arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۰۳ تير ۱۳۹۸

روزنامه آلمانی: در صورت تقابل تهران و واشنگتن، تل‌آویو اولین قربانی خواهد بود

روزنامه آلمانی «ولت» نوشت که از زمان سرنگونی پهپاد آمریکایی در خلیج‌فارس، خطر جنگ در منطقه افزایش یافته است، اما در صورتی که این منطقه درگیر جنگ شود، اسرائیل هم به عرصه جنگ تبدیل می‌شود و تل‌آویو نخستین قربانی چنین درگیری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک روزنامه آلمانی با اشاره به تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا و خلیج‌فارس به مسایلی که رژیم‌صهیونیستی با آنها مواجه است اشاره کرد و نوشت که اگر تقابلی میان ایران و آمریکا رخ دهد، تل‌آویو اولین قربانی است.

به گزارش فارس، روزنامه آلمانی «ولت» نوشت که از زمان سرنگونی پهپاد آمریکایی در خلیج‌فارس، خطر جنگ در منطقه افزایش یافته است، اما در صورتی که این منطقه درگیر جنگ شود، اسرائیل هم به عرصه جنگ تبدیل می‌شود و تل‌آویو نخستین قربانی چنین درگیری است.

در این گزارش آمده که گفته می‌شود که هواپیماهای آمریکایی در راه مسیر هوایی ایران بودند تا تاسیسات راداری و موشکی ایران را بمباران کنند اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفت که از اقدام نظامی خودداری کند. دست‌کم اینها مواردی هستند که ترامپ مدعی آنهاست، اما همین موارد به متشنج شدن اوضاع در منطقه کمک می‌کند.

این روزنامه آلمانی نوشت که از طرفی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل درباره این تحولات سکوت اختیار کرده بود، چراکه نمی‌خواهد در جنگی که ترامپ به راه می‌اندازد وارد شود. اما پس از اینکه کشتی‌ها در خلیج‌فارس هدف قرار گرفتند، او هم به زبان آمد. نتانیاهو گفت: «ایران خشونت خود را علیه ایالات متحده و علیه تمامی ما تقویت کرده است.»

در ادامه این گزارش آمده است که اسرائیل همواره گفته است که نمی‌گذارد که ایران، سلاح هسته‌ای داشته باشد. اما ژنرال «شلومو بروم» پژوهشگر در موسسه امنیت ملی در تل‌آویو و مدیر اسبق بخش برنامه‌ریزی استراتژیک ستاد ارتش اسرائیل می‌گوید که در واقع اسرائیل ترجیح می‌دهد که مسئله را با ایران به صورت مسالمت‌آمیز حل کند. اسرائیل بر اعمال فشار دیپلماتیک و اقتصادی تکیه دارد و از تحریم‌های سنگین واشنگتن علیه ایران حمایت می‌کند.

در ادامه به اقداماتی مانند توقف خرید نفت ایران و مسدود شدن راه‌های تبادل مالی بانک‌های ایران که به نابسامانی شرایط اقتصادی ازجمله افزایش تورم منتهی شده، اشاره شده است. به گفته بروم، با این حال تاکنون این اعمال فشارها، نتیجه مورد انتظار را به دنبال نداشته‌اند و آمریکا و اسرائیل از لحاظ دیپلماتیک و اقتصادی خسته می‌شوند. همچنین متوقف کردن ایران در کوتاه‌ مدت امکان‌پذیر نیست.

«گیل یارون» نویسنده این گزارش، نوشت که در واقع حملات علیه مواضع اسرائیل، مهمترین گزینه‌ نظامی ایران در تنش با آمریکا خواهد بود و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه به همراه حزب‌الله لبنان و گروه‌هایی که در سوریه حضور دارند، با بیش از ده‌ها هزار موشک اهداف مختلف در اسرائیل را هدف قرار خواهند داد. به همین دلیل از مدت‌ها پیش در مورد سناریوی مواجهه با چنین وضعیتی در اسرائیل رایزنی شده است. و ازهمین روی، آمریکا و اسرائیلی‌ها جنگ سایبری علیه ایران به راه انداخته‌اند.

در هفته‌های اخیر اعزام نیروهای نظامی آمریکایی به منطقه و تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران به بالا گرفتن تنش در منطقه منجر شده است. در راستای همین اقدامات تحریک‌آمیز، بامداد پنج‌شنبه یک فروند پهپاد جاسوسی ارتش آمریکا وارد حریم هوایی ایران شد و هدف سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و ساقط شد.

ترامپ یک روز بعد مدعی شد که قصد داشته به بهانه ساقط شدن این پهپاد دستور اقدام نظامی علیه ایران را صادر کند، اما نهایتا از این تصمیم منصرف شده است. او در یک مصاحبه‌ این ادعا را تکرار کرد و گفت معتقد است که کشتن افراد در واکنش به ساقط شدن یک پهپاد، «نامتناسب» است. این در حالی است که به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، هراس از تبعات سیاسی و نظامی حمله به ایران، عامل اصلی انصراف ترامپ از این تصمیم بوده است.

نظرات بینندگان