arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۰۵ تير ۱۳۹۸

قره قاط گیاهی با اثرضد دیابتی و فشار خون

قره قاط گیاهی با اثرضد دیابتی و فشار خون است که میوه آن را می توان به صورت تازه و خشک مصرف کرد. از برگ و میوه این گیاه برای درمان بیماری دیابت استفاده می شود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قره قاط گیاهی با اثرضد دیابتی و فشار خون است که میوه آن را می توان به صورت تازه و خشک مصرف کرد. از برگ و میوه این گیاه برای درمان بیماری دیابت استفاده می شود

 

قره قاط میوه هایی ریزتیره رنگ دارد که در تابستان و پاییز به بار می نشیند. برای اطلاع از نحوه تهیه و مصرف دکترسعید کیانبخت متخصص داروشناسی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی نکاتی را به خبرنگار سلامت زندگی سلام می گوید :

 

قره قاط با نام علمی Vaccinium arctostaphylos، بومی منطقه غرب ایران درمنطقه اسالم و خلخال رشد می کند . به طور سنتی مردم از برگ ومیوه آن برای درمان دیابت وکاهش فشارخون بالا استفاده می کنند. علاوه بر این که قره قاط یا قره قات را می توان به طورسنتی استفاده کرد، ما با آزمایش بالینی اثر متوجه آثار مثبت مصرف عصاره میوه و برگ این گیاه بر بیماران مبتلا به قند و فشار خون بالا شدیم.

 

مصرف این گیاه همراه با داروها
اگر بخواهید ازاین گیاه استفاده کنید باید داروهایی را که پزشک تجویز کرده است چه برای دیابت و چه فشار خون مصرف و همراه با آن از میوه یا برگ استفاده کنید.

 

طریقه مصرف
دو و نیم گرم صبح وهمین مقداررا بعد از ظهررا در یک استکان آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و به عنوان داروی کمکی استفاده کنید.(با مشورت پزشک)
این گیاه نه سیاه گیله و نه بلوبری است و اگر می خواهید از خود این گیاه استفاده کنید و به اشتباه میوه دیگری به شما داده نشود، بهتر است از تی بک آن که در داروخانه ها دیده می شود خریداری کنید.

قره قاط با بلوبری هم خانواده گونه شان متفاوت است . بلوبری در ایران رشدنمی کند و آن چه بازاردیده می شود در واقع از کشورهای دیگر وارد شده است .

 

مکانیسم اثر
اثر ضد دیابت یک بار مصرف عصاره این گیاه که اثری مشابه انسولین دارد، تا چند هفته در بدن باقی می ماند. آنتوسیانین ها هم ازمهم ترین ترکیبات این گیاه شمرده می شود.

 

اما مکانیسم عمل این گیاه مهار جذب گلوکز از روده.
افزایش برداشت گلوکزتوسط سلول ها وکاهش گلوکز خون.
مهار گلوکونئوژنز( ساخت کربوهیدرات از پیش سازهای غیر کربوهیدراتی) درکبد.
در افراد مبتلا به دیابت نوع دو مقدار HDL کاهش می یابد و می تواند LDL را در مقابل آسیب اکسیداتیو ( افزایش رادیکال آزاد که منجر به سرطان می شود) محافظت کرده و ازایجاد LDL اکسید شده جلوگیری کند .

 

موارد منع مصرف قره قاط
مقادیر درمانی و زیاد قره قاط باید با تجویز پزشک صورت گیرد.به گزارش سایت گیاهان دارویی، استفاده از ترکیبات دارویی قره قاط در بیماران مبتلا به ناراحتی های کبدی و افرادی که از داروهای ضد انعقادی استفاده می کنند، باید با احتیاط همراه باشد.

مقدار اگزالات موجود در قره قاط نسبتا بالا است، از این رو مصرف آن برای افراد با سابقه سنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرا ممنوع است .مصرف مقدار زیاد قره قاط ممکن است مشکلات روده ای و معده ای مانند اسهال ایجاد کند.

 

 روزنامه خراسان 

نظرات بینندگان