arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۶۷۵۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۴ - ۱۱ تير ۱۳۹۸

منشور همکاری اوپک و غیر اوپک تصویب شد

بیانیه پایانی اجلاس ۱۷۶ اوپک روز سه شنبه منتشر شد که در آن به موافقت وزرا با تمدید توافق کاهش تولید نفت به مدت ۹ ماه دیگر، تصویب متن پیش نویس منشور همکاری اوپک و غیراوپک و تمدید دبیر کلی محمد بارکیندو برای یک دوره سه ساله دیگر اشاره شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

بیانیه پایانی اجلاس ۱۷۶ اوپک روز سه شنبه منتشر شد که در آن به موافقت وزرا با تمدید توافق کاهش تولید نفت به مدت ۹ ماه دیگر، تصویب متن پیش نویس منشور همکاری اوپک و غیراوپک و تمدید دبیر کلی محمد بارکیندو برای یک دوره سه ساله دیگر اشاره شده است.

در این بیانیه آمده است: اوپک تحولات بازار نفت پس از برگزاری آخرین اجلاس در دسامبر سال گذشته و دورنمای بازار نفت در ماه‌های باقی‌مانده سال ۲۰۱۹ میلادی را مورد بررسی قرار داد. همچنین کاهش توان اقتصادی، چالش‌های بزرگ بین المللی، ابهامات درباره ادامه مذاکرات تجاری و مسائل ژئوپولیتیک از دیگر مواردی بود که در اجلاس مورد توجه قرار گرفت.

به این مساله هم توجه شد که حجم تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹ بعد از برگزاری آخرین نشست اوپک کاهش یافته و اجلاس درباره تأثیر این تحولات بر بازار جهانی و صنعت نفت تبادل نظر کرد.

اوپک با در نظر گرفتن عوامل بنیادین بازار کنونی و دیدگاه مورد اجماع درباره دورنمای ماه‌های باقی‌مانده سال ۲۰۱۹ میلادی، تصمیم گرفت کاهش تولید داوطلبانه مورد توافق در نشست ۱۷۵ اوپک را برای ۹ ماه دیگر (از اول ژوئیه سال ۲۰۱۹ میلادی تا ۳۱ مارس سال ۲۰۲۰ میلادی) تمدید کند.

با این تصمیم کشورهای عضو اوپک، ادامه تعهد خود برای تمرکز بر ثبات و توازن بازار نفت به نفع تولید کننده، مصرف کننده وسلامت اقتصاد جهانی را مورد تائید قرار دادند.

در این بیانیه همچنین آمده است که متن پیش‌نویس منشور همکاری (اوپک و غیراوپک) تصویب و از کشورهای عضو خواسته شد این متن را در فرایندهای ملی مربوط به هر کشور، به جریان بیاندازند.

اعضای اوپک همچنین دوره دبیر کلی محمد بارکیندو را برای یک دوره سه ساله دیگر، همسو با ماده ۲۸A اساسنامه اوپک تمدید کردند که از اول ماه اوت سال ۲۰۱۹ میلادی اجرایی می‌شود.

همچنین تصمیم گرفته شد که نشست آینده اوپک در روز پنجم دسامبر (۱۴ آذر ماه) سال جاری در وین، پایتخت اتریش برگزار شود.

یک‌صد و هفتاد و ششمین نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز دوشنبه با حضور وزرای ۱۴ کشور عضو از جمله بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در مقر دائمی این سازمان در وین پایتخت اتریش گشایش یافت.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با بیان اینکه خواسته‌های ایران در این اجلاس محقق شد گفت: ایران همانند نشست گذشته اوپک از توافق کاهش تولید نفت معاف ماند.

نشست اوپک در حالی برگزار شده است که تهدید به صفر کردن صادرات نفت ایران، تنش تجاری آمریکا و چین، افزایش تولید و صادرات نفت آمریکا، افزایش ذخیره‌سازی نفت کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD)، حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان و همچنین نشست سران گروه ۲۰ برخی از مهم‌ترین مسائل بازار نفت پس از نشست گذشته این سازمان بوده است.

نظرات بینندگان