arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۰ تير ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / روحانی چه پاسخی به پیام مکرون داد؟ / کنایه ظریف به گاندو / طرح پاریس برای حفظ برجام چیست؟ / پراید و پژو آردی در جاده‌ها تردد نکنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

پیام کتبی مکرون به روحانی --- دکتر روحانی پس از دریافت پیام کتبی رئیس جمهور فرانسه: ایران کاملا راه دیپلماسی را باز نگهداشته است/ هدف تهران اجرای کامل تعهدات طرفین در برجام است

ترامپ: تحریم‌ها علیه ایران بزودی افزایش می‌یابد --- دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در تازه‌ترین پیام خود که در توئیتر منتشر کرده از افزایش قریب‌الوقوع تحریم‌ها علیه ایران خبر داده است. او نوشته: "ایران مدتها بطور پنهانی به غنی‌سازی پرداخته‌ است؛ که در تناقض با توافق بسیار بد صد و پنجاه میلیارد دلاری جان کری و دولت اوباما (با ایران) بوده است." او همچنین نوشته: "تحریم‌ها بشدت (علیه ایران) به زودی افزایش می‌یابد."

سفیر بریتانیا در آمریکا استعفا کرد --- کیم داروک سفیر بریتانیا در آمریکا از سمت خود استعفا کرده است. در ایمیل‌های لو رفته سفیر بریتانیا در واشنگتن، او دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، را "بی‌منطق"، متزلزل و ناکارآمد توصیف کرده بود.  در یکی از پیغام‌های ارسال شده در ماه گذشته سفیر بریتانیا در آمریکا، سیاست‌های ایالات متحده در خصوص ایران را "غیرمنسجم و سردرگم" معرفی کرده بود. ترامپ در واکنش به ایمیل های لو رفته سفیر بریتانیا درباره عملکرد او گفته بود که "دیگر با او کار نخواهیم کرد."

واعظی: دولت حق دارد از سریال گاندو شکایت کند --- محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی گفته است دولت حق دارد از سریال گاندو شکایت کند. او گفته: "با وزارت خارجه‌ای که امروز در خط مقدم جبهه مقابله با دشمنان است در سریال گاندو برخورد بدی شده است و همچنین این اتفاق درباره وزارت اطلاعات کشور نیز افتاده است."

رئیس پلیس راهور: پراید و پژو آردی در جاده‌ها تردد نکنند --- سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی خواستار توقف تردد خودروهای پژو آردی و پراید در جاده‌ها شده‌اند. او گفته: "برخی خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند، آردی و پراید نباید در جاده ها تردد کنند و باید خودروسازان ما به سمت تولید خودروهای امن بروند." بنابر اعلام پلیس راهور بیش از نیمی از تصادفات رانندگی در ایران به دو خودروی پراید و پژو مربوط می‌شود.

بانک سرمایه؛ اتهام رشوه ۱۰ میلیارد تومانی به رئیس دفتر ریاست اسبق مجلس --- رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه دیروز ادامه یافت. در این جلسه نماینده دادستان تهران به نقل از یاسر ضیایی، یکی از متهمان گفته "مبلغ ١٠ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان به آقای درویش نوری، رئیس دفتر یکی از رؤسای سابق مجلس که از محل رشوه بوده است پرداخت کرده".

وزیر نفت: اطلاعات مربوط به صادرات نفت، اطلاعات جنگی است --- بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران با انتقاد از انتشار برخی اطلاعات مربوط به میزان صادرات نفت ایران گفته: "با توجه به اینکه ما در جنگ (جنگ اقتصادی با آمریکا) هستیم، اطلاعات مربوط به میزان صادرات نفت کشور اطلاعات جنگی محسوب می‌شود و انتشار آن باید با هماهنگی‌های مربوطه باشد."

تسهیلات جدید برای تردد مشمولان غایب خارج از کشور --- "اداره سرمایه انسانی سرباز" ستاد کل نیروهای مسلح از ارائه تسهیلاتی به مشمولان غایب خارج از کشور خبر داد. سردار موسی کمالی به خبرگزاری ایسنا گفته: "برابر این تسهیلات مشمولان غایب سربازی مقیم خارج از کشور که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند، می‌توانند حداکثر سه ماه و برای دو بار در سال در کشور تردد کنند."

روحانی: انگلیسی‌ها آغازگر ناامنی در دریا هستند --- حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در جلسه دیروز  هیئت دولت اقدام بریتانیا در توقیف محموله نفت ایران را "بسیار کودکانه، سخیف و اشتباه" توصیف کرده است. او گفته: "انگلیسی‌ها آغازگر ناامنی در دریا هستند و امیدواریم این کار را ادامه نداده و تکرار نکنند؛ چرا که تکرار آن موجب ناامنی در جهان شده و به زیان همه خواهد بود."

