arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۲۸۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸

وزارت خارجه ژاپن: توکیو خواستار استمرار پایبندی ایران به برجام است

وزارت خارجه ژاپن امروز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که «تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن در ملاقات با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود در تهران، خواستار استمرار در پایبندی ایران به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی شده است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت خارجه ژاپن: توکیو خواستار استمرار پایبندی ایران به برجام استبه گزارش خبرگزاری کیودو، در این بیانیه آمده است: وزیر خارجه ژاپن در تهران از ایران خواسته است که همچنان در برجام بماند و به این توافق بین المللی پایبند باشد.
گزاش خبرگزاری کیودو در ادامه به سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به ایران پرداخته و نوشته است این سفر هم در یک شرایط بسیار خاص و در زمانی صورت گرفته که آمریکا نیز درهای گفت و گو را به رغم خروج از برجام باز گذاشته و خواستار مذاکره با ایران شده است.
این گزارش می افزاید اگرچه ژاپن از امضا کنندگان و اعضای توافق هسته ای برجام نیست اما از حامیان آن محسوب می شود این باعث شده است تا آبه بتواند یک فعالیت بسیار مهم دیپلماتیک انجام دهد که البته برای برگزاری اجلاس گروه بیست در پایان ماه جاری میلادی در اوزاکا از اهمیت زیادی برخوردار است.
کیودو می افزاید که آبه البته راه مهم و سختی در پیش دارد زیرا باید مسیر گفت و گو بین ایران و آمریکا را فراهم کند ژاپن از یک سو با ایران دارای روابط خوب اقتصادی است و از طرف دیگر دارای اتحاد امنیتی با آمریکا است.
گزارش ادامه می دهد که مقام های ژاپنی بارها گفته اند که به ثبات خاورمیانه و تضمین امنیت این منطقه بسیار اهمیت می دهند بویژه آنکه ژاپن یکی از وارد کنندگان و خریداران بزرگ نفت از این منطقه است.
کیودو می نویسد که نخست وزیر ژاپن قبل از سفر به ایران با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نیز گفت و گوهایی هم در ماه می و هم تلفنی چند روز قبل از سفر به تهران انجام داده بود.
این رسانه تصریح کرد که آمریکا با خروج از برجام و سپس بازگرداندن تحریم ها علیه ایران باعث بروز مشکل و ایجاد یک تنش در منطقه شد ایران هم یک سال بعد از خروج ترامپ از برجام، اعلام کرد برای یک دوره ۶۰ روزه برخی از موارد تعهدش در چارچوب توافق هسته ای را تغییراتی می دهد.
این گزارش سفر نخست وزیر ژاپن به ایران را در نودمین سالگرد برقراری روابط رسمی دو کشور مورد توجه و اهتمام قرار داده و افزوده است که آبه از زمانی که در سال ۲۰۱‌۲ میلادی به قدرت رسید ۷ بار با حسن روحانی رییس جمهور ایران دیدار و گفت و گو کرده است.
آبه اولین نخست وزیر ژاپن است که پس از انقلاب اسلامی ایران به تهران سفر کرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان