arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۰۵۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۲۹ تير ۱۳۹۸

انتقاد مسیح مهاجری از اظهارنظرهای غیرضروری برخی از نظامیان و امامان جمعه: هرکس باید فقط در محدوده وظایف و اختیارات خود سخن بگوید

مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت: این درست است که کشور ما اکنون در شرایط حساسی قرار دارد. هرچند این حساسیت در حدی نیست که بتوان آن را حالت فوق‌العاده نامید ولی همین که بزرگ‌ترین قدرت مادی امروز جهان با ما درحال جنگ اقتصادی است و در عرصه نظامی نیز شاخ و شانه می‌کشد و تهدید می‌کند، شرایط را حساس می‌دانیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت: این درست است که کشور ما اکنون در شرایط حساسی قرار دارد. هرچند این حساسیت در حدی نیست که بتوان آن را حالت فوق‌العاده نامید ولی همین که بزرگ‌ترین قدرت مادی امروز جهان با ما درحال جنگ اقتصادی است و در عرصه نظامی نیز شاخ و شانه می‌کشد و تهدید می‌کند، شرایط را حساس می‌دانیم.

در شرایط حساس کشور، رعایت اموری بر همه لازم است. این، یک لزوم عقلی است حتی اگر قرار و قانونی هم به‌صورت تدوین شده درباره آن وجود نداشته باشد. مهم‌ترین موارد را در اینجا برمی‌شمریم.

اول آنکه حرف اول و آخر را باید از رهبری شنید و در چارچوب سیاست‌های تعیین شده توسط ایشان حرکت کرد. این، فقط وظیفه‌ای نیست که برعهده قوای سه‌گانه رسمی کشور باشد، تمام اجزاء و ارکان و آحاد ملت باید در این چارچوب حرکت کنند تا با حفظ انسجام عمومی، قدرت حداکثری در برابر توطئه‌های دشمن بکار گرفته شود و دشمن نیز بفهمد که ما وحدت کلمه داریم و نمی‌تواند به ایجاد تفرقه و تشتت دل ببندد.

این وحدت کلمه، منافاتی با ابراز نظر و ارائه مشورت‌ها به رهبری و سایر ارکان نظام ندارد و همه می‌توانند با رعایت وحدت کلمه، نقطه‌نظرهای خود را ارائه نمایند تا در بهینه‌شدن سیاست‌ها و بهره‌برداری حداکثری از استعدادها در مقابله با توطئه‌ها و ترفندهای دشمن مشارکت نمایند.

دوم آنکه قوه مجریه به‌عنوان کارگزار اصلی باید از حمایت‌های همه‌جانبه برخوردار باشد تا بتواند سیاست‌ها را به‌درستی به اجرا درآورد. در عرصه عمل، تبلیغات و تصمیم‌سازی‌ها، اکنون قوه مجریه نه‌تنها حمایت نمی‌شود بلکه با موانع زیادی مواجه است. علاوه بر روش غیراصولی بعضی رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی که به شکل‌های مختلف، کارگزاران اجرائی کشور را تضعیف می‌کنند و حتی در مواردی زحمات آنها را بر باد می‌دهند، در میدان عمل نیز بعضی دستگاه‌ها با اقدامات هماهنگ نشده خود، موانعی بر سر راه آنها به وجود می‌آورند که در اجرای سیاست‌ها اخلال می‌شود و یا سیاست‌های اجرا شده زیر سوال می‌رود. قوه مجریه باید در شرایط حساس کشور مورداعتماد افکار عمومی باشد تا بتواند با قدرت در برابر دشمن بایستد.

نمی‌خواهیم حق انتقاد را نادیده بگیریم و قوه مجریه را مطلق‌العنان بدانیم. انتقاد حق آحاد ملت است و رسانه‌ها باید با انتقاد کردن، به مسئولین در پیمودن مسیر صحیح کمک کنند، ولی این آرمان بلند هنگامی محقق خواهد شد که انتقادکنندگان همیشه انصاف را رعایت کنند و به تصور انتقاد در دام انتقام نیافتند.

سوم آنکه هرکس و هر قوه و دستگاه و ارگان و نهاد باید فقط در محدوده وظایف و اختیارات خود سخن بگوید و در اموری که خارج از وظایف و اختیارات آنهاست دخالت نکند. واقعیت اینست که متاسفانه بسیاری از مسئولان، زیاد حرف می‌زنند و در مواردی نیز خارج از محدوده‌ای که مربوط به آنهاست سخن می‌گویند. نظامیان وظایف مشخصی دارند که باید به آنها عمل کنند ولی ورود آنها به عرصه سخنوری که در بسیاری موارد مشکل‌ساز هم هست، اکنون به یک عادت تبدیل شده و گویا بعضی از آنها تمرین سخنرانی کردن را از وظایف ذاتی خود می‌دانند!

قطعاً این روش باید منسوخ شود و دستگاه‌های نظامی ما هم همچون سایر کشورها فقط در موارد ضروری و در موضوعاتی که به آنها مربوط می‌شود، مطالب تدوین‌ شده‌ای را توسط سخنگوی رسمی خود اطلاع‌رسانی کنند. این روش، قطعاً به انسجام کمک می‌کند و راه را بر سوءاستفاده دشمن از بعضی سخنان حساب نشده می‌بندد.

و چهارم آنکه صاحبان تریبون ازجمله ائمه جمعه در تمام فصول به‌ویژه در شرایط حساس کشور باید از ورود به مسائل اختلافی و جناحی پرهیز و مطالب خطبه‌های نمازجمعه و محتوای سخنرانی‌های خود را حداقل بر سه موضوع متمرکز کنند که عبارتند از: امید بخشیدن به مردم، تقویت وحدت و تلاش برای ارتقاء اخلاق در جامعه. متاسفانه اکنون به این سه اصل بسیار مهم بی‌توجهی می‌شود و تاسف بالاتر اینکه در بسیاری از این تریبون‌ها ناامیدی به جامعه تزریق می‌شود، به تفرقه دامن زده می‌شود و فرهنگ بداخلاقی انتشار می‌یابد.

در شرایط حساس کشور باید با نمایش وحدت و امید و اخلاق‌مداری، اقتدار خود را به رخ دشمنان بکشیم و با تکیه بر اقتدار معنوی بر دشمنانی که خود را صاحب قدرت برتر مادی می‌دانند غلبه کنیم.

نظرات بینندگان