arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۶۰۴۲
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۲ - ۰۸ تير ۱۳۹۸

پیشنهاد کوشنر به نخست وزیر لبنان؛ پول در مقابل مشارکت در معامله قرن

کوشنر به طور غیررسمی به حریری پیشنهاد کرد در مقابل حل و فصل هرچه سریع‌تر پرونده ترسیم مرزی، حدود شش میلیارد دلار برای حمایت از طرح‌های سرمایه گذاری در لبنان دریافت کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

شتاب آمریکا برای حل و فصل موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی با هدف یک تیر و دو نشان در جریان است، به این معنی که به بهانه این پرونده اولاً مانع توسعه روابط لبنان و روسیه شده و دوم اینکه لبنان را به معامله قرن سوق دهد.

به نوشته روزنامه الاخبار، برخی اطلاعات موجود حاکی از این است که سعد حریری نخست وزیر لبنان پیشنهادات مفصلی از جرد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دریافت کرده است.

نکته قابل توجه اینکه در شرایطی که شتاب آمریکا برای پایان دادن به اختلاف لبنان و "اسرائیل" بر سر پرونده ترسیم مرزها سوال برانگیز است مشخص شد واشنگتن در اصل بر این اساس میانجیگری در این موضع را برعهده گرفته که در رقابت نفتی با روسیه از خاورمیانه تا اروپا منافع خود را تأمین کند.

در همین ارتباط کوشنر به طور غیررسمی به حریری پیشنهاد کرد در مقابل حل و فصل هرچه سریع‌تر پرونده ترسیم مرزی، حدود شش میلیارد دلار برای حمایت از طرح‌های سرمایه گذاری در لبنان دریافت کند.

به نوشته الاخبار این پول‌ها رایگان به لبنان داده نمی‌شودبلکه به این معنی است که آمریکا با حل و فصل پرونده مرزی و پرداخت پول در مقابل آن به دنبال سوق دادن لبنان به معامله قرن بوده و بر این اساس کوشنر به سعد حریری پیشنهاد کرد، در مقابل تسهیل زمینه حل و فصل پرونده ترسیم مرزی مبلغ زیادی پول دریافت کند.

همچنین آمریکا متعهد می‌شود روند بازگشت پناهجویان سوری از لبنان به کشورشان را تسریع کند و به فلسطینی‌هایی که در لبنان می‌مانند اجازه دهد در پروژه‌های سرمایه گذاری این کشور مشارکت داشته باشند که این عملاً یعنی ایجاد وطن جایگزین برای فلسطینی‌ها.

در مقابل آمریکا به عربستان و امارات متحده عربی فشار می‌آورد که مبالغ زیادی را در بانک لبنان سپرده گذاری کنند.

در همین ارتباط روزنامه "البناء" نیز نوشت: "دیوید ساترفیلد" معاون وزیر خارجه آمریکا و میانجی پرونده مرزی بین لبنان و "اسرائیل" سه شنبه آینده وارد بیروت می‌شود بدون اینکه فضای مثبتی در خصوص پرونده ترسیم مرزی حاصل شده و یا امکان ادامه گفتگوها بر اساس دیدگاه مورد نظر لبنان وجود داشته باشد.

در این میان آمریکا در تلاش است لبنان را در خصوص روابط با روسیه تحت فشار قرار دهد و نکته قابل توجه اینکه الیاس بوصعب وزیر دفاع لبنان که قرار بود به روسیه برود، از پذیرفتن دعوت همتای روس خود عذرخواهی کرده و همزمان با آن با "الیزابت ریچارد" سفیر آمریکا در لبنان و یک هیئت از کمیته تسلیحاتی سنای آمریکا دیدار کرد.

این دیدار در شرایطی صورت گرفت که آمریکا با کمک تسیلحاتی روسیه به لبنان مخالف است و به طور تلویحی تهدید کرده که اگر لبنان از این خط قرمز عبور کند کمک‌های خود به ارتش لبنان را متوقف خواهد کرد.

ماجرای پرونده ترسیم مرزی لبنان و فلسطین اشغالی در سال ۲۰۱۲ با پیشنهاد آمریکا وارد فاز جدیدی شد، به این معنی که آمریکا که میانجیگری در این پرونده را بر عهده دارد، پیشنهاد کرد ۶۰ درصد از منطقه مورد اختلاف لبنان و "اسرائیل" به لبنان و ۴۰ درصد دیگر به اسرائیل واگذار شود اما لبنان آن را نپذیرفت و اعلام کرد ذره‌ای از حق خود کوتاه نخواهد آمد و این منطقه کاملاً لبنانی است. پس از آن تا امروز میانجیگری آمریکا در خصوص این پرونده ادامه داشته است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان