arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۲۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸

عراق به تحریم‌کنندگان نشست ضدفلسطینی بحرین پیوست

وزارت خارجه عراق اعلام کرد که این کشور در نشست اقتصادی بحرین که مقدمه‌ای برای اجرای طرح معامله قرن است، شرکت نمی‌کند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عراق به تحریم‌کنندگان نشست ضدفلسطینی بحرین پیوستوزارت امور خارجه عراق چهارشنبه (۲۲ خرداد) اعلام کرد که بغداد در نشست منامه بحرین شرکت نخواهد کرد.

«احمد الصحّاف»، سخنگوی وزارت خارجه عراق به شبکه المیادین لبنان گفت که عراق «هرگز» در این نشست شرکت نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت: «عدم مشارکت عراق در نشست منامه بیانگر موضع ثابت و اصولی عراق در قبال مسئله فلسطین است».

الصحاف افزود: «عراق بر حق تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شریف و حقوق غیر قابل دخل و تصرف مردم فلسطین تأکید دارد».

«جبران باسیل»، وزیر امور خارجه لبنان نیز دیروز رسما اعلام کرد که به هیچ وجه در نشست ضد فلسطینی منامه شرکت نخواهد کرد.

«جرد کوشنر»، داماد یهودی و مشاور «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری این کشور دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که مصر، اردن و مغرب در این نشست ضد فلسطینی شرکت خواهند کرد.

به رغم این ادعای کوشنر، مقام مسئولی در دولت اردن به الجزیره گفت که امان هنوز به این دعوت آمریکا برای مشارکت در این نشست پاسخی نداده است. از سوی دیگر، «سعد الدین العثمانی»، نخست‌وزیر مغرب در خصوص احتمال مشارکت کشورش در نشست منامه ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

در بین کشورهای عربی تنها دولت لبنان از زبان جبران باسیل، وزیر امور خارجه این کشور رسما اعلام کرده است که در این نشست مشارکت نخواهد کرد.

طرح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است.

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.

ناظران و تحلیلگران بر این باورند که آمریکا اجرای این طرح را به بعد از انتخابات پارلمانی سرزمین‌های اشغالی و پیروزی ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این انتخابات گره زده بود ولی به رغم پیروزی نتانیاهو، تلاش برای تشکیل کابینه جدید ناکام ماند و موعد اجرای آن به تعویق افتاد.

در مقابل برخی دیگر نیز معتقدند دولت آمریکا بی‌سر و صدا اجرای این طرح را شروع کرده و شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، انتقال سفارت آمریکا به این شهر فلسطینی و به رسمیت شناخت حاکمیت ادعایی صهیونیست‌ها بر جولان اشغالی سوریه پیش‌مقدمه اجرای این طرح است.

نظرات بینندگان