arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۴ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۸

سهم پنتاگون در انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان

کارشناسان اعلام کرده‌اند که انتشار گازهای گلخانه‌ای ایالات متحده که موجب گرمایش زمین می‌شود تنها از طریق عملیات‌های دفاعی این کشور، بیش از میزان انتشار این گازها توسط کشورهای صنعتی کوچک مانند سوئد و پرتغال است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

کارشناسان اعلام کرده‌اند که انتشار گازهای گلخانه‌ای ایالات متحده که موجب گرمایش زمین می‌شود تنها از طریق عملیات‌های دفاعی این کشور، بیش از میزان انتشار این گازها توسط کشورهای صنعتی کوچک مانند سوئد و پرتغال است.

به گزارش ایسنا، طبق مطالعه دانشگاه "براون" آمریکا، "پنتاگون" که بر ارتش ایالات متحده نظارت دارد، تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۵۹ میلیون متریک تُن کربن دی اکسید و دیگر گازهای گلخانه‌ای را منتشر کرده است.

این مطالعه نشان داده که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای پنتاگون در هر سال بیش از میزان انتشار بسیاری از کشورهای صنعتی کوچک بوده است.

نِتا کرافورد، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه بوستون آمریکا با اشاره به این که راه‌های زیادی برای کاهش این میزان از انتشار گازهای گلخانه‌ای وجود دارد، متذکر شد که در صورتی که پنتاگون را یک کشور در نظر بگیریم، از لحاظ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان در رتبه ۵۵ کشورهای جهان قرار خواهد گرفت.

درخواست‌های کارشناسان نسبت به جوابگویی پنتاگون بی پاسخ مانده است.

به گفته کرافورد استفاده و انتقال نیروها و سلاح‌ها به ویژه به دلیل سوخت جت و سوخت دیزل حدود ۷۰ درصد از میزان مصرف انرژی پنتاگون را تشکیل می‌دهد.

این میزان انتشار بسیار بیشتر از میزان انتشار کشور سوئد است که طبق پروژه بین‌المللی "اطلس کربن جهانی" در رتبه ۶۵ کشورهای جهان از لحاظ میزان انتشار کربن دی اکسید قرار دارد. هم‌چنین میزان انتشار پنتاگون از میزان انتشار پرتغال که طبق این اطلس در رتبه ۵۷ کشورهای جهان قرار دارد نیز بیشتر است.

چین بزرگ‌ترین منتشر کننده کربن دی اکسید در جهان که اصلی‌ترین عامل تغییرات اقلیمی است بوده و پس از آن آمریکا در رتبه دوم قرار دارد.

پنتاگون در یک گزارش به کنگره آمریکا در ماه ژانویه، تغییرات اقلیمی را "یک مسئله امنیت ملی" نامیده و ابتکارات متعددی را برای آمادگی در برابر تاثیرات آن اتخاذ کرده است.

سازمان هواشناسی جهانی ملل متحد در ماه نوامبر اعلام کرد که دمای جهانی در این قرن بین سه تا پنج درجه سانتی گراد افزایش خواهد داشت که بسیار بیشتر از هدف جهانی محدود کردن افزایش دما تا دو درجه سانتی گراد یا کمتر از آن است.

طبق مطالعات منتشر شده، افزایش چهار درجه سانتی گرادی دمای جهانی، تاثیرات تغییرات اقلیمی را بیش از پنج برابر افزایش می‌دهد.

بنا بر گزارش روزنامه گاردین، پنتاگون از سال ۲۰۰۹ میلادی میزان مصرف سوخت خود را با اقداماتی نظیر افزایش کارایی وسایل نقلیه خود و استفاده از منابع انرژی پاک‌تر در پایگاه‌های خود به طور قابل توجهی کاهش داده است اما هنوز به اقدامات بیشتری نیاز است تا از این میزان انتشار گسترده گازهای گلخانه‌ای کاسته شود.

نظرات بینندگان