arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۲۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۹ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸

افزایش ۱۰۶ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: خوشبختانه به برکت بارندگی‌های اخیر، وضعیت دریاچه ارومیه مطلوب برآورد شده و بر اساس آمار ۱۹ خرداد ماه، تراز فعلی دریاچه ۱۲۷۱.۹۰ متر است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته یک متر و شش سانتی متر افزایش یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: خوشبختانه به برکت بارندگی‌های اخیر، وضعیت دریاچه ارومیه مطلوب برآورد شده و بر اساس آمار ۱۹ خرداد ماه، تراز فعلی دریاچه ۱۲۷۱.۹۰ متر است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته یک متر و شش سانتی متر افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، حمید قاسمی در نشست خبری، با بیان این‌که اکنون حدود ۵۰ بیمارستان دولتی و خصوصی در سطح استان وجود دارد، گفت: طی چند سال اخیر بحث مدیریت پسماند پزشکی در بیش از پنج بیمارستان استان اعمال نمی‌شد بر اساس قانون در بحث مدیریت پسماندهای پزشکی، وزارت بهداشت ناظر پسماندهای پزشکی و در استان‌ها نیز دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و محیط زیست نیز ناظر عالی این موضوع است‌.

وی با بیان این‌که بزرگ‌ترین دغدغه محیط زیست بحث مدیریت پسماند کلینیک‌ها، مطب‌ها و آزمایشگاه‌های استان است، گفت: نزدیک به هفت هزار مطب پزشکی در استان وجود دارد ولی هنوز به طور کامل نتوانسته‌ایم مطب‌ها را مجاب به بی خطر سازی و امحای پسماندهای پزشکی کنیم.

قاسمی ادامه داد: خارج از بحث پسماند بیمارستانی، سه شرکت در بحث پسماند کلینیک‌ها، آزمایشگاه و مطب‌ها در استان فعالیت می‌کنند و از برخی کلینیک‌ها و مطب‌ها نیز برای بی خطرسازی و امحای پسماندها تعهد گرفته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان این‌که مساحت جنگل‌های آذربایجان ۱۸۸ هزار هکتار برآورد شده است، اظهار کرد: حدود ۸۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان داخل محدوده‌ی حفاظت شده قرار دارد که این جنگل‌ها از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری غنی هستند؛ به طوری که از ۳۴۶ گونه جانوری و ۵۰۰ گونه گیاهی برخوردار است.

وی با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های محیط زیست، افزود: مسائلی از جمله عدم اجرای سند آمایش سرزمین از جمله چالش‌های محیط زیست است که با پیگیری‌های اخیر اکنون این طرح نهایی شده و اجرایی می‌شود، همچنین مطالعه‌ی بحث حق آبه‌ی رودخانه‌ها و تالاب‌ها نیز انجام شده است.

قاسمی ادامه داد: عدم انجام تعهداتی در رابطه با اصلاح پل میان گذر دریاچه ارومیه نیز جز چالش‌های محیط زیست استان است که خواستار رسیدگی به این موضوع توسط وزارت راه هستیم.

وی با اشاره به توسعه و بهره برداری غیراصولی از معادن استان، افزود: معادن خارج از مناطق تحت مدیریت محیط زیست به هیچ وجه از محیط زیست استعلام نمی‌شوند، حدود ۵۹۰ هزار هکتار از اراضی استان مناطق چهارگانه‌ی تحت مدیریت محیط زیست استان محسوب می‌شود، مابقی نیز حدود ۸۷ درصد از مساحت استان خارج از مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان است.

وضعیت مطلوب دریاچه ارومیه

قاسمی بیان کرد: علی رغم وجود ۶۵۰ نفر در پست سازمانی محیط زیست، کل مساحت حفاظت شده را با ۲۰۰ نفر اداره می‌کنیم. در حالی‌که طبق استانداردهای جهانی به ازای هر ۱۰۰۰ هکتار زمین حفاظت شده باید یک محیط بان داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان این‌که متأسفانه در مناطق حفاظت شده راهسازی بی رویه انجام می‌شود، گفت: این چالش‌ها بحث‌های دادگاهی و دادسرایی به همراه دارد، به طوری که امروز رئیس یکی از ادارات حفاطت محیط زیست به دلیل حمله یک قلاده گرگ به یک روستا بازداشت شده بود که در نتیجه با وثیقه آزاد شد.

وی ادامه داد: حیات وحش جز اموال محیط زیست نیستند، ولی ما وظیفه داریم از آن‌ها حفاظت کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: خوشبختانه به برکت بارندگی‌های اخیر، وضعیت دریاچه ارومیه مطلوب برآورد شده و بر اساس آمار ۱۹ خرداد ماه، تراز فعلی دریاچه ۱۲۷۱.۹۰ متر است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته یک متر و شش سانتی متر افزایش یافت.

وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی یکی از استان‌های صنعتی محسوب می‌شود، گفت: هفت هزار واحد صنعتی، معدنی و سه هزار و ۶۰۰ واحد فعال در استان وجود دارد، همچنین ۱۲ واحد تصفیه خانه در استان فعال و ۱۵ واحد نیز در دست ساخت است.

