arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۱۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۰ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۸

کنگره آمریکا به دنبال توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی، امارات و اردن

نمایندگان کنگره طرحی را در دست بررسی دارند که در صورت تصویب نهایی جلوی فروش تسلیحات نظامی به کشورهای عربستان سعودی، امارات و اردن را می‌گیرد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کنگره آمریکا به دنبال توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی، امارات و اردنوکلا و اعضای کنگره آمریکا که در بین آن‌ها نمایندگان جمهوری‌خواه نیز حضور دارند، طرحی را برای توقف برنامه فروش تسلیحات به عربستان سعودی، امارات و اردن آماده کرده‌اند.

به نوشته پایگاه خبری روزنامه القدس العربی، ارزش برنامه دونالد ترامپ برای فروش تسلیحات به سه کشور مذبور، هشت میلیارد دلار است و نمایندگان کنگره گفته‌اند که احتمالا طی روزهای آتی اولین گام‌ها در این راستا را اعلام خواهند کرد.

نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات نگران این هستند که ترامپ با اجرای تصمیم خود قدرت کنگره را در مخالفت با رؤسای جمهور آتی در موضوع فروش تسلیحات کاهش دهد. نمایندگان کنگره پیش از این فروش تجهیزات نظامی به عربستان سعودی و امارات را به خاطر کشتار غیرنظامیان  یمنی ممنوع کرده بودند.

نمایندگان دموکرات کنگره گفته‌اند که اعضای مجلس نمایندگان که اکثریت آن را دموکرات‌ها تشکیل می‌دهند طرحی را در دست بررسی دارند که به موجب آن دولت آمریکا می‌بایست ۲۲ مجوز فروش تسلیحات به کشورهای مذکور را باطل کرده و آن را به کنگره باز گرداند تا در یک بازه زمانی ۳۰ روزه نمایندگان کنگره آن را مورد بررسی قرار دهند.

همچنین طبق این طرح، نمایندگان  کنگره تلاش دارند تا قانون صادرات سلاح مربوط به سال ۱۹۷۶ را مورد بازبینی قرار دهند و محدودیت‌های شدیدتری را برای استفاده از بند «حالت فوق‌العاده» وضع کنند. همان بندی که دونالد ترامپ با توسل به آن فروش سلاح به عربستان سعودی، امارات و اردن را توجیه می‌کند.

به نوشته رویترز پیش‌بینی می‌شود که این طرح حمایت اعضای جمهوری‌خواه کنگره را نیز بدست آورد.

«واکین کاسترو» عضو دموکرات کمیته امور خارجه در مجلس نمایندگان در این خصوص گفت که اعضای دو حزب اراده این را دارند تا روابط واشنگتن با ریاض را به خصوص در مسأله فروش سلاح مورد ارزیابی مجدد قرار دهند.

در ۲۲ می گذشته «دونالد ترامپ» دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با اعلام وضعیت فوق العاده ملی به خاطر تنش‌ها با ایران و رد مخالفت‌های کنگره، اعلام کرد که قصد دارد فروش هشت میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان و امارات را نهایی کند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان