arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۰۴۴۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۹ - ۲۸ تير ۱۳۹۸

محسن هاشمی خبر داد: موافقت رئیس جمهور با برگزاری انتخابات شورایاری

امروز خوشبختانه پس از حدود یک سال پیگیری در آستانه برگزاری انتخابات شورایاری هستیم و با دستورات رییس جمهور، معاون اول، وزیر کشور و سایر مسئولان روند این انتخابات در هفته جاری آغاز شد و انشاءالله جمعه آینده شاهد برگزاری انتخاباتی بانشاط خواهیم بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محسن هاشمی خبر داد: موافقت سران سه قوه با برگزاری انتخابات شورایاری

شورایای می تواند یکی از ارکان اصلی حوزه رسمی تشکیل جامعه مدنی در ایران باشد و بدرستی این همایش شورایاری، مظهر مردمسالاری نامگذاری شده است چرا که با مشارکت اقشار مختلف اجتماعی، این نمایندگی جامعه مدنی بصورت کیفی نیز در شورایاری ها متبلور می گردد.

خوشبختانه با استقبال خوبی که در زمان ثبت نام صورت گرفت، حدود ۱۲ هزار تن از شهروندان تهرانی برای کاندیداتوری انتخابات شورایاری ثبت نام کردند و با سیاست احراز صلاحیت حداکثری، حدود ۹۹ درصد از کاندیداها تایید شدند و مابقی نیز عمدتا بخاطر نقص مدرک هنوز تایید نشده اند که فرصت دارند تا پایان امروز مدارک خود را تکمیل کنند.

نکته جالب توجه در این انتخابات کیفی شدن کاندیداها وافزایش سطح تحصیلات و تنوع اقشار و صنوف مختلف است به نحوی که سهم زنان با 4 درصد افزایش نسبت به دوره گذشته به 25 درصد رسیده و اقشار گوناگون نظیر اساتید دانشگاه، طلاب، ایثارگران و صنوف مختلف حضور پررنگی در کاندیداها دارند.

شاید در دوره فعلی، یکی از ویژگی ها، دسترسی بالا به فضای مجازی و شبکه های مجازی باشد که اطلاع رسانی و تبلیغات را کاراتر و کم هزینه نموده است و از امروز که فرصت شش روزه تبلیغات آغاز شده است می توان با ایجاد کمپینهای محلی و فضاهای مناسب در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، ایده ها کاندیداها و کارشناسان برای بهبود مدیریت شهری را به قضاوت عمومی گذاشت و به گرم شدن رقابت انتخاباتی نیز کمک کرد.

یکی از آسیبهایی که می تواند نهاد شورایاری را تضعیف کند، درگیری های سیاسی و جناحی است، در مورد ماهیت و کارکرد شورایاری ها و ارتباط آنها با احزاب سیاسی باید توجه داشته باشیم که اگر ما مدیریت محله و شورایاری را سیاسی و لیستی کنیم و براساس لیست احزاب بخواهیم فضا را دو قطبی یا چند قطبی کنیم ، با ماهیت و کارکرد شورایاری سازگاری چندانی ندارد وبرداشت من این است که بهتر است احزاب سیاسی در موضوع شورایاری مستقیما مداخله نکنند واین نهاد کارکردی فرهنگی، اجتماعی و خدماتی داشته باشد تا سیاسی، خوشبختانه در این انتخابات شاهد فضای سیاسی و جناحی نبوده ایم و خط کشی حزبی نداشته ایم.

الکترونیکی شدن انتخابات شورایاری ها نیز امکان جدیدی است تا خطا و کندی را در برگزاری انتخابات و شمارش آرای شهروندان کاهش دهد و تمرینی برای برگزاری الکترونیک انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای شهر وریاست جمهوری باشد که امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

انتخابات در ۳۵۲ محله بعنوان حوزه انتخابیه و ۱۷۰۴ شعبه اخذ رای که مشابه ادوار گذشته عمدتا در مساجد ومدارس قرار دارد در جمعه آینده برگزار می شود.

انشاءالله مطابق با هماهنگی های بعمل آمده و موافقت دولت، انتخابات شورایاری قرار است در روز چهارم مرداد برگزار شود و تاکنون، تصمیمی از سوی وزارت کشور یا دولت، برخلاف این موضوع به ما ابلاغ نشده است.

پیش از این مکاتباتی با ریاست محترم سازمان بازرسی کل کشور درباره انتخابات شورایاری داشته ایم و ایشان برگزاری انتخابات را منوط به به موافقت سران قوا کرده بودند که از طریق رییس جمهور دستور برگزاری انتخابات اخذ شد.

اینکه تشکیل شورایاری ها نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی است یا می توان با موافقت هیات وزیران انتخابات را برگزار کرد، موضوعی است که در گذشته نیز مطرح بوده و تاکنون چهار دوره این انتخابات برگزار شده است با این حال مدیریت شهری تهران بصورت قانون مند عمل می کند و ما تابع تصمیماتی هستیم که از سوی دولت و وزارت کشور به ما ابلاغ گردد و قطعا این موضوع نیز در مراجع ذیصلاح بررسی و تصمیم قانونی به ما ابلاغ خواهد شد.

نظرات بینندگان