arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۹ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۸

روسیه: آتش بس در ادلب برقرار شد

رئیس مرکز روسی صلح وآشتی طرفین درگیری در سوریه اعلام کرد که با ابتکار روسیه و همکاری ترکیه، توافقی در خصوص آتش بس کامل در کل استان ادلب بدست آمده است. ویکتور کوپچیشین افزود: این توافق از امروز آغاز شده است و براساس آن هیچ پاسخی به تیراندازی‌های پراکنده شبه نظامیان داده نشد تا این توافق با موفقیت به اجرا درآید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس مرکز روسی صلح وآشتی طرفین درگیری در سوریه اعلام کرد که با ابتکار روسیه و همکاری ترکیه، توافقی در خصوص آتش بس کامل در کل استان ادلب بدست آمده است.

ویکتور کوپچیشین چهارشنبه شب با بیان این مطلب افزود: این توافق از امروز آغاز شده است و براساس آن هیچ پاسخی به تیراندازی‌های پراکنده شبه نظامیان داده نشد تا این توافق با موفقیت به اجرا درآید.

وی گفت: پس از توافق، میزان تیراندازی‌ها میان دو طرف به شدت کاهش یافت و در مجموع در روز چهارشنبه تنها دو تیراندازی در منطقه مسکوی در مناطق ماهردا و سوران استان حما ثبت شد.

کوپچیشین اظهار داشت که نیرو‌های دولت سوریه نیز به آتش بس پیوسته اند و از این رو به تیراندازی‌های امروز پاسخ ندادند.

گفتنی است گروه‌های تروریستی مستقر در سوریه روز گذشته برخی از مناطق مسکوی در استان لاذقیه، حماء، حلب و همچنین منطقه شمالی شهر حلب را مورد حمله و تیراندازی قرار دادند.

پیشتر علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی به ایرنا گفته بود که تروریست‌ها در ادلب راهی جز مقابله با آنان پیش روی دیگران نگذاشته اند.

وی در پایان سفر دو روزه خود و پس از پایان رایزنی‌ها با الکساندر لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه، سرگئی ورشنین معاون وزیر امور خارجه روسیه و میخائیل باگدانف معاون وزیر خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه این مطلب را به خبرنگار ایرنا گفت.

وی در خصوص آخرین تصمیم گیری‌ها در باره ادلب استانی در شمال غربی سوریه و هم مرز با ترکیه که به آخرین پناهگاه تروریست‌ها در سوریه تبدیل شده است، گفت: یک نگرانی در خصوص وضعیت انسانی در این منطقه وجود دارد که چگونه به سلطه تروریست‌ها بر غیرنظامیان پایان داد.

خاجی ادامه داد: پیشتر در این باره توافقی صورت گرفت که مورد تأیید روند آستانه (ایران، ترکیه و روسیه) قرار گرفت و بر اساس این توافق منطقه کاهش تنش در ادلب ایجاد شد تا بتواند وضعیت رو به وخامت این منطقه کنترل شود، اما متأسفانه امروز شاهد آن هستیم که گروه‌های تروریستی از این وضعیت سو استفاده کرده‌اند و سلطه خود را نه تنها به سراسر ادلب توسعه بخشیده‌اند بلکه مناطق همجوار ادلب را مرتباً مورد حمله قرار می‌دهند.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی ادامه داد: توافق سوچی با این هدف بوجود نیامد که برای تروریست‌ها محل امنی ایجاد شود تا حضور خود را در منطقه توسعه دهند؛ مبارزه با تروریسم در توافق کاهش تنش پیش بینی شده است بنابراین این تروریست‌ها هستند که شرایط را به سمتی می‌برند که راهی جز برخورد با آن‌ها وجود ندارد.

وی این را هم گفت که همواره مساله انسانی برای دیگر طرف‌ها از جمله ایران، روسیه و دولت سوریه مهم بوده است و همه طرف‌ها خواهان آن هستند که مردم غیرنظامی آسیب نبینند، من امیدوارم که با ریشه کن کردن تروریسم در ادلب بتوانیم مردم این منطقه را از دست تروریست‌ها آزاد کنیم.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان