arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۳ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۸

خطر از بیخ گوش دو رزم‌ناو آمریکا و روسیه گذشت

ناوگان اقیانوس آرام روسیه و کشتی یواس‌اس چانسلارس‌وییل آمریکا با انتشار بیانیه های جداگانه درباره خطر برخورد با یکدیگر در دریای شرقی همدیگر را سرزنش و هر یک، طرف مقابل را مقصر معرفی کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعتراض متقابل آمریکا و روسیه درباره خطر برخورد ناوها در دریای شرقیخبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد: ناوگان اقیانوس آرام روسیه(Pacific Fleet) که بخشی از نیروی دریایی امپریال روسیه محسوب می‌شود به خطر برخورد با کشتی یواس‌اس چانسلارس‌وییل-سی‌جی -۶۲(USS Chancellorsvill) در دریای شرقی واکنش نشان داد.

رسانه‌های منطقه گزارش کردند که به دلیل نزدیکی دو کشتی جنگی آمریکا و روسیه در دریای شرقی چین نزدیک بود میان این دو کشتی برخوردی صورت گیرد.

ناو موشک انداز هدایتگر کروز آمریکا در دریای شرقی در فاصله ۵۰ متری ناوشکن روسی متعلق به ناوگان اقیانوس آرام قرار گرفت که این امر باعث شد تا ناو روسی مجبور شود، مسیر خود را تغییر دهد.
ناوگان اقیانوس آرام اعلام کرد: این حادثه در ساعات اولیه صبح روز جمعه در قسمت شرقی دریای چین رخ داد.

در این بیانیه آمده است: رزم ناو مجهز به هدایتگر موشک یواس‌اسچانسلارس‌وییل ناگهان تغییر مسیر داده و در عرض ۵۰ متری از کشتی ما عبور کرد.

بیانیه ناوگان اقیانوس آرام روسیه اضافه می‌کند: ما از طریق فرکانس رادیویی بین المللی به فرماندهان این کشتی آمریکایی اعتراض خود را اعلام کردیم که در مورد ماهیت غیرقابل قبول چنین اقداماتی هشدار لازم را داده باشیم.

کشتی آمریکایی چانسلارس‌وییل این اتهام را رد کرد و خطر برخورد دو کشتی را متوجه کشتی روسی دانسته است. در بیانیهچانسلارس‌وییل آمده، رفتار کشتی روسی "ناامن و غیر حرفه‌ای" بوده است.

ایالات متحده دریای جنوبی را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌هایش در رفت و آمد در این دریا تاکید می‌ورزد و مخالف ساخت تأسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است.
چین نیز بارها ضمن محکوم کردن ورود ناوها و کشتی‌های آمریکا به این دریا، اعلام کرده است پکن در کنار همسایگان امنیت این منطقه را تضمین می‌کند و نیازی به حضور نیروهای بیگانه نیست.
دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳ و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را در بر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

نظرات بینندگان