arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۵۹۷۱
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۸

گوترش: توافق هسته‌ای عاملی برای ثبات بوده و حفظ آن بسیار مهم است

دبیر کل سازمان ملل در ژاپن گفت که توافق هسته‌ای با ایران که در سال 2015 حاصل شد، عاملی برای ثبات بوده و حفظ آن بسیار مهم است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گوترش: توافق هسته‌ای عاملی برای ثبات بوده و حفظ آن بسیار مهم است«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل روز جمعه خواستار کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و حفظ توافق هسته‌ای حاصل شده در سال 2015 شد.

وی که در جمع خبرنگاران و در حاشیه نشست گروه 20 در ژاپن صحبت می‌کرد گفت: توافق هسته‌ای عاملی برای ثبات بوده و  حفظ آن بسیار مهم است.

دبیر کل سازمان ملل در ادامه افزود: جلوگیری از هرگونه تقابل در منطقه خلیج فارس نگرانی مهمی برای شرکت کنندگان کلیدی در نشست گروه 20 است.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌هاشدت گرفت .

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می سال گذشته (۱۸ اردیبهشت‌ماه 1397) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد.

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون هیچ اقدام عملی برای محقق کردن وعده‌هایشان صورت نداده‌اند. 

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی دوشنبه ۲۷ خرداد در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) گفته بود که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهد کرد. 

منبع: فارس
نظرات بینندگان