arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۴۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
تورق خاطرات چهره‌ها؛

چه کسانی در جامعه روحانیت مبارز حامی بنی صدر در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۵۸بودند؟

موضع آقای بنی‌صدر نسبت به مسائل انقلاب روشن نبود. واقعا منهای مواضع بنی‌صدر، اگر می‌خواستیم مقایسه کنیم؛ ایشان از نظر مدیریت به عنوان رئیس‌جمهور، از آقای حبیبی خیلی جلوتر بود. آقایان جامعه روحانیت هم به همین اعتبار به بنی‌صدر رای دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهدوی کنی: بنی‌صدر از نظر مدیریتی به عنوان رئیس‌جمهور از حبیبی جلوتر بود

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند.

مرحوم آیت الله مهدوی کنی که سابقه دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز و ریاست دانشگاه امام صادق را در کارنامه خود دارد و پس از ترور شهید رجایی و شهید باهنر، نیز به صورت موقت نخست‌وزیر شده بود، در خاطرات خود از نظر جامعه روحانیت مبارز و نیز حزب جمهوری اسلامی درمورد حمایت یا مخالفت با کاندیداتوری گفته است.

به گزارش «انتخاب»، در خاطره مذکور آمده است: «در مسئله انتخاب بنی‌صدر به عنوان رئیس‌جمهور همان‌گونه که گفتم، به جز اعضای موسس حزب جمهوری و برخی دیگر از اعضای جامعه روحانیت دیگر اعضای جامعه با نامزدی بنی‌صدر مخالفت نکردند و شخص امام نیز با نامزدی ایشان ابراز مخالفتی نداشتند و حتی ایشان مخالفت‌های دیگران را دفع می‌کردند خلاصه آن‌که در جامعه روحانیت در مورد بنی‌صدر دو طیف وجود داشت: عده‌ای با ریاست‌جمهوری بنی‌صدر مخالف بودند، عده‌ای هم موافق بودند.

در راس آن‌هایی که مخالف بودند آقا بهشتی بود. ایشان اصلا از اعضای جامعه روحانیت بودند و در عین حال که در حزب بودند، در جلسات جامعه روحانیت هم شرکت می‌فرمودند. از اعضای جامعه: آقای هاشمی، دکتر باهنر، جناب آقای خامنه‌ای، بنده، آقای موحدی کرمانی و ظاهرا آقای عمید زنجانی با بنی‌صدر موافق نبودیم.

عده‌ای دیگر هم بودند که موافق بودند. فکر می‌کنم آقای ملکی از آن جمله بودند، بقیه جامعه که شاید حدود ۱۷ نفر بودند و اکثریتی را تشکیل می‌داد، طرفدار کاندیداتوری آقای بنی‌صدر بودند. آقای خسروشاهی سردسته بودند و بیش از همه متمایل به بنی‌صدر بودند.

از این رو عده‌ای گمان می‌کردند که جامعه روحانیت دربست طرفدار بنی‌صدرند مگر برادرانی که در حزب بودند که با بنی‌‌صدر مخالفت کردند.

چنان‌که گفتم موضع آقای بنی‌صدر نسبت به مسائل انقلاب روشن نبود. واقعا منهای مواضع بنی‌صدر، اگر می‌خواستیم مقایسه کنیم؛ ایشان از نظر مدیریت به عنوان رئیس‌جمهور، از آقای حبیبی خیلی جلوتر بود. آقایان جامعه روحانیت هم به همین اعتبار به بنی‌صدر رای دادند.»

منبع: خاطرات آیت‌الله مهدوی کنی، به کوشش غلامرضا خواجه‌سروی، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ دوم، زمستان ۱۳۸۷، ص ۲۹۹.

نظرات بینندگان