arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۲۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸

طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی: لابی‌های سنگین صدا و سیما، مانع تحقیق و تفحص می‌شود

طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده تهران در مجلس اگر چه بر ضرورت طرح تحقیق و تفحص از صدا و سیما تأکید دارد اما گفت که لابی‌های سنگین صدا و سیما در مجلس مانع از پیشبرد این پیشنهاد خواهد شد. در سازمان صدا و سیما شدیداً دیدگاه‌های جناحی و سیاسی حاکم است؛ نگاه به عملکرد صدا و سیما ملی نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

 

یکشنبه هفته گذشته بود که عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رئیس فراکسیون امید از نمایندگان مجلس خواست طرح تحقیق و تفحص از صدا و سیما را کلید بزنند. او در توئیتی نوشت: «امیدوارم فضای توئیتر مکانی برای شعار دادن و اصطلاحاً شوآف دادن خصوصاً برای ما وکلای ملت نشده باشد. حالا که همه همکاران قبول زحمت کرده و درخصوص صدا و سیما توئیت می‌کنند و نقد دارند، بعد از تعطیلات آمادگی داشته باشند و تحقیق و تفحص از این مجموعه که رفتارهای فراقانونی دارد را کلید بزنیم» حالا موعد مقرر فرا رسیده و باید دید آیا نمایندگان این طرح پیشنهادی را عملیاتی می‌کنند.

طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده تهران در مجلس اگر چه بر ضرورت این طرح تأکید دارد اما گفت: لابی‌های سنگین صدا و سیما در مجلس مانع از پیشبرد این پیشنهاد خواهد شد.

این روزها بحث طرح تحقیق و تفحص از مجلس مطرح است؛ احتمال رأی‌آوری این طرح و حمایت نمایندگان از آن را تا چه حد قوی می‌دانید؟
متأسفانه در موضوع سازمان صدا و سیما شدیداً دیدگاه‌های جناحی و سیاسی حاکم است. الان هر طرحی که درباره صدا و سیما به کمیسیون فرهنگی بیاید، با نسبت 9 به 8 رأی نمی‌آورد. چون 9 نفر از اعضای کمیسیون اصولگرا هستند و 8 نفر اصلاح‌طلب و متأسفانه با نگاه جناحی، طرح‌ها رد می‌شوند. در حالی که مسأله صدا و سیما و خروجی برنامه‌هایی که با صرف بودجه قابل توجه این سازمان تولید می‌شود، مسأله‌ای ملی است.

شما طرح اداره و نظارت بر صدا و سیما را هم پیگیری می‌کردید. چه شد که مجلس با در دستور کار قرار گرفتن آن موافقت نکرد؟
آن طرح با اختلاف 4 یا 5 رأی برای در دستور کار قرار گرفتن رأی نیاورد. لابی سنگین از سوی مسئولان سازمان و بی‌اطلاعی تعدادی از نمایندگان سبب رأی نیاوردن شد. البته آنچه به عنوان طرح اداره و نظارت مطرح شد، طرح تمام و کمالی نبود اما در شرایطی که این سازمان خارج از نظارت‌های لازم فعالیت می‌کند و شورای نظارت تنها می‌تواند پس از برخی مسائل نامطلوبی که پیش می‌آید به دادن تذکر بسنده کند، آن طرح می‌توانست در همان حدی که بود، زمینه نظارت و اداره بهتر رسانه ملی را فراهم کند. اما برای اینکه در دستور کار قرار نگیرد، لابی سنگینی شد. تا آنجا که نه تنها معاونان سازمان که حتی قائم مقام ریاست صدا و سیما هم به صحن مجلس آمدند و این چیزی بود که سابقه نداشت. متأسفانه محتوای طرح هم بخوبی برای نمایندگان توضیح داده نشد. شاید اگر اطلاع‌رسانی بهتری انجام می‌شد، رأی می‌آورد.

گفتید که تنها چند رأی اختلاف داشت. با این حساب آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که تحقیق و تفحص رأی بیاورد؟
مطمئناً لابی سنگین و گسترده‌تری برای رأی نیاوردن آن شکل خواهد گرفت همچنان که ممکن است سمت و سو و نتایج طرح به درستی برای نمایندگان تشریح نشود و همین دو دلیل باز هم احتمال رأی‌آوری طرح تحقیق و تفحص را کم کند.

نگاه به عملکرد صدا و سیما ملی نیست

متأسفانه نگاه به عملکرد صدا و سیما ملی نیست. حرف کسانی که خواهان تحقیق و تفحص هستند، این است که این رسانه با توجه به بودجه قابل توجهی که دارد، باید تحت نظارت عمل کند و مشخص شود که این بودجه کجا و چگونه هزینه می‌شود و چرا خروجی مطلوبی ندارد. برخلاف اینکه مسئولان صدا و سیما همواره از کمبود بودجه گلایه دارند، اما در واقعیت می‌بینیم که هر روز یک شبکه جدید تأسیس می‌شود. همچنین اغلب برنامه‌های پرهزینه دارای حامیان مالی و تبلیغاتی هستند. مسأله این است که حاصل بودجه‌ای که از بیت‌المال صرف رسانه ملی می‌شود، در خدمت مصالح و منافع مردم و پاسخگوی خواست آنها نیست.
بنابراین با وجود نگاه‌های جناحی باید امیدوار باشیم که تحقیق و تفحص انجام شود. اگر نتیجه‌اش نشان داد که مشکلی وجود نداشته که بروند به روال سابق کارشان را انجام دهند. در غیر این صورت باید برای نظارت بر عملکرد سازمان صدا و سیما تصمیم اساسی گرفته شود.

محتوای تحقیق و تفحص متمرکز بر چه حوزه‌هایی خواهد بود. آیا ممکن است به چرایی و ریشه رویکردهای جهت‌دار این سازمان در تولیداتش هم وارد شوید؟
من در جریان محتوای طرح تحقیق و تفحص نیستم، اما بعید می‌دانم که در حیطه اختیارات نظارتی مجلس بشود به چنین مسائلی در جزئیات رسیدگی کرد. طبعاً این تفحص در چارچوب بررسی مسائلی نظیر نحوه خرج‌کرد بودجه سازمان و سوء مدیریت‌های احتمالی مطرح خواهد شد.

منبع : ایران آنلاین

نظرات بینندگان