arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۴ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۸

آل‌اسحاق: کاهش نرخ ارز در سخت‌ترین شرایط محقق شد/ امیدواریم بانک مرکزی بتواند نرخ ارز را بعد از کنترل قیمت به ثبات مستمر و بلندمدت برساند

یحیی آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی گفت: کاهش نرخ ارز در سخت‌ترین شرایط محقق شده یعنی شرایط رجزخوانی کشورهای دیگر در خلیج‌فارس، جنگ نفت‌کش‌ها و غیره. در این شرایط بانک مرکزی نرخ ارز را به دامنه منطقی رساند. قطعاً اگر در همین شرایط بتوانند نوسانات را نیز کنترل کنند دستاوردهای خوبی برای کشور حاصل خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

طی روزهای گذشته قیمت دلار با روندی کاهشی مواجه شد. این کاهش در ابتدا با شیب ملایم و به کندی بود اما طی دو سه روز قیمت دلار دوباره مسیر گرانی را پیش گرفت.

یحیی آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در گفت و گو با خبرآنلاین در این خصوص گفت: اینکه چرا کاهش نرخ دلار هنوز روی سایر کالاها اثر نکرده است به این دلیل است که وقتی قیمت به هر دلیلی افزایش پیدا می‌کند به دلیل چسبندگی، برای کاهش تمایل نشان نمی‌دهد اما نکته دیگر که واقعی‌تر است این است که یک عده ذینفع‌های بازدارنده در بازارها وجود دارند که سختشان است قیمت‌های بالا به قیمت‌های تعادلی و متناسب با شرایط بازگردد.

وی در ادامه افزود: عامل دیگر عدم کاهش قیمت‌ها نیز مربوط به این می‌شود که کالاهایی قرار بوده با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شود اما به دلیل سوءاستفاده شدن از ارز دولتی الآن رسماً با ارز نیمایی با چیزی حدود هزار ۱۰ تومان واردشده و قیمت پایه این کالاها نزدیک به نرخ بازار آزادشده است اما مهم‌تر از همه این‌ها این است که اگر ما واردات کالاها را با ارز نیمایی انجام دهیم به‌طور مثال گوشت باید به قیمت ۵۰ هزار تومان برسد یا شکر در حدود ۴ هزار تومان در هر کیلوگرم قیمت بخورد. وقتی این شرایط به وجود می‌آید یک عدد سوءاستفاده گر مقاومت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که قیمت‌ها پایین بیاید.

آل‌اسحاق ادامه داد: امیدواریم اگر در قیمت و دامنه نوسانات نرخ ارز ثبات داشته باشیم قطعاً با برخوردهای قهری با این سوءاستفاده‌ها می‌توانیم قیمت‌ها را نیز همراه با نرخ ارز کاهش دهیم.

به گفته رئیس اسبق اتاق بازرگانی آخرین موضوع مهم این است که کاهش نرخ ارز در سخت‌ترین شرایط محقق شده یعنی شرایط رجزخوانی کشورهای دیگر در خلیج‌فارس، جنگ نفت‌کش‌ها و غیره. در این شرایط بانک مرکزی نرخ ارز را به دامنه منطقی رساند. قطعاً اگر در همین شرایط بتوانند نوسانات را نیز کنترل کنند دستاوردهای خوبی برای کشور حاصل خواهد شد امیدواریم که بانک مرکزی بتواند در همین شرایط و هم‌زمان با مقابله سوداگران نرخ ارز را بعد از کنترل قیمت به ثبات مستمر و بلندمدت برساند.

آل اسحاق در ادامه با اشاره به کاهش نرخ ارز و نزدیک شدن قیمت ارز بازار آزاد به نرخ دلار نیمایی گفت: این روزها دو اتفاق مهم در اقتصاد کشور قابل تامل است.پایین آمدن نرخ ارز آزاد و همزمان با آن بالا رفتن نرخ ارز نیمایی و نزدیک شدن این دو قیمت در دامنه قیمتی بین ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان به یکدیگر حوزه های مختلف اقتصاد را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی ادامه داد: این نزدیک شدن دو نرخ مهم ارز در کشور آثار بسیار امیدبخشی می‌تواند داشته باشد، مشروط به اینکه علاوه بر کنترل نوسانات در یک بازه مشخص ثبات و استمرار هم داشته باشد.

وی افزود: قیمت ارز در حوزه‌های مختلف اقتصاد کشور نقش دارد. ثبات نرخ دلار در واردات، صادرات، تولید، نرخ کالاهای مصرفی مردم، تعادل اقتصادی، سرمایه‌گذاری و حوزه‌های دیگر نقش جدی را ایفا می‌کند، اما مهم‌تر از نرخ ارز ثبات و ماندگاری در آن بازه قیمتی است. اگر نرخ ارز روی یک قیمت خاص ثبات داشته باشد ریسک سرمایه‌گذاری و تعادل قیمت‌ها بسیار مشخص خواهد بود.

نظرات بینندگان