arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۵۱۹۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۰۳ تير ۱۳۹۸

یک ناو جنگی دیگر آمریکا وارد خاورمیانه شد

بر اساس بیانیه نیروی دریایی آمریکا که سوم تیرماه منتشر شد، ناو جنگی آبی‌خاکی «یو‌اس‌اس باکسر» همراه با دو کشتی جنگی «یو‌اس‌اس جان پی. مورتا» و «یواس‌اس هارپرز فری» به منطقه تحت فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا پیوست.نیروی دریایی آمریکا مکان دقیق استقرار این کشتی‌ها را مشخص نکرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از ورود یک ناو جنگی آمریکایی دیگر به خاورمیانه خبر داد.

بر اساس بیانیه نیروی دریایی آمریکا که سوم تیرماه منتشر شد، ناو جنگی آبی‌خاکی «یو‌اس‌اس باکسر» همراه با دو کشتی جنگی «یو‌اس‌اس جان پی. مورتا» و «یواس‌اس هارپرز فری» به منطقه تحت فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا پیوست.

با این حال نیروی دریایی آمریکا مکان دقیق استقرار این کشتی‌ها را مشخص نکرده است.

بر اساس گزارشی که روزنامه الشرق‌الاوسط در این باره منتشر کرده،‌ این ناو نظامی آمریکا، یک واحد حمل‌ونقل دریایی و همچنین یک اسکادران هلیکوپتر جنگی را بر عرشه خود حمل می‌کند. این ناو، ‌پس از خروج از سن‌دیگو در ۱۱ اردیبهشت‌ماه، از اقیانوس هند به منطقه آمده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین واقع است و بر حضور نیروی دریایی این کشور در آب‌های خلیج فارس و خاورمیانه نظارت دارد.

آمریکا پیش از این نیز ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس آبراهام لینکلن» را در اردیبهشت‌ماه به منطقه فرستاده بود.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و پاتریک شاناهان، سرپرست وقت وزارت دفاع ایالات متحده، اعلام کرده‌ بودند که اعزام بمب‌افکن نیروهای واکنش سریع و ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه در واکنش به شواهد و نشانه‌های تهدید از سوی جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

با این حال در خردادماه، فرمانده این ناو جنگی اعلام کرد که «یواس‌اس آبراهام لینکلن» برای جلوگیری از درگیری نظامی وارد خلیج‌ فارس نخواهد شد.

مقام‌های نظامی ایران در واکنش به اخبار منتشرشده درباره اعزام ناوهای آمریکایی اعلام کرده بودند که آن‌ها را زیر نظر دارند.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران اعلام کرد: «تهدید نظامی، اعزام ناو و نیرو به خلیج فارس توسط آمریکایی‌ها خالی‌بندی است و این تبلیغ‌ها و هیاهوها توسط دشمنان در سال‌های گذشته هم بوده و راه به جایی نبرده‌اند و نخواهند برد.»

در راستای سیاست افزایش نیروهای نظامی آمریکا در منطقه،‌ هفته گذشته پنتاگون از اعزام هزار سرباز دیگر به خاورمیانه خبر داده بود و هدف از آن را محافظت از نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خواند.

با این حال، دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهوری آمریکا دوشنبه سوم تیر و پس از افزایش تنش‌ها درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران،‌ در توییتی با اشاره به امنیت تنگه هرمز و مسیرهای انتقال نفت، نوشت که چین و ژاپن باید خودشان از کشتی‌های نفتی‌شان محافظت کنند.

پیش‌تر،‌ یک کشتی نفتکش ژاپنی و یک کشتی نفتکش نروژی روز پنجشنبه دوم خردادماه مورد حمله قرار گرفته بود. آمریکا و عربستان‌سعودی ایران را متهم به دست داشتن در حمله‌های دریای عمان کردند،‌ اما تهران این ادعا را بی‌اساس خواند.

نظرات بینندگان