرفته است زیرا واشنگتن به بهانه اینکه رفتار ایران تغییر کند از برجام خارج شد در صورتی که این حرکت، آمریکا را از کشورهای متحدش دورتر کرد.
روزنامه می نویسد که درایت راهبرد جدید آمریکا هم مورد سوال است عقلانیت این تصمیم گیری ها مورد سوال است در واقع آمریکا از توافقی چند جانبه خارج شد که دیگر طرف ها و بخصوص ایران به آن پایبند بوده اند.
این نشریه، چشم انداز سیاست آمریکا در برابر ایران را کوته بینانه توصیف کرده و افزوده است: کشورهایی نظیر ژاپن و چین هم معترض به تصمیم گیری های آمریکا بوده اند در این میان چین به عنوان یک شریک بزرگ تجاری ایران بارها اعلام کرده است از حقوق مشروع تجاری خود با ایران دفاع می کند و زیر بار یکجانبه گرایی آمریکا و تحریم های تکجانبه نمی رود.
به نوشته این روزنامه ژاپنی، کشورهای مختلف نظیر چین، ژاپن و ترکیه بر این باورند که تحریم ها هرگز در راستای حراست از صلح نبوده است تحریم ها تنها باعث فشار بر مردم ایران می شود این برای صلح و ثبات منطقه نیز سازنده نیست ترکیه حتی نمی خواهد این تحریم های یکجانبه را اجرا کند.
ژاپن تایمز تصریح کرد که دولت باراک اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا برای رسیدن به برجام تلاش زیادی کرد این توافقی مثال زدنی بود که مورد قبول دیگر کشورها قرار گرفت و یک الگوی بسیار مناسب برای حل مساله بود اما جای تاسف است که دولت فعلی آمریکا نگاه منفی به آن دارد و اجازه رایزنی دیگر کشورها را نیز در این باره نمی دهد.
نشریه اضافه کرد که رفتار و عملکرد آمریکا در برابر توافق هسته ای دایما بدتر شده است در واقع خروج آمریکا از این توافق چند جانبه بین المللی به اعتبار جهانی واشنگتن لطمه شدیدی وارد کرد آمریکا با این کار یکجانبه نفوذ و قدرت راهبردی خود را نیز کاهش داد

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان