arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۵۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۹ - ۰۵ تير ۱۳۹۸

نماینده اتحادیه اروپا در نشست شورای امنیت: خواستار کاهش میزان تنش و حضور نظامی همه بازیگران در منطقه هستیم/ ایران به تعهداتش پایبند باشد

نماینده اتحادیه اروپا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع توافق هسته‌ای، گفت که بروکسل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای متأسف است، اما معتقد است که ایران همچنان باید به تعهداتش ذیل این توافق پایبند باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نماینده اتحادیه اروپا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع توافق هسته‌ای، گفت بروکسل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای متأسف است، اما معتقد است که ایران همچنان باید به تعهداتش ذیل این توافق پایبند باشد.

به گزارش فارس، نماینده اتحادیه اروپا در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع وضعیت توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱، بار دیگر گفت ایران باید با وجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، به اجرای تعهدات خود ادامه دهد.

وی که به نمایندگی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صحبت می‌کرد، گفت: «چهار سال از دستیابی تاریخی به توافق هسته‌ای گذشته است... در این برهه چالش‌برانگیز، لازم است دستاوردهای توافق هسته‌ای را یادآوری کنیم.»

این مقام اروپایی سپس به تشریح مفاد هسته‌ای برجام پرداخت و با بیان اینکه این توافق توانست برنامه هسته‌ای ایران را محدود کند، آن را «جزئی کلیدی در معماری عدم اشاعه» توصیف کرد و گفت: «به همین جهت است که اتحادیه اروپا قاطعانه از این توافق پشتیبانی می‌کند و به تلاش برای حفظ این توافق متعهد است... اتحادیه اروپا همچنان به اجرای کامل و مؤثر این توافق متعهد است، مشروط بر اینکه ایران به اجرای تعهدات خود ادامه دهد.»

وی با بیان اینکه توافق هسته‌ای در دستیابی به اهدافش موفق بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ۱۵ بار پایبندی ایران به توافق را تایید کرده، گفت ایران «باید» همچنان به این توافق پایبند باشد.

او سپس با اشاره به اینکه «عادی‌سازی روابط اقتصادی و تسهیل تجارت ایران» یکی از بخش‌های محوری توافق هسته‌ای بود، گفت: «از این منظر، اتحادیه اروپا... عمیقا از خروج ایالات متحده از این توافق متأسف است. اعمال تحریم‌های یکجانبه توسط ایالات متحده، تصمیم این کشور به عدم تمدید معافیت‌های تجارت نفتی و عدم تمدید کامل همکاری‌های پروژه‌های عدم اشاعه، اثری چشمگیر بر اقتصاد ایران داشته است.»

این مقام اروپایی بیانیه‌های پیشین اتحادیه اروپا در مورد برجام را یادآور شد و گفت موگرینی همچنان به تلاش برای محقق کردن منافع اقتصادی متصور در برجام برای ایران متعهد است. وی افزود: «عملیاتی شدن اینستکس... در حال پیشرفت است و تجارت مشروع با ایران را، منطبق با قوانین و قواعد بین‌المللی و اروپایی، امکان‌پذیر می‌کند.»

او افزود: «در عین حال، اتحادیه اروپا با نگرانی شدید اشاره می‌کند که بیانیه‌های مختلف ایران در ارتباط با تعهدات این کشور در برجام... اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای پایبند است و ضرب‌الاجل را نمی‌پذیرد و پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را بر اساس عملکردش می‌سنجد.»

وی همچنین گفت در حال حاضر چندین پروژه همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای میان ایران و دیگر اعضای توافق هسته‌ای در جریان است. او در ارتباط با کانال خرید توافق هسته‌ای نیز این ساز و کار را مکانیزمی مربوط به شورای امنیت خواند و گفت اینکه هنوز درخواست‌هایی برای انتقال اقلام از طریق این کانال ارائه می‌شود و تمام ۱۵ عضو شورای امنیت از جمله آمریکا نیز پذیرفته‌اند این درخواست‌ها را به شکلی «بی‌طرفانه» مورد بررسی قرار دهند، «پیامی مثبت» است. به گفته وی، تاکنون ۴۴ درخواست انتقال کالا از طریق این کانال، ارائه شده است.

او در ادامه به تحولات فراتر از مسئله هسته‌ای در ارتباط با ایران پرداخت و با ابراز نگرانی از رخدادهای اخیر در منطقه، گفت: «اتحادیه اروپا همواره کاهش میزان تنش و میزان حضور نظامی همه بازیگران را خواستار است و به ایران توصیه می‌کند از اقداماتی که می‌تواند به تعمیق عدم اعتماد منجر شود، خودداری کند؛ اقداماتی مانند آزمایش موشک‌های بالستیک، که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ناهمخوان هستند.»

این مقام اروپایی، اتحادیه اروپا را پیشتاز دیپلماسی چندجانبه خواند و گفت به لطف برجام امکان بحث و تبادل نظر با ایران در مورد موضوعات منطقه‌ای نیز فراهم شده و در نبود این توافق، چنین کانال‌هایی شکل نمی‌گرفت.

وی در پایان گفت: «امروز احتمالا در برهه‌ای حساس در مورد آینده برجام قرار داریم، با این حال، باید یادآور شد که برجام یک توافق هسته‌ای بود که به نتایج خود دست یافته بود. هیچ جایگزین معتبر و صلح‌آمیزی برای آن وجود ندارد و اتحادیه اروپا به همراه دیگر اعضای جامعه بین‌الملل به نحوی خستگی‌ناپذیر تا زمانی که ایران به این توافق پایبند باشد، برای حفظ آن تلاش خواهد کرد.»

نظرات بینندگان