arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۵۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۸

بان کی مون: تنش‌ها در خلیج‌ فارس نتیجه خروج احمقانه آمریکا از برجام است

دبیر کل سابق سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی شدید از افزایش تنش‌ها در خلیج‌ فارس تصریح کرد: این تحولات بیانگر فقدان یک چارچوب مؤثر برای امنیت خاورمیانه و نتیجه تصمیم احمقانه آمریکا در خروج از برجام است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بان کی مون: تنش‌ها در خلیج‌ فارس نتیجه خروج احمقانه آمریکا از برجام است«بان کی مون» که اکنون سمت معاونت گروه بین‌المللی «الدرز» را بر عهده دارد، همچنین عنوان کرد: اقدامات ضد ایرانی آمریکا نه تنها موجب تضعیف ثبات در منطقه، بلکه پیام اشتباهی را به مذاکرات در حال انجام بر سر مساله هسته‌ای کره‌شمالی ارسال می‌کند.

گروه بین‌المللی «الدرز» که مقر آن در انگلیس قرار است، نهادی متشکل از شخصیت‌های بلندپایه بین‌المللی است که در راستای برقراری صلح، حمایت از حقوق بشر و مقابله با سرکوبگری فعالیت می‌کند.

در بیانیه این سازمان بین‌المللی که همزمان با افزایش تنش‌ها در منطقه صادر شده، از تمام طرف‌ها خواسته تا از اقدام و سخنی که تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس را شعله‌ور می‌کند پرهیز کنند.

در این بیانیه ضمن اعلام وفاداری به برجام، از پایبندی ایران به این توافق به رغم خروج یکجانبه آمریکا تمجید شده است.

«الدرز» در این بیانیه تصریح کرده است: ادامه پایبندی سایر اعضا به برجام هم سبب شده تا از طریق دیپلماسی بتوانند اختلافات خود با ایران را موردبررسی قرار دهند.

این بیانیه درعین‌حال اقدامات آمریکا برای تشدید تحریم‌های اقتصادی و محدود کردن توان ایران برای فروش نفت را مورد انتقاد قرار داده و از آن به عنوان اقدامی مغایر توسعه ثبات در منطقه یاد کرده است.

رئیس گروه الدرز گفت: برجام یک پیروزی موفقیت‌آمیز در عرصه دیپلماسی چندجانبه بود که باید به عنوان سنگ بنا دیپلماسی بیشتر با ایران و عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای در سایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد، نه اینکه برای مقاصد یک‌جانبه از بین برود.

"ماری موریسون" افزود: رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه ایران تاکنون شکیبایی قابل‌ستایشی را از خود نشان داده و ایران باید به همین مسیر ادامه دهد.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا پس از خروج از برجام و در ادامه فشار حداکثری برای کشاندن ایران پای میز مذاکره دست به جنگ روانی تازه‌ای زده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از آنکه ایران پهپاد جاسوسی آمریکا را در حریم هوایی خود منهدم کرد در توئیتی مدعی شد که لحظه آخر از اقدام تلافی‌جویانه صرف نظر کرده، اما احتمال درگیری نظامی همچنان وجود دارد.

برخی رسانه‌ها به نقل از وی مدعی شده‌اند که واشنگتن امروز (دوشنبه) سیاست تحریمی علیه ملت ایران را تشدید خواهد کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس درباره این تحولات می‌گوید، لندن گمان نمی‌کند تهران یا واشنگتن خواهان جنگ باشند اما بسیار نگران آن است که جنگ به‌صورت تصادفی رخ دهد.

" جرمی هانت " که نامزد پست نخست‌وزیری انگلیس نیز به شمار می‌رود، به بی‌بی‌سی گفت: هر چه در توان داریم برای کاهش (تنش‌ها) انجام می‌دهیم.

وی با هشدار درباره آنچه "اوضاع بسیار خطرناک خلیج (فارس) " خواند، اظهار داشت: می‌خواهیم تنش‌ها را کاهش دهیم اما طبیعتاً بسیار نگران هستیم. لندن از نزدیک با آمریکا در تماس بوده است.

تحلیلگران و صاحبنظران مسائل بین‌الملل معتقدند که کشورهای آمریکا، عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی از انگیزه‌های لازم برای تنش‌آفرینی، ایجاد ناامنی و ناآرامی در منطقه برخوردارند.

نظرات بینندگان