arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۶۰۱۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۰۸ تير ۱۳۹۸

فرانسه داغ‌ترین روز تاریخ هواشناسی خود را ثبت کرد

دماسنج‌ها در جنوب فرانسه با ثبت گرمای ۴۹.۵ درجه سانتیگراد که تقریبا برابر ۱۱۵ درجه فارنهایت است گرم‌ترین روز در تاریخ هواشناسی فرانسه را ثبت کردند. اگنس بوزان، وزیر بهداشت و سلامتی فرانسه هشدار داده که "همه مردم در خطرند."
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دماسنج‌ها در جنوب فرانسه با ثبت گرمای ۴۹.۵ درجه سانتیگراد که تقریبا برابر ۱۱۵ درجه فارنهایت است گرم‌ترین روز در تاریخ هواشناسی فرانسه را ثبت کردند.

به گزارش ایسنا، قاره اروپا طی چند روز گذشته با موجی از گرمای بی‌سابقه روبروست.

روز گذشته (جمعه) روستای "گلاگی لمونته" در جنوب فرانسه در حالی گرمای ۴۹.۵ درجه سانتیگراد را شاهد بود که رکورد قبلی در این ناحیه ۴۴.۱ درجه سانتیگراد بوده و در خلال مستقر شدن جبهه هوای گرم سال ۲۰۰۳ ثبت شده بود. در جریان آن موج گرما هزاران نفر در اروپا جان خود را از دست دادند.

اگنس بوزان، وزیر بهداشت و سلامتی فرانسه هشدار داده که "همه مردم در خطرند."

سیستم هواشناسی فرانسه در اقدامی بی‌سابقه برای چهار منطقه جغرافیایی در این کشور بالاترین درجه هشدار هواشناسی که قرمز است صادر کرده است.

همه این نواحی در جنوب فرانسه هستند هرچند مابقی این کشور هم با هشدار نارنجی گرما روبروست که فقط یک سطح با قرمز (بالاترین سطح) فاصله دارد.

هواشناسان می‌گویند این جبهه گرما از شمال آفریقا و توسط فشار جوی بالای اروپای مرکزی و طوفان‌های اقیانوس اطلس به فرانسه رسیده‌اند.

فردی سردا، شهردار روستای گلاگی لمونته می‌گوید: این گرمای بی‌سابقه حقیقتی است که روستای ما باید با آن روبرو شود.

صدها مدرسه در فرانسه تعطیل شده‌اند و محدودیت‌های ویژه ای برای مصرف آب در نظر گرفته شده است.

در اسپانیا آتش‌نشان‌ها برای خاموش کردن گسترده‌ترین آتش‌سوزی جنگل‌ها طی ۲۰ سال گذشته تلاش می‌کنند.

وزارت بهداشت ایتالیا نیز برای ۱۶ منطقه هشدار گرما و سلامت صادر کرده است.

آن طور که گزارش شده دو نفر در اسپانیا بر اثر گرما سکته کرده‌اند هر چند تعداد جان باختگان این موج گرما احتمالا بیشتر است.

در فرانسه تعداد غرق شدگان در آب افزایش یافته و آن طور که ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر این کشور گفته مردم به علت گرما خطر می‌کنند و به آب می‌زنند و به همین علت هر روز آماری از غرق‌شدگان گزارش می‌شود.

اگر چه ربط دادن یک واقعه مجرد هواشناسی به پدیده گرمایش کره زمین بسیار دشوار است اما دانشمندان معتقدند با ادامه تغییرات اقلیمی تعداد موج‌های گرما بیشتر و میزان تکرار آنها افزایش خواهد یافت.

آمارهای هواشناسی که ثبت و نگه‌داری آنها از قرن نوزدهم آغاز شده است نشان می‌دهد که سطح کره زمین از زمان عصر صنعتی دست کم یک درجه سلسیوس گرم‌تر شده است.

موسسه هواشناسی پستدام آلمان می‌گوید پنج تابستان داغ از قرن پانزدهم میلادی تا کنون همگی ظرف ۱۹ سال گذشته (قرن بیست و یکم) روی داده است.

به گزارش بی‌بی‌سی،‌ دانشمندان نگرانند که شتاب سریع گرمایش زمین به استفاده روز افزون سوخت‌های فسیلی مرتبط باشد و پیامدهای آن ثبات حیات بر کره‌ زمین را به مخاطره بیاندازد.

نظرات بینندگان