arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۲۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۵ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸

چهار عامل پنهان، فشار خون تان را افزایش می دهند!

بسیاری از ما از عوارض مصرف بیش از حد نمک، چربی زیاد، قند، زندگی بی تحرک و تاثیر آنها روی عدد فشار خون باخبریم اما متخصصان عوامل پنهان دیگری که می توانند روی این عدد تاثیر مستقیم داشته باشند را نیز معرفی کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسیاری از ما از عوارض مصرف بیش از حد نمک، چربی زیاد، قند، زندگی بی تحرک و تاثیر آنها روی عدد فشار خون باخبریم اما متخصصان عوامل پنهان دیگری که می توانند روی این عدد تاثیر مستقیم داشته باشند را نیز معرفی کرده اند.

 اخیرا انجمن قلب آمریکا لیستی از علل پنهانی که می توانند روی فشار خون تاثیر بگذارند، معرفی کرده است:

داروهای بدون نسخه: افرادی که داروهای بدون نسخه را برای کاهش درد استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند. داروهای بدون نسخه از جمله داروهای ضد التهابی مانند ناپروکسن، ایبوپروفن می توانند فشار خون را افزایش دهند. استامینوفن و بسیاری از داروهای ضد انعقاد بدون نسخه نیز همین تاثیر را روی فشار خون دارند.

قهوه: هم الکل و هم کافئین می توانند منجر به افزایش فشار خون شوند. توصیه ها بر این است که شما مصرف کافئین را به کمتر از 300 میلی گرم و یا دو تا سه فنجان قهوه در روز محدود کنید.

آپنه خواب: این اختلال به خر و پف کردن، بی خوابی و احتمالا فشارخون بالا منجر می شود. زیرا با ایجاد تداخل در عملکرد سیستم تنفسی، باعث کاهش اکسیژن در بدن می شود. در این شرایط مغز و سیستم اعصاب علایمی ارسال می کند تا روند اکسیژن رسانی به قلب و مغز افزایش پیدا کند و در نتیجه رگ های خونی تنگ می شود. افت مکرر میزان اکسیژن خون همراه با کاهش کیفیت خواب نیز می تواند ترشح هورمون های استرس زا را تحریک کند و ضربان قلب را افزایش دهد و خطر افزایش فشارخون را بیشتر کند. تغییر در شیوه زندگی مانند کاهش دادن وزن، می تواند به طور موفقیت آمیزی آپنه خواب را درمان کند.

ماده شیمیایی بی پی آ: ماده شیمیایی«BPA»موجود در برخی قوطی ها و شیشه های پلاستیکی می تواند با راه یافتن به مواد غذایی و نوشیدنی، باعث افزایش فشارخون شود. نتایج بررسی ها نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی با بیماری قلبی و فشارخون ارتباط دارد. برای کاهش خطر از محصولات عاری ازBPA استفاده کنید.

مصرف غذاهای کنسروی را کاهش دهید، از ظروف غیرپلاستیکی مانند شیشه، استیل و چینی برای سرو غذاها و نوشیدنی های داغ استفاده کنید. از قرار دادن غذا در ظروف پلاستیکی ساخته شده باBPAبرای گرم کردن آن بپرهیزید. زیرا با استفاده مکرر احتمال شکسته شدن و نفوذ این ماده شیمیایی به مواد غذایی بیشتر می شود.

آوای سلامت

نظرات بینندگان