arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۲۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۳ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸

فشار سنگین کاخ‌سفید بر کشورهای عربی برای شرکت در نشست بحرین

شبکه 13 اسراییل گزارش داد که کاخ سفید در حال اعمال فشار سنگین بر کشورهای عربی و اسلامی برای شرکت در نشست اقتصادی بحرین درباره فلسطین است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فشار سنگین کاخ‌سفید بر کشورهای عربی برای شرکت در نشست بحرینشبکه 13 رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه در گزارشی به فراهم سازی مقدمات کنفرانس امنیتی بحرین پرداخت.

در این گزارش آمده است که بخش اقتصادی طرح صلح آمریکا که قرار است در بحرین برگزار شود به صورت متزلزل و با چالش‌هایی همراه بوده و در حالی که تنها 2 هفته دیگر باقی مانده است، از رژیم صهیونیستی تا کنون برای شرکت در این نشست دعوت رسمی به عمل نیامده است.

یک مقام اسرائیلی به شبکه 13 رژیم صهیونیستی گفته که «جرد کوشنر» مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا در دیدار 30 مه در بیت‌المقدس با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته که دولت آمریکا هنوز منتظر دریافت تایید حضور کشورها به خصوص کشورهای مسلمان و عرب در نشست بحرین بوده و پس از آن از رژیم صهیونیستی به طور رسمی دعوت خواهد شد.

بر اساس گزارش شبکه 13 رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها به خصوص نگران مشارکت مصر و اردن بوده و تا کنون با وجود فشارهای سنگین کاخ سفید این کشورها مشارکت خود در نشست بحرین را اعلام نکرده‌اند. کشورهایی نظیر مراکش، عمان و کویت هنوز حضور در این نشست را تایید نکرده‌اند.  همچنین فلسطینیان در حال اعمال فشار بر کشورهای عربی هستند تا در این نشست حضور نیافته یا در سطحی پایین حاضر شوند.

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی گفت که نتانیاهو هفته پیش به «موشه کهلون» وزیر اقتصاد اسرائیل گفته در صورتی که از اسرائیل برای حضور در این نشست دعوت به عمل آید، وی در آن حضور یابد. کهلون در صدد است که پیش از نشست گفت‌وگوهایی را با «استیون منوچین» همتای آمریکایی و همچنین جرد کوشنر برگزار کند.

کاخ سفید و دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی هیچگونه اظهارنظری در این باره نکرده‌اند.

نشست اقتصادی بحرین در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) در منامه بحرین برگزار خواهد شد و طی آن وزیران اقتصاد به همراه سران شرکت‌های تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی حضور خواهند داشت. این تلاش‌ها توسط «جرد کوشنر» مشاور کاخ سفید و داماد رئیس جمهور آمریکا به همراه «جیسون گرینبلات» نماینده آمریکا در امور خاورمیانه رهبری خواهد شد.

مقامات دولت آمریکا گفته‌اند که در این نشست ۴ موضوع اصلی مورد بحث قرار خواهد گرفت: زیرساخت‌ها، صنعت، توانمند سازی مردم و اصلاحات حکومتی تا از این طریق این منطقه قابلیت سرمایه‌گذاری پیدا کند.

قرار است که در این نشست از هرگونه بحث درباره موضوعات سیاسی خودداری شود و وزیران اقتصاد و نه وزیران خارجه به همراه هیئت‌هایی از شرکت‌های تجاری حضور خواهند داشت.

دولت کنونی آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» ماه‌هاست که قرار است از طرح خود برای سازش تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی رونمایی کند، اما این رونمایی هر بار به دلیلی به تعویق افتاده است. گفته می‌شود ناکامی اخیر «بنیامین نتانیاهو» در تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی، احتمالا بار دیگر انتشار این طرح را به تعویق بیندازد.

بر اساس آنچه در رسانه‌ها منتشر شده، این طرح قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرده، بخش‌های بزرگی از کرانه باختری را به صهیونیست‌ها واگذار می‌کند و حق بازگشت را نیز از آوارگان فلسطینی می‌گیرد. تشکیلات خودگردان فلسطین از سال گذشته که آمریکا بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد سفارت خود را به قدس اشغالی منتقل کرد، مذاکره با آمریکا را متوقف کرده است.

نظرات بینندگان