قاسمی در خصوص تهدیدهای آلودگی‌های فاضلاب شهری، اظهار کرد: زمانی تصفیه خانه‌ی شهر تبریز برای ۶۰۰ هزار نفر طراحی شده بود ولی با افزایش جمعیت باید فاضلاب شهری نیز توسعه می‌یافت، به همین دلیل اکنون به دنبال راه اندازی مدل دوم فاضلاب شهری تبریز هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تولید زباله‌های شهری و روستایی را نیز از چالش‌های محیط زیست استان عنوان کرد و گفت: میزان زباله‌های تولید شده در استان دو هزار و ۲۰۰ تن در روز است که بر اساس ضوابط و قوانین، وظایف مختلفی برای دستگاه‌ها تعریف شده است.

تمامی واحدهای صنعتی و تولیدی در مرحله ساخت دارای پتانسیل آلایندگی هستند

وی با بیان این‌که ۱۴ واحد تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی استان راه اندازی شده است، گفت: برای پایش آلودگی هوای استان، ۱۵ ایستگاه پایش هوا در استان راه انداری شده است همچنین تعداد پایش آنلاین در سال ۹۲، چهار واحد بود که اکنون تعداد آن به ۴۰ واحد رسیده است، پایش شبانه روزی در سال ۹۷، ۷۵۰۰ نفر ساعت پایش شبانه روزی شده است.

قاسمی در بخش دیگر سخنان با بیان این‌که تمامی واحدهای صنعتی و تولیدی در مرحله ساخت دارای پتانسیل آلایندگی هستند، افزود: اگر واحدی به ضوابط ابلاغ شده، تمکین نکند در مرحله اول از سوی حفاظت محیط زیست به واحد تولیدی اخطاریه صادر می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: در استان توزیع سوخت با کیفیت از سال ۹۳ پیگیری شد و خوشبختانه بلافاصله تولید و توزیع سوخت با کیفیت برای خودروها آغاز شد؛ با توجه به این‌که ۷۰ درصد آلودگی شهر تبریز مربوط به خودروها بود، با شناسایی عوارض آن تا حدودی از آلودگی هوا جلوگیری شد و در سال ۹۷، ۳۳۴ روز سالم و پاک در استان ثبت شده است.

وی در ادامه با بیان این‌که طرح LEZ نیز جز مصوبات و وظایف راهنمایی و رانندگی و شهرداری است، گفت: برای اجرای این طرح در شهر محدوده تعیین شده اما متأسفانه بین شهرداری و راهنمایی و رانندگی اختلاف وجود دارد که معتقدم باید این مشکل رفع شود.

قاسمی با بیان این‌که عدم انجام کامل تکالیف در بحث مدیریت پسماند توسط سایر دستگاه‌ها نیز از چالش‌های محیط زیست استان است، گفت: با توجه به پیشرفت در بخش مدیریت پسماند عادی، پزشکی و صنعتی، تکالیف برخی از دستگاه‌ها در این خصوص به طور کامل مشخص نشده است، دستگاه‌های اجرایی متولی باید به وظایف خود در بحث مدیریت پسماند عمل کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در رابطه با فرآیند انتخاب واحدهای سبز، اظهار کرد: هر سال یک جشنواره توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار می‌شود که دارای دستورالعمل خاصی است و واحدها بر اساس اقدامات خود در آن جشنواره ثبت نام می‌کنند و بر اساس آن هر واحد را با واحد مشابه خود مقایسه می‌کنند، در این جشنواره برخی از واحدها نمی‌توانند امتیاز لازم را به دلیل این‌که جز واحدهای سبز محسوب نمی‌شوند، کسب کنند.

در مناطق گردشگری ارسباران با چالش پسماند مواجه هستیم

قاسمی ادامه داد: در فرآیند صنایع آلاینده بر اساس پایش‌ها، بازدیدهای کارشناسی و نتایج آزمایشات، فهرستی تدوین و به تهران ارسال می‌شود و سازمان مرکزی بر اساس آن، مستندات را بررسی می‌کند و بعد از آن فرایند آلایندگی واحدها به سازمان امور مالیاتی ابلاغ می‌شود و بر اساس عملکرد مالی هر واحد که به عنوان واحد آلاینده معرفی شده، عوارض آلایندگی آن اخذ می‌شود.

وی تاکید کرد: ما به دنبال محیط زیست سالمی هستیم و معتقدم با ایجاد حساسیت در این موضوع می‌توان از محیط زیست خود به خوبی صیانت کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان این‌که در مناطق گردشگری ارسباران با چالش پسماند مواجه می‌شویم، گفت: مردم در بحث پسماند با محیط زیست همکاری کنند و در مناطق گردشگری از خود پسماندی بر جای نگذارند.

وی با اشاره به این‌که بارندگی‌ها باعث شده برخی پوشش گیاهی به صورت مطلوب در منطقه ایجاد شود، گفت: متأسفانه از سویی عدم مدیریت چرای دام در مراتع باعث تخریب و از بین رفتن پوشش گیاهی و خاک زراعی می‌شود، اکنون پروانه چرایی که در مراتع صادر می‌شود، متناسب با توان اکولوژی هر منطقه نیست.

نظرات بینندگان