arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۵۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۴ تير ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تکه‌های پهپاد آمریکایی در تور صیادان قشمی / نخست وزیر ژاپن از ترامپ 'پیام شفاهی آورده بود' / واکنش پلیس به ویدئوی درگیری با یک دختر جوان در تهرانپارس: مواد مخدر مصرف کرده بودند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

وزیر خارجه بریتانیا: درخواست احتمالی آمریکا برای حمایت از اقدام نظامی علیه ایران را بررسی می‌کنیم --- جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا گفته است که آمریکا، متحد این کشور است و بریتانیا آمادگی دارد در صورتی که ایالات متحده خواستار حمایت نظامی برای عملیات علیه ایران شود، این درخواست را بررسی کند. هانت از گزینه های رهبری احتمالی حزب محافظه کار بریتانیا و نخست وزیری این کشور است.

ظریف: سامانه ای که پهپاد آمریکا را سرنگون کرد، ایرانی بود --- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته است "سامانه‌ای که پهپاد آمریکایی را بر فراز آبه ای خلیج فارس هدف قرار داد، کاملاً ایرانی بود". ظریف غیرایرانی بودن این سامانه را رد کرده و گفته "سامانه استفاده شده ایرانی بود و این باعث افتخار ملت ایران است که به این حد از پیشرفت در عرصه دفاعی دست یافته‌ایم".

ترامپ درباره تنگه هرمز: ما حتی نیاز نیست آنجا باشیم --- چند روز بعد از ساقط شدن یک پهپاد آمریکایی با موشک سپاه پاسداران در نزدیکی تنگه هرمز، دونالد ترامپ، توییت کرده است: "چین ۹۱ درصد نفت خود را از تنگه (هرمز) می‌گیرد و ژاپن ۶۲ درصد، و بسیاری از کشورهای دیگر هم همین طور. پس چرا ما (سال‌‎هاست) بدون هیچ پاداشی از خطوط کشتیرانی کشورهای دیگر حفاظت می‌کنیم. تمام این کشورها باید از کشتی‌های خودشان حفاظت کنند. ما حتی احتیاج نیست آنجا باشیم چرا که آمریکا (با فاصله) به بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی در سرتاسر جهان تبدیل شده است! درخواست آمریکا از ایران بسیار ساده است - نه تسلیحات هسته‌ای و نه حمایت بیشتر از تروریسم!"

تکه‌های پهپاد آمریکایی در تور صیادان قشمی --- قطعاتی از لاشه «گلوبال‌هاوک» غول جاسوسی ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا که سپاه آن را ساقط کرد صید تور صیادان قشمی شد.

آمریکا یک ناوگروه جدید به خلیج فارس فرستاد --- ایالات متحده آمریکا یک ناو جدید به خلیج فارس اعزام کرده است. این ناو گروه یواس‌اس باکسر نام دارد و به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس جایگزین ناویواس‌اس کیارسارج می شود. این دو ناوگروه در حوزه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین ماموریت انجام می دهند.

دادستان کل خبر رسیدگی مجدد به پرونده سعید طوسی را رد کرد --- حجت الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در ایران رسیدگی مجدد به پرونده سعید طوسی را رد کرده و گفته در رسیدگی قبلی به پرونده او اعمال نفوذ نشده است.

مشاور روحانی: اگر آمریکا چیزی بیش از برجام می خواهد باید چیزی بیش از برجام بدهد ---  حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی رئیس جمهور ایران: ادعای آمادگی آمریکا برای مذاکره بی‌قید و شرط با تداوم شرایط تهدید و تحریم پذیرفتنی نیست. اگر چیزی بیش از برجام می‌خواهند باید چیزهایی بیش از برجام بدهند؛ آن‌هم با تضمین بین‌المللی.

اولین قطار غیرمستقیم تهران به وان ترکیه شروع به کار کرد --- تسنیم، به نقل از مدیر عامل شرکت ریلی رجا از راه‌اندازی قطار تهران ــ وان ترکیه خبر داده است. این قطار مستقیم نیست و از راه تبریز به وان ترکیه می‌رسد. محمد رجبی، مدیرعامل شرکت رجا گفته: "قطار تهران ــ تبریز ــ وان ساعت ۹:۳۰ صبح امروز (دوشنبه سوم تیر) از تهران حرکت کرده که شامگاه امروز به شهر تبریز می‌رسد. "

نخست وزیر ژاپن از ترامپ 'پیام شفاهی آورده بود' --- سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به تهران و پیام دونالد ترامپ به ایران گفت است: نخست وزیر ژاپن حامل پیام کتبی از آمریکا برای ایران نبود، پیام شفاهی بود. آنها خواستار کاهش در منطقه بودند. ژاپنی‌ها تمایل ندارند که در این منطقه مهم تنشی وجود داشته باشد.

تحریم‌های آمریکا علیه دفتر رهبر معظم انقلاب، ۸ فرمانده ارشد سپاه/ تحریم ظریف تا چند روز دیگر ---  استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز دوشنبه، سوم تیرماه در یک نشست خبری اعلام کرد که واشینگتن دفتر حضرت آیت الله خامنه ای و چند تن از فرماندهان سپاه را تحریم می کند. منوچین گفته است جواد ظریف، وزیر خارجه ایران تا آخر هفته تحت تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد.

الزام استفاده از کارت سوخت شخصی از ۲۰ مرداد --- مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از الزام استفاده از کارت سوخت شخصی از تاریخ ۲۰ مردادماه خبر داد و گفت: این طرح را با هدف جلوگیری از سوءاستفاده و مقابله با قاچاق سوخت اجرایی خواهیم کرد.

واکنش پلیس به ویدئوی درگیری با یک دختر جوان در تهرانپارس --- مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ در توضیح خود آورده است: «عصر روز شنبه یکم تیرماه در پی تماس تلفنی تعدادی از شهروندان مبنی بر حضور چند دختر و پسر در پارک پلیس منطقه تهرانپارس و انجام حرکات نامتعارف و به دور از شئون اخلاقی از سوی آنان، واحد گشت کلانتری برای بررسی موضوع به محل اعزام شد که در بررسی اولیه مشخص شد پنج دختر و پسر که فاقد حرکات طبیعی و نرمال و همچنین پوشش مناسب بودند، با انجام شوخی‌های سخیف، نامتعارف و به دور از شئون اخلاقی و عرف جامعه با یکدیگر، موجبات جریحه‌دار شدن احساس شهروندان و به دنبال آن نارضایتی و اعتراض دیگر افراد حاضر در پارک را فراهم کرده‌اند.» این گزارش افزوده است: «در بررسی‌های اولیه مشخص می‌شود این افراد به دلیل مصرف مواد مخدر توهم‌زا فاقد حالت طبیعی بوده‌اند؛ لذا در این خصوص اقدامات قانونی صورت گرفت.»

نظرات بینندگان