arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۳۱ تير ۱۳۹۸
NPR (رادیو ملی آمریکا) گزارش داد؛

امریکا دست به دامن کشورهای آمریکای جنوبی برای تشکیل ائتلاف ضدایرانی / ناامیدی ترامپ از پیوستن آلمان و فرانسه به کمپین خود علیه تهران

دولت آرژانتین اخیرا گروه شبه حزب الله را در فهرست سازمان های تروریستی خود قرار داد. بدین ترتیب آمریکا متحد دیگری را به کمپین ضد ایرانی بین المللی خود اضافه می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امریکا دست به دامن کشورهای آمریکای جنوبی برای تشکیل ائتلاف ضدایرانی / ناامیدی ترامپ از پیوستن آلمان و فرانسه به کمپین خود علیه تهران

فرانکو اوردونز در «ان پی آر» (رادیو ملی آمریکا) نوشت: دولت ترامپ نتوانست متحدان سنتی خود را در اروپا برای ملحق شدن به کمپین ضد ایران قانع کند. به همین دلیل، واشنگتن اخیرا برای تقویت ائتلاف ضد ایرانی خود به مناطق دیگر از جمله آمریکای لاتین روی آورده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: دولت آرژانتین اخیرا گروه شبه حزب الله را در فهرست سازمان های تروریستی خود قرار داد. بدین ترتیب آمریکا متحد دیگری را به کمپین ضد ایرانی بین المللی خود اضافه می کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا آخر این هفته به آرژانتین سفر کرد تا در مراسم یادبود قربانیان بمب گذاری در یکی از مراکز یهودی پایتخت آرژانتین مشارکت کند. او همچنین در دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای نیم کره غربی در ارتباط با مسئله تروریسم حضور پیدا خواهد کرد. در این نشست، چالش های مرتبط با تروریسم مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

آقای ست جونز یکی از کارشناسان سابق پنتاگون است که در حال حاضر در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک به مطالعه تروریسم می پردازد. او در ارتباط با تصمیم اخیر آرژانتین گفت: « این موضوع باعث خوشحالی دولت ترامپ خواهد شد. در حال حاضر آن ها برای تشکیل ائتلاف خود علیه ایران با مشکل روبرو شده اند». آقای پمپئو همچنین از کشورهای اکوادور، السالوادور و مکزیک نیز بازدید خواهد کرد.

وزارت خارجه به سوالات ما در مورد برنامه های سفر آقای پمپئو پاسخ نداد. اما یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه روز پنج شنبه گفت: «ما قصد داریم که کشورهای آمریکای لاتین را برای تحریم سازمان های تروریستی قانع کنیم. در کوتاه مدت دوست داریم که کشورهای بیشتری قوانین ضد تروریسم ما را اتخاذ کنند. در بلند مدت نیز به دنبال گسترش همکاری های خود با کشورهای منطقه برای مقابله با این سازمان های تروریستی و حامیان مالی آن ها خواهیم بود».

مقامات آمریکایی به موفقیت مرکز هدف گیری تامین مالی تروریسم (TFTC) اشاره می کنند که در آن آمریکا، عربستان و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس برای مقابله با تروریسم با یکدیگر همکاری کرده اند.

ماه گذشته ایران یک پهپاد جاسوسی آمریکا را در نزدیکی تنگه هرمز سرنگون کرد. آقای ترامپ در ابتدا دستور حمله به چند موضع در داخل ایران را صادر کرده بود. اما در نهایت پیش از شروع عملیات از تصمیم خود پشیمان شد. این اتفاق دو کشور را تا مرز جنگ پیش برد.

آقای پمپئو مدتی بعد برنامه خود برای تشکیل یک ائتلاف بین المللی علیه تهران را شروع کرد. اما رهبران اروپایی در مقابل کمپین فشار حداکثری ترامپ علیه ایران مقاومت کرده اند. آن ها از تصمیم آقای ترامپ برای خروج از برجام انتقاد کردند. رهبران فرانسه و آلمان نیز کاهش تنش ها در منطقه را به عنوان اولویت اول خود اعلام کرده اند.

وزیر امور خارجه آلمان هشدار داد که هنوز خطر جنگ در خلیج فارس برطرف نشده است. آقای پمپئو تور بین المللی خود برای تشکیل ائتلاف ضد ایران را با بازدید از عربستان و امارات شروع خواهد کرد. این دو کشور در حال تلاش برای کاهش نفوذ تهران در منطقه هستند.

او سپس به آمریکای لاتین سفر خواهد کرد. آقای پاتریسیا بولریچ، وزیر امنیت آرژانتین هفته گذشته در مصاحبه با خبرنگاران برنامه کشورش برای تروریستی نامیدن حزب الله را تایید کرد و گفت: «ما به دنبال اعلام فهرستی از سازمان های مرتبط با فعالیت های تروریستی هستیم. تعدادی از این گروه ها سابقه فعالیت در آرژانتین را دارند».

اما مقامات ارشد اشاره می کنند که زمان این سفر به طور تصادفی انتخاب نشده است. سفر آقای پمپئو هم زمان با مراسم یادبود حادثه بمب گذاری آمیا در پایتخت آرژانتین است که به کشته شدن 85 نفر منجر شد. دادستان های کشور، حزب الله را متهم به پیاده سازی این عملیات کرده اند.

بازدید آقای پمپئو در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین انجام می شود. مائوریسیو ماکری، رئیس جمهور راست گرای این کشور قصد دارد که روابط خوب خود با آمریکا را در کمپین انتخاباتی به نمایش بگذارد.

تصمیم دولت آرژانتین برای قرار دادن حزب الله در فهرست سازمان های تروریستی از لحاظ سیاسی برای دولت ترامپ مهم خواهد بود. اما مشخص نیست که آیا به تشدید فشار بر ایران کمک خواهد کرد یا خیر.

آقای بنیامین گدان، عضو شورای امنیت ملی در امور آمریکای جنوبی در دولت باراک اوباما معتقد است که تصمیم اخیر دولت آرژانتین فشار بر دیگر دولت های آمریکای لاتین برای انجام اقدام یکجانبه علیه تهران را افزایش خواهد داد.

رئیس جمهور آرژانتین به کمک های اقتصادی دولت ترامپ وابستگی داشته است.

آمریکا همچنین سال گذشته صندوق بین المللی پول را برای اعطای وام 57 میلیار دلاری به آرژانتین تحت فشار قرار داد. گفتنی است، بقای اقتصاد آرژانتین وابسته به حمایت صندوق بین المللی پول است.

آقای ناتان سیلز، مسئول هماهنگ کننده امور ضد تروریسم در وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته در مرکز ویلسون طی مراسم یادبود بمب گذاری آمیا سخنرانی کرد. او گفت که مقامات آمریکایی و آرژانتینی برای هدف قرار دادن تروریسم بین المللی با یکدیگر همکاری خواهند کرد. او همچنین اشاره کرد که دولت در روزهای آینده برنامه های خود را به طور شفاف اعلام می کند.

نظرات بینندگان