arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۹۹۶۶
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۹ - ۲۶ تير ۱۳۹۸

روسیه: استفاده از زور علیه ایران موجب فروپاشی منطقه می شود

سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه نسبت به خطرات سناریوی استفاده از زور علیه ایران هشدار داد و گفت که این موضوع موجب فروپاشی منطقه می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه نسبت به خطرات سناریوی استفاده از زور علیه ایران هشدار داد و گفت که این موضوع موجب فروپاشی منطقه می شود.

"ماریا زاخارووا" سه شنبه شب در گفت وگو با رادیو "کومسومولسکایا پراودا" روسیه تصریح کرد: پیش بینی نتایج سناریوی استفاده از زور (علیه ایران) بسیار آسان است؛ به طوری که فردی که در این زمینه آگاهی نداشته باشد نیز براحتی می تواند آن را پیش بینی کند.

وی افزود: در قرن های گذشته این موضوع را به صورت مکرر دیده ایم (که استفاده از زور جواب نمی دهد.)

زاخارووا ادامه داد: با توجه به اینکه منطقه هنوز نتوانسته آثار و نتایج جنگ لیبی، سوریه و یمن را پشت سر بگذارد، پر واضح است که اجرای سناریوی نظامی علیه ایران منجر به فروپاشی (منطقه) می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: جامعه جهانی تاکنون راهی برای برقراری ثبات در منطقه خاورمیانه نیافته و تشدید تنش های اخیر موجب نگرانی همگان، یعنی کشورهای بزرگ و سازمان ملل متحد شده است.

آمریکا، اردیبهشت ۹۷ از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خارج شد؛ اقدامی که با محکومیت دیگر امضا کنندگان این توافق و جامعه جهانی رو به رو شد. جمهوری اسلامی ایران نیز پس از یک سال صبر راهبردی از اردیبهشت ماه ۹۸ و در پی انجام نشدن تعهدات دیگر امضا کنندگان این توافق، اقدام به کاهش برخی تعهدات خود از جمله سطح غنی سازی طبق توافق برجام کرد.

پس از بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای تعهدات خود، ذخایر اروانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصدی ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد.

ایران یکشنبه هفته گذشته (۱۶ تیرماه) به دنبال عدم پایبندی گروه ۱+۴ به تعهدات برجامی خود و برآورده نشدن مطالبات ایران در این توافق، گام دوم کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای را اجرا کرد که بر اساس آن، ایران دیگر محدودیت سطح غنی‌سازی تا سقف ۳.۶۷ را رعایت نخواهد کرد.

مقام های کشورمان با تأکید بر ادامه کاهش تعهدات برجامی خود تأکید کرده اند؛ این گام‌ها در چارچوب برجام و طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق است و در صورتی که شرکای برجام گام‌های لازم برای ایفای تعهدات خود بردارند، این اقدامات بسرعت قابل بازگشت است.

نظرات بینندگان