arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۰۹۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۳۱ تير ۱۳۹۸

وزیر خارجه تایوان: انتخابات «واقعی» در هنگ‌ کنگ برگزار شود

وزیر امور خارجه تایوان امروز دوشنبه خواستار برگزاری انتخابات دموکراتیک "واقعی" در هنگ‌ کنگ در پی تداوم تنش‌های سیاسی و اعتراضات در این منطقه شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه تایوان امروز دوشنبه خواستار برگزاری انتخابات دموکراتیک "واقعی" در هنگ‌ کنگ در پی تداوم تنش‌های سیاسی و اعتراضات در این منطقه شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، هنگ‌ کنگ در هفته‌های گذشته درگیر یکی از بدترین بحران‌های سیاسی تاریخ خود از زمان قرار گرفتن تحت قیمومیت چین بوده است؛ بحرانی که ابتدا با مطرح شدن یک لایحه مناقشه برانگیز مجاز دانستن استرداد مظنونان به چین به راه افتاده و با چندین هفته تظاهرات و راهپیمایی‌هایی که بعضا با درگیری با پلیس و خشونت‌ همراه بودند، روبه‌رو شد.

این اعتراضات اکنون تبدیل به جنبشی فراگیرتر برای مطالبه اصلاحات دموکراتیک و متوقف کردن روند کاستن از آزادی‌ها در این منطقه نیمه‌خودمختار شده است.

در جدیدترین اعتراض‌هایی که در همین راستا در هنگ‌ کنگ برگزار شد، یکشنبه شب نیروهای پلیس اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به سمت معترضان در این دولتشهر کردند.

این هفتمین یکشنبه متوالی بود که هنگ‌ کنگ شاهد خشونت‌ها و اعتراضات سیاسی بود.

در عین حال گزارش شد، گروهی مردان نقابدار نیز که باتوم داشتند شروع به ضرب‌وشتم معترضان مخالف دولت هنگ‌ کنگ در یک ایستگاه مترو کردند که در نتیجه آن ده‌ها نفر مجروح شدند.

جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان امروز دوشنبه در توییتی گفت، زمان آن رسیده که رهبران دولتشهر هنگ‌ کنگ حق رای همگانی که یکی از مطالبات مهم معترضان است را اجرایی کنند.

وو این اظهارات را در جریان سفری به همراه تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان به دِنوِر آمریکا مطرح کرد.

او گفت: این تاسف‌برانگیز است که ببینیم، حاکمیت قانون در هنگ‌ کنگ تضعیف می‌شود و شکاف میان مردم و دولت گسترده می‌شود.

وی در ادامه این اظهاراتش عنوان کرد: تنها راه پیشرفت در هنگ کنگ اجرای انتخابات دموکراتیک واقعی است نه رقم زدن خشونت در خیابان‌ها و ایستگاه‌های مترو. آزادی و حقوق مردم باید حفاظت شوند.

این در حالی است که تایوان خود را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آینده نزدیک آماده می‌کند؛ انتخاباتی که یکی از مسائل مهم آن موضوع روابط با چین خواهد بود.

از زمانی که تسای اینگ ون در تایوان در ۲۰۱۶ به قدرت رسید روابط این منطقه با پکن بدتر شده است زیرا حزب او با به رسمیت شناختن این ایده که تایوان بخشی از یک چین واحد است مشکل دارد.

نظرات بینندگان