arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۷۶۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۱۶ تير ۱۳۹۸

وزیر امور اسکاتلند در کابینه انگلیس: خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا ممکن است به تجزیه انگلیس منجر شود

وزیر امور اسکاتلند در واکنش به سخنان بوریس جانسون بخت اصلی سمت نخست وزیری انگلیس درباره خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا هشدار داد که این رویکرد به تحریک جناح های راست افراطی و تجزیه انگلیس منجر خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور اسکاتلند در واکنش به سخنان بوریس جانسون بخت اصلی سمت نخست وزیری انگلیس درباره خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا هشدار داد که این رویکرد به تحریک جناح های راست افراطی و تجزیه انگلیس منجر خواهد شد.

در حالی که جانسون بر اساس بیشتر نظرسنجی ها، تنها چند هفته تا تصاحب کرسی نخست وزیری فاصله دارد، «دیوید ماندل» در یادداشتی برای آبزرور یادآورشد: اسکاتلند سر وزیری دارد که اولین اولویت حقیقی او جدایی از انگلیس است. بنابراین از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا به عنوان یک مشکل استقبال می کند.

وی افزود: خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا نه تنها به اقتصاد آسیب می زند بلکه منجر به تحریک جناح های ملی‌گرا می شود که ادعا می کنند انگلیس حسی به اسکاتلند ندارد. بنابراین نخست وزیر جدید با مشکلات قابل توجهی روبه رو است و باید اتحاد انگلیس را در اولویت کارهای خود قرار گیرد.

جانسون برخلاف رای پارلمان انگلیس معتقد است که لندن باید به هر قیمتی ۳۱ اکتبر (۹ آبان) آینده، حتی بدون دست یابی به توافق از اتحادیه اروپا خارج شود. او حتی پیشنهاد کرده که در آستانه پایان مهلت برگزیت و در صورت مخالفت پارلمان، این نهاد قانون گذار را برای چند روز تعلیق می کند تا برگزیت محقق شود. اقدامی که خشم شدید نمایندگان مجلس را به دنبال داشته و خواستار دخالت ترزا می نخست وزیر مستعفی انگلیس شده اند.

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه و رقیب اصلی جانسون، موضع ملایم تری دارد و مخالف خروج بدون توافق از اتحادیه اروپاست. او حاضر است که مهلت ۳۱ اکتبر را به شرطی که اروپا آماده بده بستان باشد، تمدید کند. البته تغییر آرایش جناح های قدرت در پارلمان اروپا و حضور قابل توجه نمایندگان احزاب دست راستی، برگزیت را در مسیر دشواری قرار داده است.

«ترزا می» تا روزهای آخر تلاش کرد تا پیش از انتخابات پارلمان اروپا، طرح چگونگی خروج از اتحادیه اروپا را که آذرماه گذشته به تصویب ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا رسید به تأیید پارلمان داخلی کشورش برساند. با این حال بیشتر نمایندگان مجلس، برای سه بار به این طرح رأی مخالف داده و برگزیت را به بن بست کشاندند.

اینک نخست وزیر جدید انگلیس اگر بخواهد مسیر میانه روی را طی کند، دورنمای پر پیچ و خمی را در انتظار خواهد داشت. او همچنین میراث دار بحرانی کم‌سابقه در اوضاع سیاسی است که بایستی تلاش کند تا شکافی را که به لطف برگزاری همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا نمایان و با گذشت سه سال عمیق‌تر شده است، ترمیم کند.

«نیکلا استرجن» سر وزیر اسکاتلند پیشتر با اشاره به بحران برگزیت تصریح کرد که این مساله به گرایش بیشتر مردم اسکاتلند به جدایی از دولت لندن منجر شده است. او وعده داده است تا پیش از سال ۲۰۲۱ همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از انگلیس را برگزار کند. استرجن و سایر حامیان برگزاری همه‌پرسی مجدد در مورد حق تعیین سرنوشت اسکاتلند معتقدند که رأی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، اوضاع را تغییر داده است.

حزب پلیدکیمر ولز هم با الهام گیری از تحولات اسکاتلند، خواستار جدایی این منطقه از انگلیس شده و دو ماه پیش برای اولین بار هواداران خود را به خیابان کشید. در جریان این حرکت اعتراضی، هزاران نفر از اهالی کاردیف با حضور در خیابان‌های این شهر و در تجمعی که در تاریخ این منطقه بی‌سابقه بوده، «استقلال از انگلیس» را خواستار شدند.

«تونی بلر» نخست‌وزیر پیشین انگلیس چندی پیش در گفت وگو با شبکه «اسکای نیوز» تصریح کرد که این کشور به سمت برگزاری یک همه‌پرسی دوم می‌رود و در صورت برگزاری همه‌پرسی به‌احتمال بسیار زیاد، مردم انگلیس به ادامه حضور در اتحادیه اروپا رأی خواهند داد.

وی ضمن تأکید بر اینکه نتایج انتخابات خرداد ماه پارلمان اروپا از شکاف و دودستگی انگلیس حکایت داشت، پیش‌بینی کرد که انگلیس احتمالاً درنهایت از این اتحادیه خارج نمی‌شود.

نظرات بینندگان