arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۳ - ۲۰ تير ۱۳۹۸

عربستان کنترل بنادر «مخا» و «الخوخه» یمن را از امارات تحویل گرفت

منابع خبری روز پنجشنبه گزارش دادند که عربستان سعودی کنترل دو بندر مخا و الخوخه در سواحل دریای سرخ را پس از عقب نشینی نیروهای اماراتی به عهده گرفته است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عربستان کنترل بنادر «مخا» و «الخوخه» یمن را از امارات تحویل گرفت

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه، عربستان سعودی در تلاش است تا کنترل بندرهای یمن در سواحل دریای سرخ را که پیش از این در اختیار امارات متحده عربی بود، پس از کاهش نیروهای اماراتی به دست گیرد.

هفتم تیرماه ۹۸ بود که منابع خبری اعلام کردند: امارات تصمیم گرفته حضور نظامی اش را در یمن کاهش دهد.

براساس گزارش ها، جنبش انصارالله یمن پس از کسب اطلاعاتی که حکایت از تغییر رویکرد مقام های ابوظبی در جنگ یمن دارد، حمله به امارات متحده عربی را به تعویق انداخته اند.

امارات در بخش‌های جنوبی یمن به صورت نظامی حضور دارد و از مزدوران محلی برای عملیات علیه نیروهای یمنی استفاده می‌کند.

ابوظبی در کنار ریاض، تأثیرگذار ترین طرف هایی هستند که فروردین ماه ۹۴ در قالب ائتلاف عربی، جنگی همه جانبه علیه یمن را آغاز کردند.

در همین حال به درخواست عربستان سعودی، دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی»، تجهیزات نظامی اماراتی را که پیش تر توسط استاندار جزیره «سقطری» توقیف شده بود به شورای انتقالی این جزیره تحویل داد.

امارات ۱۵ اردیبهشت ۹۷ نیز با پیاده کردن نیرو و ارسال تجهیزات نظامی، جزیره راهبردی سقطری را اشغال کرد و همین امر موجب تنش شدید میان ابوظبی و دولت منصور هادی به عنوان متحد سعودی ها شد.

اماراتی ها با جنبش جدایی طلبان جنوب که مخالف دولت هادی هستند، ائتلاف مشترکی تشکیل داده اند؛ آنها پایگاه ها و مراکز نظامی در یمن ساختند و در واقع یک دولت موازی به همراه نیروهای امنیتی مخالف دولت هادی ایجاد کرده اند.

نظرات بینندگان