arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۴۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

ترکیه: گزارش سازمان ملل در مورد قتل «خاشقچی» مهم است

وزارت خارجه ترکیه گزارش منتشر شده از سوی سازمان ملل در مورد قتل جمال خاشقچی را مهم خواند اعلام کرد که این گزارش وقوع جنایت بین‌المللی را اثبات کرد، جنایتی که ما برای کشف جزئیات آن جنگیدیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزارت خارجه ترکیه گزارش منتشر شده از سوی سازمان ملل در مورد قتل جمال خاشقچی را مهم خواند و وقوع جنایت بین‌المللی را ثابت کرد.

به گزارش فارس، وزارت امور خارجه ترکیه گزارش امروز سازمان ملل متحد در مورد قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی ترور شده در کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول را «مهم» خواند.

منبعی در وزارت خارجه ترکیه چهارشنبه (۲۹ خرداد) بعد از آنکه این گزارش منتشر شد، به شبکه الجزیره گفت که «گزارش سازمان ملل مهم است؛ چرا که این گزارش وقوع جنایت بین‌المللی را اثبات کرد، جنایتی که ما برای کشف جزئیات آن جنگیدیم».

سازمان ملل متحد امروز بعد از گذشت بیش از نه ماه از وقوع قتل خاشقچی گزارش ویژه خود در مورد این قتل را که به وسیله «آگنس کالامارد» گزارشگر ویژه این سازمان تهیه شده است، منتشر کرد.

کالامارد بعد از تکمیل و انتشار این گزارش گفت که مدارک معتبری از دست داشتن مقامات عالی‌رتبه عربستان سعودی از جمله «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد این کشور در تحقیقات قتل خاشقچی به‌دست آمده است.

منبع وزارت خارجه ترکیه با بیان اینکه از برخی عبارات آمده در گزارش سازمان ملل در مورد ترکیه استقبال نمی‌کند، اظهار داشت که این کشور بیشترین تلاش را در راستای افشای قتل خاشقچی داشته است.

این منبع همچنین از جامعه بین‌الملل خواست که به مسئولیات خود در قبال این قتل عمل کنند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص پرونده قتل خاشقچی، در گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای خود از دبیرکل سازمان ملل خواست تا دستور آغاز تحقیقات بین‌المللی از محمد بن سلمان و نقش او در قتل خاشقچی صادر کند و همچنین خطاب به دولت ایالات متحده خواستار آغاز تحقیقات گسترده توسط «اداره تحقیقات فدرال» (FBI) شد.

آگنس کالامارد همچنین گفته است که عربستان سعودی به دلیل سوء استفاده از امتیازات دیپلماتیک کنسولگری خود در شهر استانبول، باید از دولت ترکیه عذرخواهی کند (جزئیات بیشتر).

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار مطرح سعودی و ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن‌ پست» دهم مهر ماه ۹۷ (دوم اکتبر ۲۰۱۸) در کنسول‌گری عربستان سعودی واقع در شهر استانبول به قتل رسید و جسد او محو شد.

وقوع این قتل فشارهای بین‌المللی، واکنش‌ها و انتقادهای کشورهای اروپایی و آمریکا را در پی داشته و تلاش‌های ولی‌عهد سعودی برای بهبود چهره خود و کشور در دنیا را تحت الشعاع قرار داد. روابط عربستان سعودی و ترکیه که نقش پررنگی در افشای این قتل داشت، بعد از این حادثه تیره شده است.

نظرات بینندگان