arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۶۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۶ - ۱۰ تير ۱۳۹۸

آژانس اتمی: به زودی درباره ذخایر اورانیوم ایران گزارش می‌دهیم

یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه در واکنش به خبر عبور ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، اعلام کرد که در حال بررسی صحت آن هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

آژانس اتمی در اولین واکنش به خبر عبور میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد ایران از سقف تعیین‌شده در برجام، گفت که به‌زودی در این باره گزارشی ارائه خواهد کرد.

به گزارش فارس، یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) در واکنش به خبر عبور ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، اعلام کرد که در حال بررسی صحت آن هستند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» بازرسان آژانس اتمی در حال بررسی این مسئله هستند که آیا ایران بیشتر از سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای موسوم به برجام، اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد ذخیره کرده است.

در بیانیه سخنگوی آژانس اتمی آمده است: «ما از گزارش رسانه‌ها درباره ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با درصد پایین، آگاه هستیم. بازرسان ما در محل هستند و به‌زودی بعد از راستی‌آزمایی از ذخایر ایران، به مقر آژانس گزارش می‌دهند».

ظهر امروز بود که یک منبع آگاه به خبرگزاری فارس اطلاع داد: «امروز (دوشنبه) بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته، مجددا وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است».

پس از آن نیز خبرگزاری «رویترز» و شبکه انگلیسی‌زبان «بی‌بی‌سی» در گزارش‌های جداگانه به نقل از «منابع خود»، عبور ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از ۳۰۰ کیلوگرم را تایید کردند.

طبق بندهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران می‌تواند تا سقف ۳۰۰ کیلوگرم به غنی‌سازی اورانیوم آن‌هم با خلوص ۳.۶۷ درصد ادامه دهد که این سطح از غنی‌سازی به ادعای غربی‌ها برای تامین انرژی مورد نیاز نیروگاه‌های تولید برق و مصارف صلح‌آمیز کفایت می‌کند.

نظرات بینندگان