arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۲۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / آبه خطاب به روحانی در تهران: تغییرات مثبت در راه است / انتقاد شدید کیهان از «عکس های مستهجن» بازیگر یک فیلم / نامه زیبای «کیم» به ترامپ / «در حال حاضر لیستی از گزینه‌های رهبری وجود دارد»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

آبه خطاب به روحانی در تهران: تغییرات مثبت در راه است --- روحانی: آقای نخست وزیر نسبت به آینده خوشبینی قابل ملاحظه ای داشتند و می گفتند «من می بینم تغییرات مثبت در راه است» / اگر جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران متوقف شود، شاهد تحول بسیار مثبتی در جهان و منطقه خواهیم بود / از اینکه ژاپن علاقمند به ادامه خرید نفت ایران است، استقبال میکنیم / نخست وزیر ژاپن: امروز اولین قدم برای صلح برداشته شد؛ مطمئنم بزودی شما را دوباره می بینم / امروز با آقای روحانی در مورد صلح و اینکه چطور میتوانیم تنش ها را کاهش دهیم تبادل نظر کردیم / برای تحقق صلح، نباید ناامید شویم؛ راه پیش رو باز است، باید صبر و شکیبایی داشته باشیم / روحانی: کلید در دست واشنگتن است؛ با رفع تحریمهای غیرقانونی شرایط متفاوت خواهد شد / نخست وزیر ژاپن: برای ادامه واردات نفت با آمریکا مذاکرات جدی داشته‌ایم

در حال حاضر لیستی از گزینه‌های رهبری وجود دارد --- محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری در مصاحبه‌ای گفته است که در حال حاضر لیستی از گزینه‌های رهبری وجود دارد و اضافه کرد که "شرط نیست که این افراد حتماً‌ عضو مجلس خبرگان باشند".  او در پاسخ به سوال فارس درباره کمیسیون تعیین مصادق رهبر در مجلس خبرگان گفت: "کمیسیون وجود دارد که از آن به «کمیسیون تحقیق» تعبیر می‌شود؛ کمیسیون ویژه‌ای است و وظیفه‌اش این است که تمام کسانی که در معرض واجدیّت شرایط رهبری باشند را شناسایی کند و لیستی از آن‌ها تهیه کند. چون مسئله صددرصد محرمانه است و با توجه به تجربه ناموفقی هم که در گذشته از مسئله اعلام قائم مقام رهبری به‌وجود آمده، تصمیم گرفته شده در کمیسیون ویژه‌ای که وجود دارد،‌ فقط ۳ نفر این اسامی را نزد خودشان نگه دارند و از دایره این کمیسیون ۳ نفره خارج نشود".

نشت گاز و آتش‌سوزی در یکی از سکوهای پارس جنوبی مهار شد --- نشت گاز و به دنبال آن آتش‌سوزی در سکوی ۹ فازهای ۶، ۷ و ۸ میدان گازی پارس جنوبی که حدود ساعت ۱۵ امروز به وقت محلی آغاز شده بود، دقایقی پیش مهار شد. این سکو مستقر در آب‌های خلیج فارس است.

معاون فدریکا موگرینی در راه ایران --- هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ددر یک دیدار رسمی از کشورهای خلیج فارس، سفر خود را از امارات متحده عربی آغاز می‌کند و بدنبال آن عازم کشورهای عمان، قطر و ایران می‌شود.

ترامپ: نامه زیبایی از کیم دریافت کردم --- دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در یک نشست خبری ضمن تاکید بر ادامه روابط خوب با رهبر کره شمالی و دریافت نامه‌ای دوستانه از او، نسبت به گزارشی در این مورد که کیم جونگ-نام، برادر رهبر کره شمالی با سازمان سیا ارتباط داشت، واکنش نشان داد. آقای ترامپ از دریافت "نامه زیبایی" از کیم خبر داده و از دستاوردهای تلاش‌های دیپلماتیک رهبران دو کشور و احتمال تحولی مثبت سخن گفته است.

علی لاریجانی: نفت نفروشیم، شرایط تغییر می‌کند --- رئیس مجلس عملیاتی شدن کانال مالی اروپا و ایران را منوط به فروش نفت ایران دانسته است.  علی لاریجانی  با تاکید بر اهمیت فروش نفت ایران گفته که اگر در یک ماه آینده از سوی اروپایی‌ها اقدامی صورت نگیرد، «شرایط تغییر خواهد کرد».  او که روز چهارشنبه در بجنورد در جمع خبرنگاران سخن گفته، به اقدامات احتمالی ایران اشاره نکرد ولی گفته است برای عملیاتی شدن کانال مالی اروپایی‌ها موسوم به اینس‌تکس، «باید نفت از کشور خریداری شود».

کیهان: یک مدل عکس‌های مستهجن در فیلم یک کارگردان ارزشی بازی می‌کند  --- کیهان نوشت: یک پروژه سینمایی در سکوت خبری، پذیرای یک مدل عکس‌های غیراخلاقی بود. این بازیگر که به سختی می‌توان عکسی قابل انتشار از وی پیدا کرد، سال‌هاست که به‌عنوان مدل عکس‌های مستهجن فعالیت می‌کند و حتی صفحه شخصی وی نیز مملو از چنین تصاویری است.  کارگردان این فیلم سال‌ها قبل به‌عنوان هنرجویی مذهبی و ارزشی، با بهره از امکانات برخی از نهادها فیلمساز شد. اما سال‌هاست که به ساخت فیلم‌های سخیف و «هندی» مشغول است و در تازه‌ترین فعالیت خود نیز همکاری با مدلی بدکاره را پذیرفته است.

وزیر نیرو: نگفتم ایرانی‌ها باید روزی یک وعده غذا بخورند --- وزیر نیرو در توضیح مصاحبه پرحاشیه اش گفت: عبارتی که درباره چین بیان کردم اولاً بدان معنا نبود که ایرانیان باید یک وعده غذا بخورند، بلکه معنایی نمادین داشت و تأکید بر سختکوشی و ظرفیت تحمل جامعه چینی برای رسیدن به اهداف متعالی‌تر را بیان می‌کرد. ثانیاً کم‌اهمیت جلوه دادن سایر ابعاد سیاست‌های دولت و جامعه چین برای توسعه را نیز مدنظر نداشتم. ثالثاً، در عرصه‌ای بی‌ارتباط با حوزه فعالیت تخصصی خودم سخن نمی‌گفتم، بلکه بحث کاملاً در ارتباط با مسأله مصرف آب و انرژی بود.

ایران چه زمانی مذاکره می کند؟ --- وزیر خارجه قطر تاکید کرد: دوحه می‌خواهد به گروه میانجی‌ها در بحران میان ایران و آمریکا بپیوندند و بر این باور است که تهران پیش از لغو تحریم‌های اقتصادی هرگز با واشنگتن وارد گفت‌وگو نخواهد شد.

واکنش علی مطهری به برخی گشایش ها در حصر موسوی، رهنورد و کروبی ---  علی مطهری هم اقدامات صورت گرفته در خصوص کاهش محدودیت برای میرحسین موسوی، کروبی و رهنورد، گفت: نمی‌دانم این کارها دیگر چیست،‌ یک دفعه حصر را تمام کنند. وی درخصوص این‌که آیا می‌توان این اقدامات را به مثابه این در نظر گرفت که حصر به صورت پلکانی تا عید قربان در حال رفع است،‌ بیان کرد: خیر،‌ من امیدوار نیستم. رفع حصر بستگی به نظر رهبری دارد و ایشان باید تصمیم‌گیری کنند.

استراماچونی، شنبه در ایران ---  پس از کش و قوس‌های فراوان، اسماعیل خلیل‌زاده، عضو هیات مدیره باشگاه استقلال در گفت‌وگویی رادیویی اعلام کرد که آندره‌آ استراماچونی، گزینه هدایت آبی‌های پایتخت، شنبه هفته آینده برای عقد قرارداد ۷۰۰ هزار دلاری (مجموع قرارداد خودش و دستیارانش) به ایران می‌آیند.

اردوغان: روسیه ماه آینده سامانه های اس400 را به ترکیه تحویل می دهد --- رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که سامانه اس400 خریداری شده از روسیه ماه آینده به آنکارا تحویل داده می شود. اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به ضرب الاجل و تهدیدهای مطرح شده از سوی آمریکا تاکید کرد که آنکارا دیگر این سامانه ها را از روسیه خریداری کرده است. اظهارات اردوغان در حالی است که پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا پیشتر اعلام کرد که واشنگتن ترکیه را از احتمال لغو فروش جنگنده های اف ۳۵ در صورت خرید سامانه های اس ۴۰۰ از روسیه مطلع کرده است.

«رهبری گفتند راه برای بازرسی از همه بخش‌های زیرمجموعه من باز است» --- اراکی عضو مجلس خبرگان گفت: یک وقت رهبر معظم انقلاب خودشان تأکید کردند که شما از هر بخش از بخش‌های دفتر یا نهادهای زیر نظر رهبری بروید جویا شوید و از داخل اطّلاع پیدا کنید،‌ راه باز است و زمینه فراهم است و هر معلوماتی را که نیاز داشته باشید و هر تحقیقی را بخواهید انجام دهید. کاملاً همکاری انجام می‌گیرد و تا کنون هم گزارشی که به مجلس خبرگان داده شده این است که این همکاری، کامل بوده است

نظرات بینندگان