arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۲۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۸

لوموند: «آبه» نه یک پیام‌آور ساده است، نه یک میانجی؛ او فرستاده ی خصوصی دونالد ترامپ است / این سفر در پی پادرمیانی های بی سر و صدای سفارت سوئیس در تهران، دولت عمان و وزیر خارجه آلمان صورت گرفته

ایران به امضاکنندگان برجام تا روز ششم ژوئیه فرصت داده تا از فشار تحریم‌ها بکاهند. در صورتی که ایران پاسخ مثبتی نگیرد، مرحله به مرحله فعالیت اتمی خود را دوباره گسترش خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامۀ لوموند نوشت: «شینزو آبه به تهران رفته تا یک کانال بسیار بعید گفتگو میان ایران و آمریکا را بگشاید». این اقدام ژاپنی‌ها که از سوی کاخ سفید تشویق شده، بعد از یک سلسله تبادل نظرها و پادرمیانی‌های بی سر و صدا و کم‌ و بیش محرمانۀ سفارت سوئیس در تهران، دولت عمان و وزیر امور خارجۀ آلمان صورت می‌گیرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ لوموند یادآوری می‌کند که ایران به امضاکنندگان برجام تا روز ششم ژوئیه فرصت داده تا از فشار تحریم‌ها بکاهند. تحریم‌هایی که بنا بر ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، حدود ۶ درصد از تولید ناخالص کشور خواهد کاست. در صورتی که ایران پاسخ مثبتی نگیرد، مرحله به مرحله فعالیت اتمی خود را دوباره گسترش خواهد داد.

لوموند می‌نویسد که شینزو آبه که نه یک پیام‌آور ساده است و نه میانجی، در عمل نوعی فرستادۀ خصوصی دونالد ترامپ به حساب می‌آید. کمتر از یک ماه قبل دونالد ترامپ که به ژاپن رفته بود گفت «می‌دانم که ژاپن و نخست‌وزیرش روابط بسیار خوبی با ایران دارند و بالاخره خواهیم دید که چه خواهد شد».

درست قبل از عزیمت به تهران، شینزو آبه با ترامپ گفتگوی تلفنی داشته است.

لوموند می‌افزاید که از چند هفته قبل، دونالد ترامپ مدام پیام‌های متناقضی خطاب به ایرانی‌ها فرستاده است؛ اما به نظر می‌رسد که ترامپ نسبت به اعضای دولت خود، موضع آشتی‌جویانه‌تری نسبت به ایران داشته باشد.

به عقیدۀ  یک کارشناس مسائل ایران، سفر آبه به تهران، "حداقل این معنا را دارد که ترامپ خواهان یک کانال ارتباط با ایران است". اما به عقیدۀ لوموند، نمی‌توان انتظار موفقیت سفر شینزو آبه را داشت، با اینحال اگر ایران بتواند به آمریکا بقبولاند که فروش نفت را حداقل به برخی مشتریان آسیایی، مثل چین و هند ادامه دهد، باز هم برای تهران محل رضایت خواهد بود.

لوموند گوشزد می‌کند که درست قبل از ورود شینزو آبه به تهران، ایران برای نشان دادن حسن‌نیت خود، نزار زکا را آزاد کرد. کاخ سفید نیز به طور غیرمستقیم از این عمل قدردانی کرده و در عین حال خواسته است که اتباع آمریکایی زندانی در ایران نیز آزاد شوند.

نظرات بینندگان