ظریف: پیشنهادی برای مبادله زاغری با نفت‌کش مطرح نشده --- محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیروز چهارشنبه (نوزدهم تیر ماه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران اقدام اخیر بریتانیا در توقیف نفتکش ایرانی را "راهزنی" خواند. او گفته: "تا کنون پیشنهادی از سوی بریتانیا مبنی بر مبادله نازنین زاغری با نفت‌کش ایرانی مطرح نشده است."

ظریف: پول نداریم فیلم تبلیغاتی بسازیم --- وزیر امور خارجه گفت: نخستین کسانی که در جریان پهپاد آمریکایی وارد عمل شدند و مانع شدند تا آمریکایی‌ها بتوانند روایت غلط خود را به دنیا ارائه دهند، دستگاه دیپلماسی بود. همکاری بسیار قوی که وزارت خارجه با ستاد کل داشت، باعث شد که بتوانیم با فاصله خیلی کمی از ماجرا، هم سفیر سوئیس را احضار و به او اعتراض کنیم و هم در این باره اطلاع رسانی داشته باشیم و به دبیرکل سازمان ملل نامه بنویسیم. ما اقدامات‌مان را انجام دادیم البته که پول نداریم تا فیلم تبلیغاتی از آن بسازیم.

حضور فتاح در بنیاد مستضعفان تایید شد؟ --- معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد تلویحا حضور فتاح در بنیاد مستضعفان را تایید کرد. اوایل هفته برخی اخبار از حضور پرویز فتاح در بنیاد مستضعفان و خداحافظی از کمیته امداد منتشر شد تا اینکه حجت‌الله عبدالملکی، معاون فتاح در کمیته امداد امام خمینی (ره) این خبر را در توئیت خود تأیید کرد. وی در توئیتر نوشت: «مهندس فتاح در حال تنظیم پیشنهادیه خود برای تحول در بنیاد مستضعفان هستند». عبدالملکی افزود: «بخش وظایف اقتصادی بنیاد با نگاه انقلابی بازنویستی خواهد شد و این نهاد در دوره جدید نهادی برای انقلاب اسلامی و مستضعفان می‌شود».

روایت سردار نظری از ماجرای کوی دانشگاه در سال ۷۸ --- «سردار نظری» فرمانده انتظامی تهران بزرگ در سال ۷۸ گفت: «موسوی لاری»، وزیر کشور وقت از طریق فرماندهان ارشد من فرمان برخورد با دانشجویان کوی دانشگاه تهران را صادر کرد. وزارت کشور به دانشجویان مجوز نداد و از طرفی هم روز ۱۶ تیرماه به پلیس کتبا نامه می‌دهند که هر گونه اختلالی که در محل به وجود آمد مسئولیت آن به عهده پلیس است و باید برخورد شود. اما از فردای آن روز علم حمایت از دانشجو را به دست گرفتند و تا امروز سنگ حمایت از دانشجو را به سینه میزنند!

بولتون: روزی به ظریف می‌گویم چگونه می‌شود به یک توافق بد پایان داد --- جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در توییتی در واکنش به سخنان ظریف نوشت: از وزیر امور خارجه ظریف بابت سخنان مهرآمیزش تشکر می‌کنم. روزی برایش خواهم گفت که چطور می‌شود به یک توافق بد، پایان داد.

پیشنهاد  آمریکا برای مذاکره از سرگیری روابط با ایران --- هیأت آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز (چهارشنبه) اقدامات ایران برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای را «باج‌خواهی» توصیف کرد. هیأت آمریکایی در این بیانیه افزایش سطح غنی‌سازی ایران را «مایه نگرانی شدید» توصیف و ادعا کرده است که ایران «هیچ دلیل معتبری» برای این کار ندارد. واشنگتن همچنین گفته «مسیری که ایران در پیش گرفته است، تنها به تعمیق انزوا و افزایش خطراتی که با آن روبروست، منتج می‌شود... ایالات متحده تصریح کرده که آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران است و احتمال عادی‌سازی کامل روابط را پیش می‌نهد.»

پولتیکو: «توقف در برابر توقف»، طرح فرانسوی‌ها برای نجات برجام ---  پولتیکو یک رسانه آمریکایی روز چهارشنبه به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داده فرانسه طرحی موسوم به «توقف در برابر توقف» در دست بررسی دارد که بر اساس آن کاهش تعهدات برجامی ایران در برابر توقف تحریم‌های آمریکا در سطح فعلی پیشنهاد شده است.

نظرات بینندگان